تنش در روابط مسکو و اتحادیه اروپا به کجا ختم خواهد شد؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
رضا میرطاهر؛ کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

تنش در روابط مسکو و اتحادیه اروپا به کجا ختم خواهد شد؟

رضا میرطاهر: دیپلمات های امریکایی و اروپائی اقدامات غیرمتعارفی را در مسکو انجام دادند از جمله شرکت در اعتراضات برای آزادی لکسی ناوالنی است که کاملاً برخلاف مفاد کنوانسیون دیپلماتیک 1961 وین است و همین مسئله باعث شده تا دولت روسیه از سفیر سوئد، کاردار لهستان و دبیر سوم سفارت آلمان بخواهد که روسیه را بعنوان عنصر نامطلوب ترک کند.
رضا میرطاهر؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 11
کد خبر: ۷۷۰۶۲

تنش در روابط مسکو و اتحایده اروپا به کجا ختم خواهد شد؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ وزارت خارجه روسیه در هفته اخیر و همزمان با سفر بورل به این کشور اعلام کرد که مسکو سه دیپلمات آلمانی، لهستانی و سوئدی را که در تظاهرات غیرقانونی در حمایت از «الکسی ناوالنی» مشارکت داشتند اخراج کرده است. الکسی ناوالنی، چهره غربگرای مخالف دولت روسیه اواخر ماه گذشته به محض ورود به فرودگاه مسکو از آلمان بازداشت شد و در پی آن روسیه شاهد برخی ناآرامی‌ها بوده است. پیشتر هم دولت آلمان، روسیه را به مسموم کردن وی متهم کرده بود. در حالی که روسیه این ادعاها را رد و اعلام کرد آزمایش ناوالنی هیچ شواهدی از وجود سم در بدن او را نشان نداده است.

 

رضا میرطاهر تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره تنش بین روسیه و اروپا گفت: روابط روسیه و غرب از جمله روابط روسیه و اتحادیه اروپا از سال 2014 با شروع بحران اوکراین وارد مرحله بحرانی شد و تنش های مختلفی در طی 6 سال اخیر بین اروپا و روسیه رخ داده است. این مسئله باعث شد تا تحریم هایی به بهانه اشغال کریمه از سوی روسیه از جانب اتحادیه اروپا علیه روسیه وضع شود که هر 6 ماه هم تمدید شود. در عین حال اروپائی ها نسبت به مسائل حقوق بشری و به ویژه حمایت از مخالفان در روسیه خیلی صریح و جدی هستند و اقدامات مشخصی را در این باره انجام دادند. بعد از این که شاهد بازداشت الکسی ناوالنی سرکرده مخالفان روسیه که از آلمان به روسیه برگشت و در فرودگاه بازداشت شد و به سه و نیم سال زندان در دادگاه محکوم شده، اروپائی ها تلاش های گسترده ای در بعد سیاسی و دیپلماتیک و چه در بعد روانی و رسانه ای علیه روسیه انجام دادند و آن را تشدید کردند.

 

وی ادامه داد: ما شاهد این هستیم که دیپلمات های امریکایی و اروپائی اقدامات غیرمتعارفی را در مسکو انجام دادند از جمله شرکت در اعتراضات برای آزادی الکسی ناوالنی است که کاملاً برخلاف مفاد کنوانسیون دیپلماتیک 1961 وین است و همین مسئله باعث شده تا دولت روسیه از سفیر سوئد، کاردار لهستان و دبیر سوم سفارت آلمان بخواهد که روسیه را بعنوان عنصر نامطلوب ترک کند. این مسئله باعث شده موضع اروپائی ها علیه روسیه تشدید شود. حتی آقای بورل بحث تحریم های جدید علیه روسیه را مطرح کرد ولی از طرف دیگر آلمان ها نمی خواهند تحریم های احتمالی علیه روسیه را با ادامه همکاری در احداث خط لوله گازی که روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان منتقل می کند، قاطی کنند و لذا امروز یکی از مقامات آلمانی صراحتاً اعلام کرد این دو مسئله هیچ ارتباطی به هم ندارند.

 

میرطاهر گفت: امریکا به شدت بدنبال پیوند زدن این دو بهم است و بهمین بهانه از آلمان خواسته که مشارکت خود در پروژه خط لوله گازی را متوقف کند. اما آلمانی ها تاکنون زیر بار این مسئله نرفتند حتی علی رغم تهدیداتی که امریکا در زمینه تحریم شرکت های آلمانی که مشارکت در این طرح دارند، انجام داده است. به هر حال به نظر می رسد، با روی کار آمدن دولت بایدن در امریکا که مواضع ضدروسیه دارد از این پس در چارچوب مواد هماهنگ اروپا و امریکا شاهد شدت درگیری مواضع علیه روسیه و اقدامات احتمالی از جانب اروپائی ها خواهیم بود که از جمله شامل اعمال تحریم های جدید خواهد شد.

 

او در پایان به این پرسش پاسخ داد که ایا احتمال وجود دارد که بایدن از این کشورها خواسته که دست به چنین اقدامی بزنند؟ اروپا و امریکا در زمینه اقدامات مشترک ضدروسی با هم هماهنگی دارند و این هماهنگی به طور مشخص در دوره بایدن تقویت شده و حتماً بین آنها در این زمینه هماهنگی صورت گرفته است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار