به گزارش راهبرد معاصر اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان میدهد که طی بهمن ماه امسال کیفیت هوا در پایتخت طی ۱۹ روز در شرایط قابل قبول و طی ۱۱ روز بهدلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار داشت. پیش از این عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرده بوده که دو سوم علت آلودگی هوا در تهران مربوط به موتورهای گازوییلسوز و صنایعی است که از مازوت استفاده میکنند.
اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان میدهد که طی بهمن ماه سال گذشته، پایتختنشینان ۲۱ روز هوای مطلوب تنفس کردند که از این بین سهم هوای پاک دو روز و سهم هوای قابل قبول ۱۹ روز بوده است. کیفیت هوا در تهران طی این بازه زمانی ۹ روز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار داشت.
بر اساس مطالعات سیاهه انتشار کلانشهرها که اخیرا توسط کنسرسیوم دانشگاههای برتر با مجریگری دانشگاه تهران انجام شده است، سهم منابع ثابت مانند کارخانهها، نیروگاهها، صنایع و... در آلودگی هوای تهران ۴۶ درصد و سهم منابع متحرک مانند خودروهای دیزلی، خودروهای شخصی، موتورسیکلتها و... ۵۴ درصد گزارش شده است. به این ترتیب در بهمن ماه سال ۹۷ نیز کیفیت هوا طی هفت روز در شرایط پاک، ۱۳ روز در شرایط قابل قبول و ۱۰ روز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار داشت. در دومین ماه زمستان سال ۹۶ نیز تهرانیها ۲۶ روز هوای نامطلوب تنفس کردند که از این بین سهم هوای ناسالم برای همه افراد ۳ روز بود. کیفیت هوا در این بازه زمانی یک روز در شرایط پاک و هفت روز در شرایط قابل قبول قرار داشت.
سیاهه انتشار شهر تهران که توسط شهرداری تدوین شده است نشان میدهد که سهم کامیونها در تولید ذرات معلق حدود ۱۶ درصد و سهم موتورسیکلتها ۱۰ درصد است. از سوی دیگر در تهران سالانه بیش از ۱۰ هزار تن ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون تولید میشود و مطالعات سال ۲۰۱۸ بانک جهانی نیز نشان میدهد که آلودگی هوا سالانه ۲.۶ میلیارد دلار به تهران خسارت وارد میکند البته این رقم برای کل کشور ۷ میلیارد دلار گزارش شده است. درحال حاضر حدود ۴۰۰ هزار کامیون فرسوده که آلایندگی زیادی دارند باید از رده خارج شوند همچنین از ۶۵۰۰ اتوبوس تهران حدود ۴۰۰۰ اتوبوس اسقاطی هستند و عمر آنها بالای ۳۰ سال است.
مهر