کالابرگ ۲ میلیون تومانی کودکان شارژ شد جزییات ممنوعیت عرضه مرغ دو کیلویی سکه امامی به قیمت ۲۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید بیمه رانندگان تاکسی اینترنتی تعیین تکلیف شد+ جزییات و شرایط یارانه سه‌برابری فرزندان خانوار‌های دهک اول تا چهارم پرداخت شد؟ قیمت طلا، سکه و دلار امروز ۱۹ آبان ۱۴۰۵؛ بازار در سراشیبی کاهش/ سکه امامی کانال ۲۵۰ میلیون را از دست داد پیش‌بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۵ پیش بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۵ / طلا برای برگشت به کانال ۲۴ میلیون تومانی آماده شد سخنگوی کمیسیون اجتماعی: افزایش حقوق‌ها در حال بررسی است/ افزایش ۵۰۰ هزار تومانی اعتبار کالابرگ به تنهایی کافی نیست چند درصد جامعه مشمول حذف کالابرگ می‌شوند؟ / معیار‌های بررسی وسع خانوار و دهک بندی پیش بینی مهم قیمت دلار سه شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۵ افزایش حقوق کارمندان ۱۴۰۶ مشخص شد؟ جزئیات تصمیم جدید دولت زمان واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۵ | مبلغ و آخرین اخبار اعتبار کالابرگ برای برخی مشمولان واریز نشد؛ ماجرا چیست؟ آخرین قیمت سکه امروز ۱۸ آبان ۱۴۰۵ / ربع سکه به قیمت ۷۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته شد قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوساله به ۲ میلیون تومان رسید

چگونه دستمزد خود را در سال 98 محاسبه کنیم؟

جزئیات میزان حقوق و مزایای کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی برای سال ۹۸ اعلام شد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 06
کد خبر: ۷۸۷۶

به گزارش راهبرد معاصر ، در واپسین روزهای سال ۹۷ دستمزد سال ۹۸ کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی پس از نشست دوازده ساعته شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی با وزیر کار تعیین شد.

 

میزان افزایش دستمزد کارگران برای دو گروه از «کارگران حداقلی بگیر» و «سایر سطوح مزدی» به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفت.

 

کارگران حداقلی بگیر، کارگرانی هستند که برای اولین بار در سال جاری وارد بازار کار می‌شوند و سابقه فعالیت در بازار کار را ندارد. دستمزد این گروه از کارگران (اعم از قرارداد دائم یا موقت) با افزایش ۳۶.۵ درصدی نسبت به حقوق پایه سال گذشته از ابتدای سال جاری روزانه مبلغ ۵۰۵,۶۲۷ ریال تعیین شده است.

 

بر این اساس، دستمزد پایه کارگران حداقلی بگیر در سال ۱۳۹۸ از یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۶۹ تومان در سال گذشته به یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ٨٨٢ تومان افزایش یافت.

 

علاوه بر این، به این گروه از کارگران حق بن کارگری به صورت نقدی به میزان ۱۹۰ هزار تومان و حق مسکن به میزان ۱۰۰ هزار تومان در هر ماه تعلق می‌گیرد. حق بن کارگری در سال گذشته ۱۱۰ هزار تومان و حق مسکن نیز ۴۰ هزار تومان بود.

همچنین برای کارگران دارای فرزند زیر ۱۸ سال، به ازای هر فرزند ۱۵۱ هزار و ۶۸۸ تومان به عنوان حق اولاد پرداخت می‌شود.

 

لازم به ذکر است، همه ردیف‌های مذکور به جز حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی از فروردین ماه باید در فیش‌های حقوقی اعمال شود. افزایش حق مسکن تنها ردیف فیش حقوقی است که با وجود تصویب در شورای عالی کار باید به تصویب هیأت وزیران نیز برسد. بنابراین تا پیش از تصویب هیأت وزیران، حق مسکن در سال ۹۸ به میزان ۴۰ هزار تومان سال قبل اعمال می‌شود.

 

دستمزد کارگران دارای بیش از یکسال سابقه چگونه محاسبه می‌شود؟

 

اما دستمزد کارگرانی که بیش از یکسال سابقه کار دارند، متفاوت از کارگران «حداقلی بگیر» افزایش یافت. دستمزد این کارگران که تحت عنوان «سایر سطوح مزدی» شناخته می‌شوند به صورت ترکیبی از «درصد» و «رقم ثابت» برای سال ۹۸ محاسبه می‌شود.

به این ترتیب، دستمزد کارگران دارای بیش از یکسال سابقه، «۱۳ درصد» نسبت به حقوق پایه سال ۹۷ به اضافه «دو میلیون و ۶۱۱ هزار و ۴۸۲ ریال» افزایش یافت.

 

نکته ضروری اینکه تمام کارگران دارای بیش از یکسال سابقه کار مشمول دریافت «پایه سنواتی» هستند که علاوه بر افزایش ۱۳ درصدی و رقم ثابت، باید به حقوق پایه آنها اضافه شود.

 

بر اساس بخشنامه اسفندماه ۹۱ وزارت کار، تمام کارکنان دارای یک سال سابقه کار یا کارکنانی که یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در همان کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت «پایه سنواتی» می‌شوند که این مبلغ باید به حقوق پایه کارگران اضافه شود تا به تناسب در اضافه کار، عیدی و حق سنوات نیروی کار مورد محاسبه قرار گیرد. بنابراین «پایه سنواتی» نباید به عنوان یک ردیف جداگانه محاسبه شود.

ارسال نظر
captcha
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار