یارانه معیشتی سال 1400 چقدر است؟ / آیا در سال جدید یارانه زیاد می شود؟-راهبرد معاصر

یارانه معیشتی سال 1400 چقدر است؟ / آیا در سال جدید یارانه زیاد می شود؟

دولت در چهار ماه آخر سال 99 سه یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد و روز گذشته آخرین یارانه سال 99 واریز شد. حالا اخباری مبنی بر افزایش یارانه معیشتی سال 1400 مطرح می شود که در این خبر به بررسی مبلغ یارانه در سال جدید می پردازیم.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 16
کد خبر: ۸۱۰۲۱
تعداد نظرات: ۴ نظر

به گزارش راهبرد معاصر یارانه کمک معیشتی دولت به خانوار های کم در آمد است. یارانه نقدی اولین کمک دولت به مردم بود که در آن هر فرد 45 هزار و 500 تومان دریافت میکند و در طی سالها هیچگاه این میزان افزایش نداشته است. آبان 98 با دو نرخی شدن قیمت بنزین دولت یارانه معیشتی در نظر گرفت و در چهار ماه آخر سال برای خانواده های بدون در آمد یارانه کرونا واریز شد. با بررسی بودجه 1400 موضوع افزایش یارانه سال 1400 مطرح شد اما افزایش یارانه معیشتی سال 1400 صحت ندارد.

یارانه معیشتی 1400

مبلغ یارانه معیشتی 1400 از ماه نخست مشخص بود و خانواده های یک نفره 55 هزار تومان، خانواده های دو نفره 103 هزار تومان، خانواده های سه نفره 138هزار تومان، خانواده های چهار نفره 172 هزار تومان و خانواده های پنج نفره و بیشتر 205 هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند نمود.

 

یارانه معیشتی سال 1400 چقدر است و چه زمانی واریز می شود؟

شب گذشته آخرین مرحله یارانه معیشتی کرونا به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

مبلغ یارانه کرونا برای ۲۵ میلیون نفر از افراد فاقد بیمه و درآمد که حقوق آنها از حداقل اداره کاری پایین‌تر باشد ۱۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و برای ۹ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مبلغ ۱۲۰ هزار تومان بوده است.

یارانه معیشتی از دی ماه سال ۹۸ به صورت مرتب در روز دهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است و اگر قرار بر ادامه این حمایت باشد، در اولین ماه امسال نیز این زمان‌بندی تکرار خواهد شد. مبلغ این یارانه برای خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

اما همانند یارانه معیشتی واریز یارانه نقدی نیز منظم شده و معمولا در روز بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. احتمالا در ۲۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ نیز یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

 

شیوه جدید پرداخت یارانه در سال ۱۴۰۰

در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، نمایندگان با احکام هزینه‌ای تبصره (۱۴) با ۱۸۹ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه اعلام موافقت کردند.

احکام هزینه‌ای تبصره (۱۴) این لایحه را در بندهای زیر بخوانید:
ا – سازمان هدفمندی یارانه‌ها وطیفه دارد، بدون نیاز به ابلاغ و تخصیص از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف مربوط مطابق جدول مذکور و بند (الف) تبصره (۱۸) و ردیف محرومیت ‌زدایی مندرج در جدول ۳- ۱۰ اقدام کند.

مبلغ یارانه معیشتی

۲- عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از فروش حامل‌های انرژی موضوع ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده و جداول پرداختی‌ها (مصارف) این تبصره، پس از وصول، ظرف مدت یک ‌ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز خواهد شد تا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شود.

بند (ب) تبصره (۱۴) از این قرار است: سازمان هدفمندسازی یارانه ها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حسب مورد مکلفند نسبت به ثبت‌نام و پرداخت یارانه هدفمندی و نیز معیشتی و سایر یارانه‌ها به کلیه افراد از جمله افراد جدید، افرادی که تاکنون ثبت‌نام ننموده‌اند و افرادی که منصرف شده‌اند، اقدام کنند. عدم ثبت ‌نام یا تأخیر در ثبت ‌نام و عدم پرداخت یارانه هدفمندی و نیز یارانه معیشتی و سایر یارانه‌ها تخلف محسوب و مسئولیت آن بر عهده کلیه مدیران ذیربط است، این تخلف قابل رسیدگی در مراجع ذیصلاح است.

در بند (د) این تبصره نیز آمده است:

۱- منابع جدول این تبصره پس از تأمین به صورت کامل به مصارف آن می‌رسد و هزینه‌کرد آن در غیر مصارف جدول تخلف محسوب می‌شود. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مکلف است گزارش اقدامات را هر سه ماه یک بار به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارائه نماید.

۳- تامین منابع مورد نیاز این تبصره در اولویت است و اجرای مفاد سایر تبصره‌های این قانون نباید منجر به کاهش منابع آن شود.


خبر خوش برای تمام جاماندگان دریافت یارانه

تکلیف ثبت نام از جاماندگان یارانه نقدی و یارانه معیشتی مشخص شد.

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان در پاسخ به این پرسشی مبنی بر اینکه آن دسته از افراد واجد شرایطی که هنوز موفق به دریافت یارانه نقدی نشده‌اند یا انصراف داده‌اند، مشمول برنامه‌ریزی‌های یارانه‌ای آینده دولت خواهند شد؟ گفت: بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق، دولت موظف شده، برای پرداخت یارانه نقدی طرح هدفمندسازی و یارانه معیشتی، نسبت به ثبت‌نام کلیه افرادی که بنا به هر دلیلی در گذشته موفق به دریافت یارانه نقدی نشده‌اند یا انصرف داده‌اند، اقدام کند. ضمن اینکه کمیسیون تلفیق تلاش کرده تا ضمانت اجرایی مناسب برای اجرای این مصوبات هم گنجانده شود تا دولت از زیر بار اجرای آن شانه خالی نکند.

 

گمانه زنی ها از حداقل و حداکثر یارانه سال آینده 

برای یارانه پرداختی سال آینده دو سناریو پیش‌ روی یارانه‌بگیران است.

زمان واریز یارانه معیشتی

طبق لایحه بودجه‌ای که دولت برای سال آینده در نظر گرفته روال پرداخت یارانه‌هایی که در سال ۱۴۰۰ به مردم داده می‌شود همانند سال جاری است.

در ۱۱ ماهی که از امسال گذشته دولت به طور منظم یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی را به ترتیب در روزهای دهم و بیستم هر ماه به حساب یارانه‌‌بگیران واریز کرده است.

تعداد کسانی که یارانه نقدی را دریافت می‌کنند ۷۸ میلیون نفر است و یارانه بنزین نیز به حساب ۶۰ میلیون نفر واریز می‌شود.

همچنین در تبصره ۱۴ لایحه بودجه دولت آمده که سه دهک از یارانه‌بگیران نقدی که حدود ۲۰ میلیون نفر برآورد می‌شود از یارانه سال آینده حذف شوند. این موضوع چند سالی می‌شود که به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکلیف شده اما فقط در سال گذشته حدود یک میلیون نفر حذف شدند.

بنابراین در اولین و محتمل‌ترین سناریو یارانه‌هایی که در امسال پرداخت شده در سال آینده نیز پرداخت شود.

همچنین اگر فشارهای اقتصادی در سال آینده نیز به همین شدت وجود داشته باشد و سایه کرونا کم نشود شاید دولت پرداخت مقطعی یارانه کرونا را برای گروه‌های خاص ادامه دهد.

سناریوی بعدی به مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مربوط می‌شود. طرح مجلس برای پرداخت یارانه‌ها در سال ۱۴۰۰ به این شرح است:

۲۰ میلیون نفر: مبلغ ۹۰ هزار تومان
۲۳ میلیون نفر: مبلغ ۱۳۶ هزار تومان
۲۵ میلیون نفر: مبلغ ۱۸۸ هزار تومان
۱۰ میلیون نفر عضو بهزیستی و کمیته امداد: مبلغ ۲۶۷ هزار تومان

اگرچه کلیات لایحه در صحن مجلس رد شد اما از آنجایی که هنوز بودجه سال آینده قطعی نشده می‌توان یارانه نقدی سال آینده را دو برابر فرض کرد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
0
0
واقعأمتاسفم‌افزایش‌دادن‌یارانه‌‌مگه‌انقدر‌فکرکردن‌میخواد‌مردم‌دارن‌ازگشنگی‌‌تلف‌میشن‌‌بخدا‌‌حقوق‌ما‌سه‌ملیون‌وهفتصدتومنه‌یعنی‌‌زیر‌خط‌فقریم‌دوتا‌هم‌بچه‌داریم‌مستاجرم‌هستیم‌این‌انصاف‌نیست‌بخدا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
0
0
چه يارانه دوبرار شود چ نشود ،همه چي گران ميشود ،اوس همين ب نظرم يارانه دو برابرشودخوب ميشود
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
0
0
شتر شتر شتر در خواب بیند پنبه دانه........
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
0
سلام به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حسین هستم کارگر فصلی بودم بیمه نداشتم آمدم تهران کار متصفانه افتادم چاه چند سال مریض بخدا کلی دارو با یارانه نان شب ندارم خاهشن یک کاری برام کنید ن خاب دارم ن زندگی منم یک ایرانیم کشورما دوستدارم ممنون سپاس پاینده باد ایران اینم شمارم 09338076523
تحلیل های برگزیده