به گزارش راهبرد معاصر؛ این هفته در جهان خودرو نسل جدید پژو ۳۰۸ با قوای محرکه هیبرید-الکتریکی، تغییرات زیربنایی در بامو، فلسفه جدید کیا برای طراحی ماشین و کانسپت تویوتا برای یک شاسیبلند کوچک رونمایی شد.
نسل جدید پژو
پژو همراه با رونمایی نسل جدید مدل ۳۰۸ از چهره تازه مدلهایش رونمایی کرد. هچبک جدید پژو برای رقابت با فولکسواگن گلف آماده شده و علاوه بر موتور بنزینی و دیزل یک مدل هیبرید-الکتریکی هم دارد.
۳۰۸ یکی از مدلهای موفق پژو است. مدل قبلی این ماشین هفت سال پیش بهترین ماشین اروپا شد و کارخانه فرانسوی از نسلهای مختلف آن بیش از هفت میلیون دستگاه فروخته است.
اما این موفقیت برای به چالش کشیدن فولکسواگن گلف، پرفروشترین هچبک اروپا، کافی نبود. همچنین رقیبان دیگر از فورد، تویوتا و اشکودا در سالهای گذشته جایگاه ۳۰۸ را تا رده ششم پرفروشترین ماشین در کلاس خود پایین برده است.
پژو در نسل جدید با روشی تازه به رقابت برگشته است. این کارخانه با ترکیب ظاهر متفاوت، امکانات لوکس و اضافهکردن موتور الکتریکی به قوای محرکه ماشین امیدوار است بتواند نظر مشتریان بیشتری را جلب کند.
نسل جدید ۳۰۸ کشیدهتر و کوتاهتر است و در نتیجه ماشین فرمی اسپرتتر و فضای بیشتری برای سرنشینان دارد. مهمترین تغییر ظاهر ماشین در جلوپنجره است که از شبکهای ذوزنقهای تشکیل شده و آرم جدید پژو در وسط آن قرار دارد. این جلوپنجره با چراغهای باریکی ترکیب شده که بر پیشرفتهبودن ماشین تاکید میکند. ۳۰۸ اولین مدل پژو است که با این ظاهر معرفی شده است. مدلهای دیگر در سالهای آینده به مرور شکلی مشابه خواهند داشت.
تاکید بر فنآوری پیشرفته در طراحی اتاق ماشین هم دیده میشود. نمایشگر روبروی راننده بالاتر از فرمان قرار دارد که حس یک خلبان را به راننده میدهد. این نمایشگر سهبعدی است و راننده میتواند به سلیقه خود اطلاعاتی را که میخواهد در آن نمایش دهد.
نمایشگر لمسی دیگری هم با زاویه به سمت راننده در وسط داشبورد قرار دارد. دسته دنده حذف شده و راننده با حرکت یک اهرم کوچک دنده ماشین را عوض میکند.
دو مدل هیبرید-الکتریکی از ۳۰۸ ساخته میشود. مدل قویتر ۲۵۰ اسب بخار نیرو دارد و پژو میگوید میتواند با نیروی باتری تا ۶۰ کیلومتر حرکت کند. نیروی قویترین مدل هیبرید-الکتریکی فولکسواگن گلف ۲۴۵ اسب بخار است و میتواند با نیروی باتری تا ۸۰ کیلومتر حرکت کند.
پژو ۳۰۸ جدید از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه خواهد شد. قیمت ماشین هنوز اعلام نشده، اما پیشبینی میشود که ارزانترین مدل معادل سیهزار دلار فروخته شود.
تغییر زیربنایی در بامو
بامو پیشبینی کرده که فروش مدلهای الکتریکیاش در چند سال آینده با سرعت زیادی افزایش یابد. این کارخانه اعلام کرده که تا سال ۲۰۳۰ مدلهای الکتریکی نیمی از فروش شرکت را شامل میشود.
بامو میگوید جدیدترین مدل الکتریکیاش، i4 را سه ماه زودتر از موعد به بازار عرضه خواهد کرد و با سرعتی زیاد مدلهای الکتریکی دیگری در راه دارد. بامو انتظار دارد در ده سال آینده ده میلیون ماشین الکتریکی در سراسر جهان بفروشد.
این هدفگذاری باعث تغییراتی بنیادی در کارخانه خواهد شد. همه محصولات بامو در حال حاضر روی دو پلتفرم ساخته میشود که یکی برای مدلهای کوچک و دیگری برای شاسیبلندها و مدلهای بزرگتر است. این پلتفرمها اساسا برای ماشینهای بنزینی و دیزل طراحی شده بودند و بامو با تغییراتی از آنها برای مدلهای الکتریکی هم استفاده کرده است.
اولیور زیپسه، مدیر بامو هفته گذشته در نشست سالانه کارخانه گفت که قرار است پلتفرم کاملا جدیدی برای محصولات آینده طراحی شود. تفاوت این پلتفرم با پلتفرمهای کنونی این است که تمرکز اصلی در ساخت آن بر الکتریکی بودن قوای محرکه خواهد بود.
در حالی که خودروسازان برای کاهش هزینههای سرمایهگذاری به دنبال شریک برای ساخت پلتفرمهای الکتریکی هستند، آقای زیپسه گفت که شرکتش قصد ندارد برای ساخت این پلتفرم با کارخانه دیگری همکاری کند.
فروش مدل i4 که اولین سدان الکتریکی بامو است، قرار است تا پایان سال ۲۰۲۱ آغاز شود. قویترین مدل این ماشین ۵۳۰ اسب بخار نیرو دارد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش حدود چهار ثانیه است. بامو میگوید این ماشین با هر بار شارژ تا ۵۹۰ کیلومتر حرکت میکند.
جمع اضداد در کیا
کیا تصاویری از اولین مدل کاملا الکتریکی خود به نام EV6 منتشر کرد. این مدل بر اساس دیدگاهی تازه طراحی شده که کارخانه آن را "اتحاد متضاد" نامیده و قرار است مبنایی برای طراحی مدلهای آینده کیا باشد.
کریم حبیب، مدیر طراحی کیا میگوید این دیدگاه تازه تنها برای طراحی ظاهر ماشین نیست و همه ابعاد شرکت از جمله نمایندگیها را شامل میشود. این طرح بخشی از برنامه کیا برای حرکت کارخانه به سمت بازار لوکس و فروش محصولاتی گرانتر و با سود بیشتر است.
به گفته آقای حبیب، اتحاد متضاد به معنی ترکیب مفاهیمی است که در حالت عادی در کنار یکدیگر قرار نمیگیرند. هدف آن ایجاد تعادل و فراهم کردن فضایی لوکس برای مشتری است. مثلا در داشبورد مدل EV6، فنآوری مدرنی مثل نمایشگر که طبیعتی سرد و بیروح دارند، در کنار موادی ارگانیک و گرم مانند پارچهای از جنس پشم قرار داده شده است.
کیا در حال حاضر دو مدل الکتریکی در محصولاتش دارد که براساس مدلهای بنزینی کارخانه ساخته شدهاند. EV6 اولین مدلی است که از اساس برای قوای محرکه الکتریکی طراحی شده است. این ماشین از پلتفرمی استفاده میکند که هیوندای برای ماشینهای الکتریکی ساخته و به زودی مدل آیونیک ۵ را روی این پلتفرم خواهد ساخت.
کیا انتشار جزییات فنی EV6 را به رونمایی رسمی ماشین موکول کرده که قرار است تا دو هفته دیگر برگزار شود. اما رسانهها پیشبینی میکنند که این ماشین با هر بار شارژ تا ۵۰۰ کیلومتر حرکت میکند، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش حدود ۵ ثانیه است و حداکثر سرعتش حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
کیا پس از EV6 قرار است شش مدل الکتریکی دیگر بر روی این پلتفرم بسازد که به مرور تا سال ۲۰۲۷ به بازار خواهند آمد. این کارخانه پیشبینی کرده که تا سال ۲۰۲۹ یک چهارم ماشینهایی که میفروشد الکتریکی یا هیبرید-الکتریکی باشد.
تویوتا با ساخت کانسپتی ایده خود از نسل بعدی مدلهای کوچکش را نمایش داد. کانسپت آیگو X نشان میدهد که نسل بعدی مدل آیگو شاسیبلند و اسپرتتر خواهد بود.
ماشین توسط طراحان تویوتا در استودیوی این کارخانه در فرانسه طراحی شده است. ابعادش هماندازه مدل کنونی آیگو است، اما در فرم چراغها اغراق شده و ارتفاع ماشین بیشتر است.
برخلاف خودروسازانی که قصد دارند ماشینهای کوچک خود را در اروپا با قوای محرکه الکتریکی بسازند، تویوتا اعلام کرده که آیگو را همچنان با موتور بنزینی تولید خواهد کرد تا قیمتش را پایین نگه دارد.
تویوتا مدل کنونی آیگو را در پروژهای مشترک با پژو و سیتروئن طراحی کرد. این مدل پس از فیات پاندا و فیات ۵۰۰، سومین مدل پرفروش کلاس خود است.
فولکسواگن و رنو اعلام کردهاند که نسل بعدی مدلهای کوچک خود را تنها با قوای محرکه الکتریکی عرضه خواهند کرد. فیات هم نسل جدید مدل ۵۰۰ را الکتریکی کرده، اما فروش مدل بنزینی از نسل قبلی را برای مدتی ادامه خواهد داد./ انتخاب