اظهارات عجیب مدیرعامل ایران خودرو در خصوص افزایش قیمت خودرو-راهبرد معاصر
حرف‌های مهم یحیی در آستانه دربی محسن لرستانی آزاد شد + جزئیات تاکید روحانی و امیر قطر بر توقف حملات علیه فلسطین رئیس رژیم صهیونیستی: غافلگیر شدیم احتمال حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ مشورت محسن هاشمی با جهانگیری درباره کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ آخرین وضعیت و آمار کرونا در ایران امروز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰/ فوت ۲۹۷ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته پرداخت حقوق با رمزارز در شرکت‌های چینی بازدید وزیر کشور از روند ثبت‌نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ زنگ خطر برای بازار رمزارز‌ها/ ایلان ماسک رمزارز‌ها را منفجر کرد! شمارش معکوس فروپاشی رژیم صهیونیستی آغاز شد سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام نمی‌کند تصمیم جبهه اصلاحات ایران برای اعلام کاندیدای نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ این جریان چیست؟ آیت‌الله خاتمی: حفظ حرمت شورای نگهبان، صیانت از حرمت نظام اسلامی است قیمت طلا و سکه در ۲۳ اردیبهشت/ سکه به کانال ۱۰ میلیون تومانی صعود کرد قیمت ارز آزاد در ۲۳ اردیبهشت/ دلار به کانال ۲۱ هزار تومانی برگشت بحران کمبود بنزین و سوخت در جنوب شرق امریکا گزارشی از ضربه مهلک موشک‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی مطهری: طرح موضوع دیوار کشیدن در خیابان بی‌اخلاقی بود افتتاح طرح‌های اقتصادی و زیربنایی در ۵ استان با حضور رئیس جمهور احتمال کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ قوت گرفت واکنش هاآرتص به ناکامی صهیونیست‌ها در برابر موشک‌های مقاومت فلسطین لاوروف خواستار برگزاری نشست فوری گروه چهارجانبه برای توقف خشونت‌ها علیه فلسطینی‌ها حدیث روز/ چرا روز اول شوال عید نامیده شد؟ ظریف وارد مادرید شد نماز عید فطر به امامت حجت‌الاسلام‌ رستمی در دانشگاه تهران اقامه شد آخرین وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان اردیبشهت ۱۴۰۰/ تلاش برای اجرای کامل متناسب سازی حقوق‌ها بیانیه دولت درباره انتخابات ۱۴۰۰: همه تدابیر را برای مشارکت گسترده مردم بکار می‌گیریم قالیباف عید فطر را به رؤسای مجالس کشور‌های اسلامی تبریک گفت آقای معاون اول انصراف داد یا نه؟/ جمال عرف به ستاد انتخابات وزارت کشور سر زد/ نماینده همیشه معترض هم آمد وضعیت آب و هوا در ۲۳ اردیبهشت/ رگبار و رعد و برق در برخی استان‌های کشور حماس: همه موشک‌های شلیک شده قسام به سمت اراضی اشغالی، قدیمی بودند وضعیت راه‌های کشور در ۲۳ اردیبهشت/ کاهش ۸.۵ درصدی تردد در محور‌های برون‌شهری حمله موشکی و پهپادی ارتش یمن به آرامکو پیش فروش محصولات ایران خودرو امروز پنج شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ به مناسبت عید فطر + لینک ثبت نام حمایت بایدن از تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه وزش باد شدید در نیمه شرقی کشور/ رگبار و رعد و برق در برخی استان‌ها زمان قرعه کشی فروش فوق العاده سایپا ویژه عید فطر ۱۴۰۰ + اسامی برندگان موافقت کابینه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی با تشدید حملات علیه غزه خبر بسیار خوش برای معلمان دانشسرایی فروش اقساطی مدیران خودرو امروز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰/ قیمت محصولات مدیران خودرو قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ + جدول لحظه‌ای قیمت خودرو جدول قیمت گوشی شیائومی امروز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ قیمت روز گوشی موبایل امروز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ارزش سهام عدالت امروز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یورو| امروز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰+ جدول تغییرات لحظه‌ای طلا عراقچی: از سرگیری اجرای پروتکل الحاقی مستلزم رفع تحریم‌ها است اختیارات بازار به وزارت جهاد بازگشت نتانیاهو: حملات به غزه را گسترش می‌دهیم توضیخات زالی درباره لغو صدور مجوز خروج از تهران هافبک استقلال به دربی روز جمعه می رسد؟ بزرگترین ایراد استقلال مشخص شد+جزئیات صدور کارت ورود به امتحانات نهایی دانش آموزان پایه دوازدهم آخرین قیمت طلای ۱۸ عیار، سکه و دلار امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰+جدول دلار عقب‌نشینی کرد+ قیمت جدید دلار در 22 اردیبهشت آخرین اخبار از حق مسکن ۴۵۰هزارتومانی کارگران+ جزئیات رژیم صهیونیستی مجددا غزه را بمباران کرد کاریکاتور | فیش‌های حقوقی خصوصی توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه جذب معلمان پامپئو: بازگشت آمریکا به برجام صلح را تضعیف می‌کند شرایط عجیب پرداخت وام ازدواج با کارت یارانه در ماه‌های آینده کدام بخش اقتصاد رونق می‌گیرد؟ بورس کانون توجه اقتصاد؛ چشم انداز ۱۴۰۰ بازار سرمایه چیست؟ اعلام زمان واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان+ جزئیات وضعیت بورس امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ جزئیات تغییر دامنه نوسان شرکت‌های بورسی و فرابورسی از روز شنبه خبر جدید از مبلغ حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان تامین‌اجتماعی+ جزئیات کاهش قیمت گوشی در بازار تلفن همراه اینفوگرافیک | افزایش ۱۱۰۰ درصدی هزینه ساخت مسکن مینو محرز: نیازی به خرید واکسن خارجی نداریم مرگ یک کودک در تیراندازی اشتباه نیروی انتظامی! اسماعیلی: دستگیری ۱۶۱ وکیل و ۲۰۰ پرسنل قوه قضاییه/ آخرین وضعیت پرونده فایل صوتی ظریف/صدور کیفرخواست پرونده عباس آخوندی رونمایی از نخستین محصول تولیدشده واکسن کوو ایران برکت ورود به مازندران مطلقا ممنوع جدیدترین اخبار انتخابات ریاست جمهوری 1400 / ثبت نام کنندگان تا امروز رییسی: با فردی که با قلدری مهریه نمی‌دهد برخورد شود میزان زکات فطریه ۱۴۰۰ مشخص شد عکس| «پایان شب صهیون» جزییات و زمان بازگشایی سینماهای کشور اعلام شد فیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون پس از توبه چگونه به سمت گناه نرویم؟ حدیث روز/ درک شب قدر در گرو درک مقام حضرت زهرا (س) کاریکاتور | شورای افزایش قیمت دانلود مداحی یا الهی محمد حسین پویانفر حدیث روز/ در شب قدر از پروردگار چه بخواهیم؟ فیلم| معادله غیرممکن میان ایالات متحده آمریکا و ایران؟ آسیب‌دیدگی نیکی کریمی سرصحنه فیلمبرداری اینفوگرافیک | گرانی ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصدی اقلام سفره کارگران جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ جدول پخش تلویزیون در شب‌های قدر+ جدول حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت بازگشت خندوانه از امشب+ جزئیات و زمان پخش برنامه تلویزیون در شب‌های قدر رمضان ۱۴۰۰ حدیث امام صادق (ع) درباره صلوات عکس| انفاق‌های کریمانه فیلم|حرکات عجیب بن سلمان در مصاحبه زنده تلویزیونی پاسخ رهبر انقلاب به نامه شاعران فیلم| اولین شهید رویارویی مستقیم با آمریکا کیست؟ فیلم| یا FATF را تصویب می‌کنیم؛ یا راهی خواهیم ساخت! سردار نقدی: آمریکایی‌ها بازهم در حال کلاهبرداری‌اند فیلم| نامزد‌ها بدانند کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر لوح| امیر جهاد با نفس اینفوگرافیک | حرف قطعی کاریکاتور| افتضاح آوران فیلم| چرا وضعیت مرغ این روز‌ها خراب شده است؟ سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند آذری جهرمی کدام حقیقت‌ها‌ را از مردم پنهان کرد؟+ فیلم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی وضعیت نتایج انتخابات آستانه اشرفیه پس از درگذشت رمضانی دستک زمان تبلیغات انتخابات مجلس 98 آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ ائتلاف سازی به سبک امام موسی صدر مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

اظهارات عجیب مدیرعامل ایران خودرو در خصوص افزایش قیمت خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در تحلیل وضعیت بازار خودرو، افزایش قیمت خودرو را با وجود تلاطم‌های اقتصادی امری طبیعی و فضای مجازی را نیز در مسیر قیمت‌گذاری موثر دانست.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 02
کد خبر: ۸۶۲۴۶

به گزارش راهبرد معاصر، فرشاد مقیمی با حضور در برنامه تلویزیونی دست‌خط در آستانه روز کارگر، از وضعیت صنعت خودرو کشور، بازار آن، فعالیت‌های اخیر ایران‌خودرو و اقدامات آن در مسیر خودکفایی، تاثیر تحریم‌ها بر این صنعت، آینده این صنعت در سایه برجام و... سخن گفت.

 

در ابتدای این برنامه، مقیمی پس از صحبت در رابطه با خود و چگونگی ورودش از معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به جاده مخصوص به دعوت وزیر وقت صمت (رضا رحمانی)، آن هم در سال شرایط سخت ناشی از تحریم‌ها و اوضاع نامناسب صنعت خودروسازی کشور در شهریور ماه سال ۱۳۹۸، در پاسخ به اظهارات مجری برنامه مبنی بر شرایط نامساعد آن زمان که به طور مثال قیمت خودرو جهش قیمتی شدیدی را تجربه می‌کرد، گفت: زمانی‌که در تلاطم‌های کلان اقتصادی قرار می‌گیریم، خودرو که کالایی سرمایه‌ای به حساب می‌آید، بیشتر مورد تقاضا قرار می‌گیرد و افراد کثیری علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌شوند.

 

وی ضمن اشاره به اینکه در گذشته نیز سرمایه‌گذاری‌هایی در قالب طرح‌های پیش‌فروش و فروش‌های آتی اتفاق می‌افتاد، ادامه داد: اما بخشی از دلیل فاصله قیمتی که میان دو قیمت کارخانه و بازار ایجاد می‌شد، به عرضه کم خودرو از خودروسازان نیز مرتبط بود؛ چراکه در اوایل سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷، کاهش قابل توجه تولید خودرو ایجاد شد.

 

وی افزود: در این شرایط مردم تاحدودی در بحث خرید و فروش خودرو تردید می‌کنند و همین موضوع سبب ایجاد شرایط نابسامان در بازار می‌شود و به‌طبع، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. راه‌حل این موضوع هم این است که رشد تولید اتفاق بیفتد. به عبارتی علاوه‌براینکه بایستی بازار اشباع شود، بایستی شرایط اقتصادی هم به ثبات برسد. هر چه شرایط اقتصادی در کشور با ثبات‌تر شود و تولید رشد کند، هر بازاری تثبیت می‌شود.

 

مدیرعامل ایران‌خودرو، افزایش قیمت خودرو در این شرایط را امری طبیعی دانست و اظهار کرد: در چنین شرایطی، افزایش قیمتی در بازار اتفاق می‌افتد که بخشی از آن هم حباب بوده و ارزش واقعی کالا نیست؛ بلکه ارزشی است که در نتیجه حضور برخی افراد در این بازار آشفته، شکل می‌گیرد. افرادی در این حوزه بازار به دنبال منافعی هستند که این منافع هم سبب ایجاد تغییراتی در بازار می‌شود.

 

مقیمی یادآور شد: زمانی در فضای مجازی خودرویی قیمت‌گذاری می‌شود اما مردم اطلاع دقیق از اینکه خودرو مذکور با این قیمت معامله شده یا نه را ندارند، لذا این‌ها قیمت‌گذاری کاذب است تا فضای قیمتی خودرو یا کالا را در آن بازه قیمتی تثبیت کند. از سوی دیگر مردم در چنین شرایطی، نگران افزایش قیمت روزانه خودرو هم هستند و بنابراین برای حضور در بازار ترغیب می‌شوند و می‌خواهند برای جلوگیری از مواجهه با قیمت بالاتر، هرچه سریع‌تر وارد بازار شوند. از سوی دیگر عرضه نیز محدود است یا در مقاطعی (عرضه) مدیریت می‌شود؛ بنابراین به صورت ناخودآگاه با مراجعه افراد به بازار، در شرایطی که تقاضا متناسب با میزان عرضه نیست، قطع به یقین افراد در امر قیمت‌گذاری، تعیین‌کننده می‌شوند.

 

وی ادامه داد: علاوه بر این، تغییرات در شاخص‌های کلان اقتصادی نیز بی‌تاثیر نبوده و همزمان با آنچه که اشاره شد، افزایش نرخ ارز نیز در بازار ایجاد شد. طبیعتا با افزایش نرخ ارز، قطعات وارداتی هم با افزایش قیمت مواجه می‌شود؛ لذا این تصور در مردم ایجاد می‌شود که قیمت خودرو در آینده نزدیک احتمالا گران خواهد شد و این خود عاملی برای افزایش بیشتر قیمت می‌شود.

 

تاثیر فضای مجازی بر قیمت خودرو

مدیرعامل ایران‌خودرو، در رابطه با تاثیر فضای مجازی بر قیمت خودرو در بازار، گفت: در حال حاضر فضای مجازی بسیار تعیین‌کننده قیمت شده است و مردم بسیاری از اطلاعات مورد نیاز خود را از فضای مجازی کسب می‌کنند و براین اساس خوراک بیشتری هم در آن تولید می شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و سبب جریان سازی می شود.

 

وی با بیان اینکه در زمان فعالیت خود در وزارت صمت موضوع میزان معاملات و تغییرات آن با ماه‌های پیش‌تر را از برخی دفترخانه‌ها پیگیری می‌کرده است، گفت: کاملاً مشهود بود که نه خودروهای دست دوم معامله می‌شود و نه خودروهای صفر، در حقیقت فضا برای افرادی که خودرو یا منابع مالی در اختیار داشتند، فراهم می‌شد که به این بازار ورود کرده و از آن استفاده کنند.

 

فرانسوی‌ها چه زمانی چمدان‌هایشان را بستند؟

در ادامه این برنامه، مقیمی ضمن اشاره به اینکه خودروسازان فرانسوی بسیار پیش‌تر از آنکه تحریم بخواهد اجرا شود، ترک همکاری کردند یادآور شد: از ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ اعلام می‌شد که از ۱۳ آبان تحریم‌ها اعمال می‌شود. در همان روزهای ابتدایی فرانسوی‌ها چمدان خود را بستند و به‌تدریج از کشور خارج شدند. در نهایت هم این مردم بودند که در مقابل محصولاتی که باید تولید می‌شد، دست خالی ماندند.

 

او در پاسخ به این سوال که چرا معتقدید اصرار برای همکاری با فرانسوی‌ها به آفتی برای صنعت خودروسازی تبدیل شده است؟ اضافه کرد: هرچه همکاری‌ها و مشارکت‌ها بیشتر باشد، دستاورد اهداف نیز توقیق بیشتری خواهد داشت اما اینکه همکاری با چه شرکت و اشخاصی و بر سر چه موضوعاتی باشد، نکات کلیدی است که ابتدا باید تعیین تکلیف شود.

 

وی تصریح کرد: در همکاری‌های مشترک با خارج از کشور دیگر به هیچ عنوان نباید بر روی محصول همکاری کنیم. امروز به اعتقاد بنده بایستی در امر دانش و فناوری شریک با سایر کشورها شویم؛ چنانچه کسی (کشوری/شرکتی) شرایط لازمه را برای این همکاری دارد، می‌توان با آن وارد مشارکت شد و ارتباط برقرار کرد. البته یکسری شروط دیگر هم وجود دارد که ممکن است در شاخص‌هایی که بررسی می‌شود، برخی حوزه‌ها از دستور کار خارج شوند.

 

مقیمی ضمن یادآوری اینکه دسترسی به برخی قطعات برای ما وجود نداشت و ورود هرگونه قطعه را ممنوع کرده بودند یا برخی از قطعات در گمرک وجود داشت اما امکان ترخیص نبود، گفت: طی فرآیندهایی توانستیم مصوباتی را اخذ کرده تا بتوانیم این قطعات را ترخیص کنیم و خودروها را در اختیار مردم قرار دهیم. باتوجه به اینکه شرایط ترخیص آن‌ها اعلام نشده بود، این عدم اظهار سبب شده بود که قطعات در گمرک باقی بماند. بخشی دیگر از قطعات نیز در کشورهای مبدا بود که البته همچنان هم هست و به دست ما نرسید. در حقیقت در مبدا تولید شد اما ارسال نشد. البته همین تحریم‌ها و موانع سبب شد که امروز به همت مهندسان خود در تولید داخلی و خودکفایی این قطعات، مفتخر باشیم.

 

 

مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه امروز در صنعت خودروی کشور مصرف‌کننده قطعات الکترونیکی هستیم و در مسیر برقی‌سازی خودروها در حال حرکت، تاکید کرد: این برقی‌سازی خودرو به معنای استفاده بیشتر از قطعات الکترونیکی در خودرو است که این قطعات الکترونیکی بیشتر در خودرو به معنای وابستگی به خارج کشور هم هست. خودرو که تنها نباید در داخل تولید و در داخل هم مصرف شود؛ لذا بایستی به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنیم.

 

وی افزود: امروز برای آنکه بتوانیم خودروی خودمان را به بازار جهانی عرضه کنیم، یکی از ابزارها و روش‌ها این است که خودرو را به روز تولید کنیم. این مهم در محصول جدید ایران‌خودرو ظرف کمتر از یکسال به سرانجام رسید. بخش قابل توجهی از قطعات آن بایستی از خارج از کشور وارد می‌شد تا به مرحله تولید برسد اما به همت قطعه‌سازان موفق به انام این کار در داخل شدیم.

 

این مدیر خودروساز ادامه داد: نشستی با قطعه‌سازان برگزار کردیم و از همه قطعه‌سازان سراسر کشور دعوت شد که ضمن آن میثاق‌نامه‌ای امضا شد. با قطعه‌سازان کشور توافق کردیم که ظرفیت تولید روزانه خود را از حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه به حدود ۲۰۰۰ دستگاه در روز برسانیم. طی میثاق‌نامه اول به ۲۰۰۰ دستگاه رسیدیم و مجدد میثاق‌نامه‌ای دیگر با قطعه‌سازان منعقد شد تا به ۲۵۰۰ دستگاه در روز برسیم. باتوجه به اینکه این رقم عدد قابل توجهی است و به هر میزان که بیشتر شود و بازار کشش داشته باشد، سبب خواهد شد که بتوانیم هزینه‌های سربار را بیشتر سرشکن کنیم.

 

اولین خودروی ۵ستاره کیفی معرفی شد

مقیمی با بیان اینکه در تولید یک خودرو ۳۷ درصد مواد اولیه و ۳۰ درصد قطعات الکترونیکی به کار می رود اظهار کرد: ۳۳ درصد الباقی مربوط به خودروساز و همکارانی است که در این حوزه فعال هستیم. در محصول جدید تارا که به زودی به بازار عرضه می‌شود و مسائل کیفی‌ آن به شرایط بسیار خوبی رسیده و قابلیت عرضه دارد، ۹۲.۳ درصد قراردادها با شرکتهای داخلی امضا شده است. حتی خودرو دناپلاس اتوماتیک که در سال ۱۳۹۸ به بازار عرضه شد، توانسته شرایط خوبی را به لحاظ کیفی کسب کند و اولین خودروی ۵ ستاره کیفی تولید داخل شود.

 

وی ضمن اشاره به اینکه فهرست قطعات مورد نیاز را با محوریت وزارت صمت در نمایشگاهی به عرضه گذاشتیم، گفت: همزمان از تولیدکنندگان داخلی نیز برای تولید کمک خواستیم. باتوجه به اینکه "قوای محرکه" یکی از مهم‌ترین اجزای پلت فرم یک خودرو است، طراحی آن را در یکی از شرکت‌های گروه پایه‌گذاری کردیم و با همت آن‌ها و بررسی گیربکس‌های متعددی از سراسر دنیا، نهایتاً گیربکسی طراحی شد که این طراحی برای اولین بار داخل کشور اتفاق افتاد.

 

وی افزود: ادامه این مسیر قله اول ما در بحث گیربکس بود. پس از آن در قله دوم، توانستیم این گیربکس را نیمه اتوماتیک تولید کنیم. دو مورد از این گیربکس‌های نیمه‌اتوماتیک هفته آینده روی خودرو نصب می شود. یکی از آن‌ها نصب شده و تست‌های اولیه‌ آن در حال انجام است. در سال جاری تولید انبوه گیربکس نیمه‌اتوماتیک را در مجموعه صنعتی نیرومحرکه آغاز خواهیم کرد. تلاش ما این است که این گیربکس‌ها بر روی خودروهایی با نشان ایرانی نصب و استفاده شوند.

 

مقیمی ادامه داد: همزمان، گیربکس اتوماتیک را هم در دستور کار قرار داده‌ایم که احتمالا تا آبان ماه سال جاری، خط تولید گیربکس اتوماتیک نیز به مرحله نهایی خواهد رسید. زمانیکه به دانش فنی دست پیدا کردیم، توانستیم یک دنده نیز اضافه کنیم که همین گیربکس‌های شش سرعته، تا ۲.۵ درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد؛ بنابراین مسیر برای تحقق کاهش مصرف سوخت، می‌تواند همین گیربکس‌های شش سرعته باشد.

 

مدیرعامل ایران‌خودرو ضمن اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۸، این گروه خودروسازی توانست روزانه حدود ۲۳۰۰ دستگاه خودرو تولید کند اظهار کرد: این میزان نسبت به آمار تولید در سال ۱۳۹۷ رشد قابل توجهی داشت. در سال ۱۳۹۹ نه‌تنها رشد ۶۷ درصدی تولید داشتیم و به تولید ۳۷۰۳ دستگاه خودرو رسیدیم، بلکه نکته قابل توجه "ترکیب تولید" بود. در سال ۱۳۹۸ در مجموعه ایران خودرو دیزل، ۶۴ درصدتولید به صورت CKD بود و قطعات از خارج وارد و در داخل مونتاژ می شد اما سال گذشته بالغ بر ۶۷ تا ۶۸ درصد تولید ما داخلی بوده است. در این تولید داخل نه‌تنها محصولات قدیمی تولید شده‌اند، بلکه تعدادی از محصولات جدید هم تولید کرده‌ایم. امروزه کشنده جدید به بازار عرضه می‌کنیم یا اتوبوس را پس از توقف ۹ ساله خط تولید، مجددا راه‌اندازی کرده‌ایم.

 

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه اینجاست که راه‌اندازی مجدد خط تولید اتوبوس را با ارزبری حدود ۵۸ هزار یورویی آغاز کردیم اما در حال حاضر این میزان ارزبری را به ۴۴ هزار یورو کاهش داده‌ایم و برای سال جاری نیز هدف‌گذاری شده تا ۳۳ هزار یورو هم کاهش دهیم.

 

این مدیر صنعتی، در پاسخ به موضوع مطرح شده از سوی مجری برنامه مبنی بر اینکه " گفتید سهام بانک پارسیان که در اختیار یکی از شرکت‌های خودروسازی است به چه درد تولید می‌خورد؟!" گفت: واقعیت این است که این سهام در اختیار ایران خودرو است و از دهه‌های گذشته این سهام توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو خریداری شد. اگر بنگاهی با این عظمت که ۵۶ هزار نفر نیروی انسانی دارد، ارزش محصولاتی که به قیمت های روز می‌فروشد، بالغ بر ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در سال است، اینکه نهادی مالی در کنار خود داشته باشد عیب نیست؛ ضمن اینکه در دنیا هم بسیاری از این روش استفاده می‌کنند، اما اگر ما امروز در ساختارهای مدیریتی خود نتوانیم این موضوع را به خوبی مدیریت کنیم، شاید یکی از ضرورت‌ها این باشد که از این سهام خارج شویم. کمتر از یک درصد از سهام ایران خودرو در این بانک در سال گذشته واگذار شده است. البته کل آن را به بلوک گذاشتیم که بفروشیم، اما خریداری وجود نداشت که بتواند این سهام را بخرد.

 

تعیین تکلیف دارایی‌های ایران خودرو

وی در رابطه با دارایی‌ها و املاک در اختیار این گروه خودروسازی نیز گفت: در پایان سال ۱۳۹۸ توانستیم دارایی‌های خود را ارزیابی مجدد کنیم و تعداد بسیاری از این املاک را تعیین تکلیف کردیم. قصد داشتیم املاک را بفروشیم اما سند نداشت؛ لذا ابدا بایستی اسناد این املاک تهیه و رفع معارض می‌شد تا بتوانیم بفروشیم. این در حالی است که کسی نمی‌تواند متصور باشد که دارایی ایران خودرو ملک باشد. همه انتظار دارند که دارایی ایران‌خودرو دانش و خودرو و گیربکس و قطعات باشد؛ دارایی ایران خودرو باید از جنس تولید قطعات باشد. اگر این دارایی‌ها در بنگاه ما وجود داشته باشد، ایرادی بر آن وارد نیست اما چنانچه این دارایی ملک باشد، ایراد است. توازن یا مدیریت درستی در سرمایه‌ها و دارایی‌ها اتفاق نیفتاده است.

 

مقیمی در رابطه با بدهی‌های و دارایی‌های این مجموعه خودروسازی اظهار کرد: در حال حاضر ایران‌خودرو حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان به مجموعه بانکی کشور بدهکار است و دارایی‌های ایران‌خودرو بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان است.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا این میزان بدهی‌ها و دارایی‌ها، تعادلی معقول دارد؟ تصریح کرد: بالانس از یک نگاهی معقول است و از نگاه دیگری معقول نیست. اینکه بدهی برای چه کاری ایجاد شده است. اگر بدهی برای توسعه‌ ایجاد شده اشکالی ندارد، اما اگر یک بدهی ایجاد شود که ایجاد ارزش افزوده نکرده باشد،قابل قبول نیست.

 

مدیرعامل ایران‌خودرو در پاسخ به اینکه نظر وی در رابطه با برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه "تا زمانیکه واردات خودرو آزاد نشود، صنعت خودرو ما پیشرفت نخواهد کرد و تا زمانیکه صنعت خودرو ایران در این رقابت نیفتد، پیشرفت نخواهد کرد" اظهار کرد: همانطور که اشاره شد که بایستی خودروی ما به بازارهای جهانی ورود کند. همترازی با کشورهای دنیا یکی از دلایل اصلی برای ورود به بازارهای جهانی است. اینکه فرض شود با با ورود خودرو به کشور می توانیم به کیفیت لازم برسیم، چندان اشتباه به نظر نمی‌رسد اما نکته این است که در شرایط ارزی موجود، کالاهای اساسی‌تر از خودرو هم وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخت و دیگر خودرو چندان در اولویت نیست./ خبرآنلاین

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده