به گزارش راهبرد معاصر؛ اظهار نظر اخیر مدیران ارشد شورای رقابت در خصوص فرایند جدید قیمت گذاری خودرو سبب شده تا برخی دلالان موج سواری را بر روی این صحبت آغاز کنند و از سویی اقداماتی به ضرر مصرف کنندگان خودرو را رقم بزنند. البته این روزها به خاطر کاهش نرخ ارز و رکود روز افزون در بازار آزاد، شاهد هستیم که بسیاری از دلالان حتی با استفاده از صحبت های مدیران شورای رقابت هم نمی توانند تا تغییر محسوسی را به نفع خود ایجاد کنند.
کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه شوکهایی که شورای رقابت به بازار وارد میکند به ضرر مصرف کننده میشود، گفت: دلالان همواره این افزایش نرخ را در عددهای بالاتر ضرب و به بازار منتقل میکنند.
حسین کریمی سنجری درباره قیمتگذاری جدید خودرو که فردا از سوی شورای رقابت اعلام میشود، اظهار کرد: طبیعتا هر چه قیمت متعادل شود برای سودآوری شرکتهای خودروساز مناسبتر است.
کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه باید به این نکته توجه کرد که شوکهایی که شورای رقابت به بازار وارد میکند به ضرر مصرف کننده میشود، افزود: دلالان همواره این افزایش نرخ را در عددهای بالاتر ضرب و به بازار منتقل میکنند.
وی با بیان اینکه قیمتگذاری شورای رقابت به جای اینکه به نفع و سود خودروسازان باشد به ضرر مصرفکنندگان بوده و به جای این دو گروه، دلالان سود می برند، گفت: کلیت اصلاح قیمت برای خودروسازی لازم است و باید صورت بگیرد تا قیمت برای تولیدکننده به تعادل برسد.
کریمی سنجری درباره اینکه این افزایش قیمت چه میزان از زیان خودروسازان را جبران خواهد کرد، بیان کرد: بستگی دارد این افزایش نرخ مشمول کدام دوره شود، صورتهای مالی سال گذشته همه شرکتها بسته شده و زیان آن در این صورتها ثبت شده است، اما در دوره جدید میتوانداثرگذار باشد.
کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: هر چه میزان قیمت افزایش یابد علی رغم کاهش نرخ ارز و ثابت ماندن تورم به همان میزان قیمت مواد اولیه رشد میکند و عملا قیمت تمام شده را بالا میبرد.
وی درباره تاثیر افزایش قیمت بر روی سهام خودروسازان تصریح کرد: سهام سیگنال و پارامترهای خود را از جای دیگر دریافت میکند اینکه گفته شود افزایش قیمت موجب رشد قیمت سهام خواهد شد اینگونه نیست.
کریمی سنجری با اشاره به مذاکرات برجام گفت: اگر برجام به سرانجام برسد با بازگشت خارجی ها، عرضه خودرو روانتر خواهد شد و به دنبال آن قیمتها کاهش مییابد./ خودرو اقتصادی