به گزارش راهبرد معاصر امروز جزئیات فروش فوق العاده ایران خودرو برای عید فطر اعلام شد. ایران خودرو در این فروش فوق العاده شرایط فروش خودرو وان وانا،کامیون، کشنده و پیکاپ را اعلام کرده است. متقاضیان با مراجعه به بخش فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به نشانی http://www.esale.ikd.ir می توانند از شرایط فروش مطلع شوند. بر اساس اطلاعیه ایران خودرو متقاضیان می توانند به صورت نقدی و غیر نقدی نسبت به خرید اقدام کنند. همچنین بر اساس انتخاب شرایط فروش متقاضیان می توانند خودرو خود را در مرداد یا شهریور تحویل بگیرند.
فروش ون وانا در روش نقدی با پرداخت 9140000000 ریال (914 میلیون تومان) خودرو در تیر 1400 تحویل داده می شود.در روش اقساطی نیز متقاضیان باید 3199000000 ریال (319 میلیون و 900 تومان) پیش پرداخت کنند و خودرو خود را در مرداد یا شهریور 1400 نحویل بگیرند.
ثبت نام از طریق سایت ایران خودرو به نشانی http://www.esale.ikd.ir امکانپذیر است.
همزمان با آغاز فروش ایران خودرو دیزل در سال 1400، قیمت جدید ون وانا هم مشخص شده است؛ طبق اعلام ایران خودرو، قیمت جدید ون وانا 3TZ یورو5 معادل 914 میلیون تومان اعلام شده که حدود 22 میلیون تومان، بیشتر از قیمت سابق است.
قیمت ون وانا ایران خودرو دیزل
آخرین تغییرات قیمت نمایندگی (قیمت مصوب فروش) برای ون وانا ایران خودرو دیزل را در جدول زیر مشاهده میکنید:
مدل وانا یورو 5
اردیبهشت 1399 480
تیر 1399 551
شهریور 1399 682.5
مهر 1399 892
فروردین 1400 914
*در جدول فوق، قیمتها برحسب میلیون تومان است.
تقریبا از اواخر زمستان 98 بود که ایران خودرو خبر داد میخواهد نسخه جدیدی از ون وانا را با استاندارد یورو5 به بازار بفرستد و نهایتا نیز این کار را کرد. اما برخلاف سایر محصولات سواری ایران خودرو که صرفا با بهبود کاتالیست، سیستم اگزوز و برنامهریزی ECU از یورو4 به یورو5 ارتقا داده شدند، ون وانا، تغییرات سنگینتر و بیشتری را تجربه کرد تا جایی که ایران خودرو، موتور معروف میتسوبیشی آنرا کنار گذاشت و از موتور جدید تویوتا که حجیمتر از موتور میتسوبیشی بود، استفاده کرد.
اگر همچنان علاقهمند هستید که بدانید موتور جدید ون وانا یورو5 چه تفاوتهایی با موتور ون وانا یوروی4 دارد، شما را به خواندن ادامه این متن، دعوت میکنیم.
در پاییز 98 ایران خودرو خبر داد که نسخه آزمایشی ون وانا با موتور EF7 توربو را با موفقیت تولید کرده است. موتور جدید ون وانا در واقع همان موتوری است که قبلا روی سورن توربو و همچنین دنا پلاس توربو نیز نصب شده ولی با این تفاوت که پایه گازسوز است و قابلیت کار با سوخت CNG را دارد.
ون وانا با موتور گازسوز EF7 توربو در اواسط سال 99 وارد بازار شده و فعلا تمام ظرفیت تولیدش که معادل تولید 10 هزار دستگاه برای سه سال آینده است، در اختیار سازمانها و ارگانهای مختلف خواهد بود و ایران خودرو فعلا برنامهای برای فروش آن به مشتریان حقیقی ندارد.
حدود 3 سال پس از مونتاژ فوتون تونلند در ایران و بصورت دقیقتر از اواسط سال 95، شرکت ایران خودرو دیزل به سراغ ون پرفروش فوتون رفت و به این ترتیب تولید ون فوتون با نا جدید «ون وانا» در ایران خودرو شروع شد.
وانایی که در ایران خودرو دیزل مونتاژ میشود، در بازار چین با نام فوتون ویو G9 یا View G9 عرضه شده و در واقع نسل سوم فوتون ویو محسوب میشود که از سال 2013 تولیدش در چین شروع شده است.
لازم به گفتن نیست که خانواده فوتون ویو، در واقع نسخه کپی شدهای از تویوتا هایس هستند و شاید به همین دلیل نیز چینیها از آن استقبال خوبی داشتند. البته ایران خودرو دیزل، تنها شرکتی نیست که نسخه چینی تویوتا هایس را به ایران آورده چراکه تاکنون، سه شرکت ایرانی دیگر نیز این کار را انجام دادهاند.
یکی از این شرکتها، «دیار خودرو» است که دقیقا همین ون فوتون را -اما بصورت وارداتی- به ایران آورده که نام دقیقش، فوتون ویو CS2 یا View CS2 است. البته فوتونهای دیارخودرو علاوه بر نسخه 13 نفره، در نسخه 9 نفره هم فروخته شدهاند که موتور 2.8 لیتری توربو دیزلی دارند؛ یعنی دقیقا همان موتور فوتون تونلند دیزلی.
دومین شرکت، خودروسازی اسنا بود که نسخه چینی تویوتا هایس را در بازار کشورمان فروخت. البته ونهای این شرکت، ساخت فوتون نیستند بلکه ساخت جویلانگ (Joylong) بوده و از مدل HKL650 هستند. ولی از آنجایی که در ایران مونتاژ میشدند، با نام جدید «ون اسنا» و همچنین لوگوی اسنا، راهی بازار کشورمان شدند. ون اسنا دقیقا مشابه ون وانا یورو4 است و مشخصات فنی یکسانی با آن دارد.
سومین شرکتی که نسخه چینی تویوتا هایس را در ایران فروخته، شرکت پارس خودروست که با مونتاژ ون برلیانس H2L، میخواست در مقابل ون وانای ایران خودرو بایستد. ونهای پارس خودرو البته ساخت برلیانس نیستند بلکه شرکت جینبی (Jinbei) آنها را ساخته و از آنجایی که جینبی، از زیرمجموعههای برلیانس است، در بازار ایران نیز با نام برلیانس عرضه شده. نکته جالب اینجاست که جینبی برای ساخت این ون، هم ظاهر تویوتا هایس را کپی کرده و هم نامش را قرض گرفته! نام دقیق این ون، هایس H2L است ولی هایس را بصورت HAISE مینویسند. در حالیکه تویوتا، نام هایس را بصورت HIACE ثبت تجاری کرده است.
سری اول ون وانا ایران خودرو دیزل، موتور مشترکی با فوتون تونلند بنزینی داشت؛ یعنی همان موتور معروف 4G69 میتسوبیشی که 2.4 لیتر حجم دارد، در سینه ون وانا نیز میتپید.
اما ایران خودرو از سال 99 و بنابه الزامی شدن یورو5 برای خودروهای ساخت داخل، موتور میتسوبیشی را از ون وانا جدا کرد و قلب جدید 2.7 لیتری تویوتای را جای آن گذاشت. ون وانا با قلب جدید تویوتا، هم قدرت و گشتاورش بیشتر شده بود و هم مصرف سوختش.