پیام سردار مجید موسوی به خانواده شهید ماکان نصیری: شما بستر لازم را در جامعه اسلامی برای قهرمان پروری و شهادت مهیا نمودید پزشکیان به زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) رفت تجهیز یگان‌های نیروی زمینی ارتش به سامانه‌ها، تسلیحات و ارتقاء توان رزمی امیر پوردستان: مصلحت نظام ایجاب کند، با انجام عملیات‌های پیش‌دستانه دشمن را به‌شدت غافلگیر می‌کنیم جزئیات تعطیلی‌های مراسم تشییع و تدفین رهبر شهید به روایت سخنگوی دولت پزشکیان پزشکیان: هیچ مذاکره‌ای درباره موشک‌های بالستیک صورت نگرفته و نخواهد گرفت شناسایی ۱۵۵ محل استقرار اتباع غیرمجاز در تهران  تهران در آماده‌باش برای مراسم تشییع رهبر انقلاب + جزئیات به روایت سخنگوی استانداری تهران جزئیات تعطیلی سه روزه تهران در روز‌های تشییع رهبر شهید ساعات کاری ادارات بوشهر تغییر کرد+ ساعت جدید ساماندهی نیرو‌های شرکتی؛ دولت چهاردهم وارد فاز جدید شد / تازه‌ترین جزئیات طرح ساماندهی کارکنان شرکتی برکناری یک مدیر صدا و سیما و پیگرد قضایی نبویان در پی اظهارات جنجالی اطلاعیه نیروی دریایی سپاه: شناور‌ها به تنگه هرمز نزدیک نشوند محسن رضایی: شاید آمریکایی‌ها بدنبال گذراندن مسابقات جام جهانی و یا حتی انتخابات باشند و در نهایت مذاکرات عاقبتی نداشته باشد نحوه فعالیت ادارات البرز اعلام شد؛ بازگشت به روال عادی از ۳۰ خرداد + جزییات ساعت کاری

مهلت یک ماهه به آژانس با کدام انگیزه ؟

مهلت یک ماهه به آژانس با کدام انگیزه ؟ خبری با قید احتمال در شورای عالی امنیت ملی منتشر شده که قرار است مهلت برای یک ماه دیگر هم تمدید شود ! چرا ؟! مگر قرار است چه اتفاقی بیفتد ...
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 May 24
کد خبر: ۸۹۱۳۸

به گزارش راهبرد معاصر، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی تحت عنوان « مهلت یک ماهه به آژانس با کدام انگیزه ؟» نوشت:

 

۱- روز شنبه اول خرداد، مهلت سه ماهه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی -که از ابتدا نیز ضرورتی نداشت ! به پایان رسید و آمریکا تحریم‌ها را لغو نکرد. اکنون بر اساس توافق قبلی و در اجرای مصوبه لازم‌الاجرای مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است دسترسی بازرسان آژانس به اطلاعات تاسیسات هسته‌ای کشورمان را متوقف کند اما، خبری با قید احتمال و به نقل از یک مقام آگاه در شورای عالی امنیت ملی منتشر شده است که قرار است مهلت سه ماهه برای یک ماه دیگر هم تمدید شود ! چرا ؟! مگر قرار است در یک ماه پیش‌روی چه اتفاقی بیفتد که دولت محترم به بهای نادیده گرفتن مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی و هزینه سنگین از منافع ملی درپی آن است ؟! «فرصت‌سوزی» و «خرید وقت»، نیاز حیاتی آمریکا و آژانس است اما چرا باید این نیاز قطعی دشمن از سوی ما تامین شود ؟! این پرسشی است که انتظار می‌رود دولت برای آن پاسخ قانع‌کننده‌ای داشته باشد !

 

۲- تمامی شواهد موجود - تاکید می‌شود تمامی شواهد- حکایت از آن دارند که آمریکا نه فقط قصد تامین خواسته ایران و لغو تحریم‌ها را ندارد بلکه بر تداوم آن اصرار هم می‌ورزد ! بنابراین سؤال بعدی آن است که دولت با چه انگیزه‌ای درپی تمدید یک ماهه مهلت سه ماهه قبلی به آژانس است ؟! اگر مقصود دولت از تمدید یک ماهه مهلت آژانس زمینه‌سازی برای رسیدن به هدف لغو تحریم‌هاست که حریف رسماً اعلام کرده قصد لغو آنها را ندارد! پس علت چیست ؟! و این مهلت یک ماهه غیر از «فرصت‌سوزی» که نیاز حیاتی آمریکاست چه نتیجه دیگری دارد ؟!

 

۳ - اواخر ماه قبل در یادداشتی با عنوان «عصارا از زیر بغل آمریکا بکشید !» به توطئه اخیر و مشترک آمریکا و آژانس اشاره کرده و آورده بودیم «رافائل گروسی» مدیرکل کنونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (جانشین آمانو از سال ۲۰۱۹ و بعد از مرگ مشکوک وی‌) که به همسویی با اسرائیل شهرت دارد و پیش از این معاون آمانو در آژانس بود اصرار دارد پرونده مختومه PMD (ابعاد احتمالی نظامی possible military dimensions ) را باز نگه ‌دارد و آدرس برخی از مراکز نظامی ایران را می‌دهد و ادعا می‌کند که در آنجا فعالیت‌های هسته‌ای اعلام ‌نشده صورت می‌پذیرد ! این ادعا در حالی است که آژانس در سال ۱۳۹۴ ماجرا را تمام شده اعلام کرده و آمانو، مدیرکل وقت آژانس در گزارش خود به شورای حکام تاکید کرده است که «نشانه‌هایی از فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای ایران بعد از سال ۲۰۰۹ وجود ندارد».

 

خبری که به ما رسیده حاکی از آن است که مسئولان هسته‌ای کشورمان به گروسی پیشنهاد کرده‌اند در مقابل امتیازی که با تمدید یک ماهه دریافت می‌کند، بر مختومه بودن پرونده PMD که از قبل نیز رسماً مختومه اعلام شده است تاکید کند و گروسی حاضر به دست کشیدن از این باج‌خواهی آشکار نیز نشده است !

 

۴- در صورتی که خبر تمدید یک‌ماهه مهلت صحت داشته باشد که امیدواریم نداشته باشد ! قوی‌ترین احتمال -اگر نگوئیم تنها احتمال- را می‌توان در انتخابات پیش‌روی جست‌وجو کرد! توضیح آنکه دولت طی ۸ سال گذشته بیشترین امکانات و ظرفیت‌های کشور را هزینه مذاکرات هسته‌ای کرده بود و نتیجه آن نه فقط به قول آقای سیف «تقریباً هیچ» بلکه فاجعه‌ای خسارت‌بار بوده و هست.

 

اکنون که دولت به پایان دوره ۸ ساله خود رسیده است اصرار دارد که با وعده لغو حداقل چند تحریم‌، دست خالی خود را پُر نشان داده و از این رهگذر، در انتخابات پیش‌روی، امتیازی در سبد نامزد جریان همسو با خود بریزد! ما هم انتظار داریم و امیدواریم که این برداشت صحیح نباشد ولی مروری گذرا بر اظهارات این روزهای جناب روحانی، این احتمال را قوت می‌بخشد. چرا که آمریکا در جریان مذاکرات وین بارها اعلام کرده است حاضر به لغو تحریم‌های اصلی و اساسی نیست ولی جناب روحانی در همین حال از بیل زدن به کمر تحریم‌ها و شکست آن خبر می‌دهد ! از سوی دیگر، انتخابات ریاست جمهوری کشورمان طی یک ماه آینده (مهلت یک ماهه) صورت می‌پذیرد.

 

بنابراین با تمدید مهلت یک ماهه، وعده لغو تحریم‌ها می‌تواند تا زمان انجام انتخابات ادامه داشته باشد! و توهم لغو تحریم‌ها به عنوان یک امتیاز در سبد انتخاباتی جریان همسو با دولت (اصلاحات و کاگزاران و تدبیری‌ها) ! ریخته شود ! و...

 

۵- گفتنی است تمدید مهلت یک ماهه در حالی است که آقای رئیس‌جمهور بعد از خروج آمریکا از برجام در یک پیام تلویزیونی فقط یک مهلت چند هفته‌ای اعلام کرده و فرموده بودند: «من به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده، با مذاکرات با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ روسیه و چین، رایزنی‌ها، هماهنگی‌ها و مذاکرات لازم را انجام دهد؛ اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه، ما به این نتیجه رسیدیم که با همکاری پنج کشور می‌توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم، علی‌رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش‌های آنها و حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ، برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم‌های خود را برداریم» !



مطالب مرتبط
ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار