جای خالی "رویکرد منطقه‌ای" کشور در مناظره‌ها-راهبرد معاصر
رئیس جمهور: مسئولان به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران اربعین عمل کنند پیشنهاددیوان‌محاسبات درباره شفافیت منابع هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه جدید سپاه درباره عملیات شهادت هنیه گزارش نیویورک‌تایمز از ترور شهید هنیه دروغ است طحان نظیف: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در شورای نگهبان تائید شد دو ابهام شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب مخبر: صهیونیست‌ها سیلی خواهند خورد سردار جلالی: طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی تدوین شود گفت‌وگوی وزیر کشور عراق و سردار احمدی‌مقدم درباره آخرین اقدامات اربعینی ایران و عراق سخنان هنیه در دیدار با رهبر انقلاب: ۶۰ نفر از خانواده ما در غزه شهید شدند کدام مقامات خارجی امروز با پزشکیان دیدار کردند؟ بیانیه شورای نگهبان: جهان به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود واکنش علی لاریجانی به ترور هنیه جلیلی:‌ خون اسماعیل هنیه مهر پایانی بر عمر رژیم صهیونیستی است دولت برای شهادت «اسماعیل هنیه» ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد
مصطفی هاشمی طبا، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

جای خالی "رویکرد منطقه‌ای" کشور در مناظره‌ها

مصطفی هاشمی طبا، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ با انتقاد از فضای حاکم بر مناظره‌ی سوم گفت: هیچ یک از این آقایان در مناظره از مقاومت صحبت نکردند. هیچ کسی نگفت باید در این شرایط منطقه، محور مقاومت چه کند؟ بحث مقاومت در مقابل استکبار را کسی مطرح نکرد. صرفا گفتند که سیاست را باید در خدمت اقتصاد بگذاریم. آیا چنین چیزی در کشور ممکن است؟
مصطفی هاشمی طبا؛ فعال سیاسی اصلاح طلب
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 16
کد خبر: ۹۱۶۲۲

جای خالی مقاومت در مناظره‌ها

 

مصطفی هاشمی طبا، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره محتوای مناظره‌های انتخاباتی ریاست جمهوری گفت: تفاوتی با مناظره های گذشته نداشت. هر یک از آقایان می خواهند خود را توجیه کنند و ادعاهای زیادی می شود که چه کارهایی انجام می دهند و همه‌ی این اظهار نظرها، عمدتا برای جلب توجه مردم است در حالی که اصل قضیه باید حفظ سرزمین ایران باشد و برای اینکه مردم بتوانند آسایش داشته باشند باید سرزمین حفظ شود. در این مناظره‌ها کوچک ترین توجهی به این مسئله نشد، بنابراین مناظره ها به نظر من ارزشی نداشت.


وی با اشاره به ادبیات نامزدهای انتخاباتی در مناظره تصریح کرد: حرف زدن و جمله سازی و تعرض یک کاری است که با زبان و کلام می توان انجام داد. می گویند ما امریکا را به زانو در می آوریم و امریکا را مجبور می کنیم برجام را عملی کند که این شعارها در حد حرف است و مالیات هم ندارد. ما طوری مذاکره می کنیم که امریکا گردن بگیرد. جمله زیبایی است ولی سابقه چنین چیزی ایا وجود دارد؟ باید مقاومت کنیم. هیچ یک از این آقایان از مقاومت صحبت نکردند. هیچ کسی نگفت باید در این شرایط مقاومت چه کرد؟ اصلاً بحث مقاومت در مقابل استکبار را هیچ کسی مطرح نکرد. گفتند ما سیاست را باید در خدمت اقتصاد بگذاریم. ایا چنین چیزی در کشور ممکن است؟


هاشمی طبا افزود: یعنی ما از تمام ایده آل های سیاسی در دنیا و منطقه چشم پوشی کنیم و دنبال اقتصاد برویم؟ که آن را هم نمی توان انجام داد. می گویند ما روستا را فلان می کنیم. روستاهای ما از مسئله خاک، آب، جنگل، رودخانه و غیره از بین رفته است. می گویند روستا محور می کنیم و از حرف هایی که خاصیتی ندارد زیاد بیان شد. به غیر از آقای رئیسی و تا حدودی آقای جلیلی، سایرین ادبیات لومپنی داشتند. آقای جلیلی هم قدری حرف های بزرگ و بیخودی بیان می کرد که یک صدم آنها قابل اجرا نیست چون ایشان خشت روی خشت نگذاشته است. کدام کار اجرایی را در کشور کرده است؟ کدام کار را به ثمر رسانده است؟ این همه ادعا درست نیست. اقای رئیسی در قوه قضائیه یکسری کارها را انجام دادند و ادبیات ایشان هم محترمانه بود. بقیه ادبیات لومپنیسم داشتند.


هاشمی طبا درباره شیوه مناظره و مدیریت آن اظهار داشت: شیوه مناظره اصلا خوب نیست و نسبت به دو مناظره قبل تفاوت چندانی نداشت. اشکال این است که اجازه تعرض به همدیگر را می دهند. انتقاد درباره سیاست ها خوب است و بگویند شما این سیاست را داشتید و بد کردید، ارز در بازار آزاد فروختید بد بود. این نقدها خوب است اما اینکه به شخصیت افراد اهانت شود خوب نیست. با این مناظرات روی رادیو و تلویزیون منافقین و بی بی سی را سفید کردیم. با همین رفتارها 40 سال مملکت را داغان کردیم.


این نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ در پاسخ به این پرسش، که با توجه به مناظره ها مشارکت را چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: این شیوه مناظره‌ها مشارکت را کاهش می دهد. یعنی مردم می گویند وقتی چهل سال چند رئیس جمهور از کانال های مختلف از جمله شورای نگهبان عبور کرده و مردم نیز به پای صندوق های رای امدند، اما تحولی بنیادین در کشور صورت نپذیرفت، زمینه ناامیدی در جامعه فراهم آمده است. تخریب‌های صورت گرفته در فرآیند مناظره نیز به کاهش مشارکت در انتخابات منجر خواهد شد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار