به گزارش راهبرد معاصر، قیمت روز خودروهای سایپا و ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ با انتشار خبری مبنی بر افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه توسط خودرو سازان افزایش پیدا کرد. پژو ۲۰۷ دندهای (رینگ فولادی) ۱۴۰۰، سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۳۱ به ترتیب به مبلغ ۲۹۴ میلیون، ۱۳۵ میلیون تومان و ۱۲۳ میلیون تومان با اختلاف ۳ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته معامله شدند.
قیمت روز محصولات ایران خودرو و ساپیا 1400/03/30
قیمت روز خودروهای داخلی
مدل خودرو |
قیمت (تومان) |
سمند LX (ساده) |
188.000.000 |
سمند LX (ساده) 1400 |
199.000.000 |
پژو 405 GLX |
200.000.000 |
پژو پارس (ساده) |
226.000.000 |
پژو پارس (ساده) 1400 |
238.000.000 |
پژو ۲۰۶تیپ ۲ (ساده) |
200.000.000 |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) 1400 |
210.000.000 |
پژو ۲۰۶تیپ ۵ (ساده) |
258.000.000 |
پژو ۲۰۶ صندوقدار v8 |
252.000.000 |
پژو ۲۰۶ صندوقدار( v8(1400 |
263.000.000 |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک |
375.000.000 |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک(1400) |
390.000.000 |
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) |
282.000.000 |
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) 1400 |
294.000.000 |
رنو تندر90 E2 |
335.000.000 |
رنو تندر پلاس اتوماتیک |
450.000.000 |
رانا LX |
202.000.000 |
رانا پلاس |
222.000.000 |
دنا معمولی (رینگ فولادی) |
266.000.000 |
دنا معمولی (رینگ فولادی)1400 |
279.000.000 |
دنا پلاس دنده ای توربو |
360.000.000 |
هایما s7 توربو |
660.000.000 |
سایپا ۱۱۱ |
135.000.000 |
سایپا ۱۳۱ |
123.000.000 |
سایپا ۱۳۲(1398) |
120.000.000 |
ساینا |
136.000.000 |
ساینا 1400 |
143.000.000 |
تیبا(رینگ فولادی ) |
126.000.000 |
تیبا(رینگ فولادی )1400 |
129.000.000 |
تیبا ۲(رینگ فولادی ) |
133.000.000 |
تیبا ۲(رینگ فولادی ) 1400 |
138.000.000 |
کوییک دنده ای |
147.000.000 |
کوییک دنده ای 1400 |
153.000.000 |
کیا سراتو ۲۰۰۰ (آپشنال) |
790.000.000 |
ام وی ام 315 هاچ بک |
265.000.0000 |
ام وی ام X22 ، دنده ای اسپرت اکسلنت
|
353.000.000 |
همچنین بر اساس مشاهدات میدانی قیمت خودروهای خارجی در کشور، با نوسانات جزئی در نرخ همراه است.
قیمت روز خودرو های خارجی
مدل خودرو |
قیمت (تومان) |
رنو کولئوس ۲۰۱۸ |
2.050.000.000 |
رنو تلیسمان ۲۰۱۸ |
1.550.000.000 |
میتسوبیشی ASX فول ۲۰۱۸ |
1.400.000.000
|
تویوتا CH-R تمام چرخ متحرک لانچ 2018 |
1.800.000.000 |
تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۱۸ (الفطیم) |
2.250.000.000 |
کیا اپتیما ۲۰۱۷ |
1.670.000.000 |
کیا سورنتو ۲۰۱۸ |
3.400.000.000 |
کیا اسپورتیج ۲۰۱۸ |
1.950.000.000 |
هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ هیبرید +GLS |
1.600.000.000 |
هیوندای النترا ۲۰۱۸ |
1.100.000.000 |
هیوندای سانتافه . فول . ۶ رادار |
2.120.000.000 |
لکسوس NX300 H هفت کلید ۲۰۱۷ |
3.300.000.000 |
نیسان جوک (اسپورت) |
1.300.000.000 |
اعمال سلیقه خودروسازان در تعیین قیمت محصولاتهم اکنون خبری جدید مبنی بر افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه آن هم به سلیقه خود خودروسازان در فضای مجازی منتشر شده است. حالا شورای رقابت هم در کنار سازمان حمایت نشسته و از مسئولیت اصلی خود یعنی قیمت گذاری برای خودرو در کارخانه عقب نشسته است.
با این تصمیم عجیب قیمت گذاری برای خودرو درب کارخانه به طور کامل در اختیار خودروسازان خواهد بود و با توجه به بازار کنترل نشدهای که در این حوزه وجود دارد، احتمالا باید در انتظار شوک قیمتی جدیدی برای بازار باشیم.
خودرو به مقصد سعادت آباد؛ بازار سرمایه پذیرای خودرو یا سهام آن؟آشفته بازار قیمت خودرو را چه کسی سروسامان میدهد؟
رضا شیوا رئیس شورای رقابت با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه، گفت: در اردیبهشت ماه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ارائه شد. شورای رقابت در آن دستورالعمل مصوب کرد که خودروهای ساخت داخل با توجه به تورمِ بخشی، میتوانند افزایش قیمت داشته باشند.
این مقام مسئول ادامه داد: یکی از متغیرها در قیمت گذاری خودرو، متغیر تورم بخشی است یعنی قیمت تورم هر خودرو در بانک مرکزی محاسبه میشود. شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان میتوانند هر ۳ ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند.
شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظهای بود میتوانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم، اما مجوز داده ایم که هر ۳ ماه یکبار با توجه به تورم بخشی اگر خودروسازها مایل بودند، میتوانند از طریق ستاد تنظیم بازار اقدام کنند.
رئیس شورای رقابت تشریح کرد: در آن زمان آنچه در فرمول محاسبه کردیم تا پایان خرداد ماه بود و اکنون خودروسازان میتوانند برای ۳ ماه آینده تورم بخشی را بگیرند.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند، مجدد شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود؟ گفت: زمانی که تورم داریم و نهادههای تولید افزایش پیدا میکنند، هزینه تمام شده هر کالایی افزایش پیدا میکند و وقتی افزایش پیدا کند، آنکه تولید کننده است مجبور به افزایش قیمت است.
قیمت گذاری خودروشیوا بیان کرد: زمانی که فولاد، آلومینیوم، پلی استر و ... در طی ۳ ماه افزایش پیدا میکند، باید شاهد افزایش قیمت نهایی کالا باشیم، در کالاهای دیگر هم این اتفاق رخ میدهد و شاهد افزایش قیمت نهایی آن کالا خواهیم بود. آنچه که مسلم است زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، همیشه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.
رئیس شورای رقابت ادامه داد: خودروسازان در حال تلاش برای افزایش تولید خودرو هستند و قرار بر این است که هر ماه ۱۰۰ خودرو و در سال هزار و ۲۰۰ خودرو به بازار عرضه کنند و این قول را داده اند و باید به این وعده عمل کنند. این سیستم قرعه کشی که برای فروش خودرو در نظر گرفته اند باعث میشود تا در چند ماه آینده شاهد تعادل در بازار خودرو باشیم.
این مقام مسئول ادامه داد: بانک مرکزی آمار تمام نهادههای تولید را هر سه ماه یکبار اعلام میکند و اگر نهادههای تولید افزایش قیمت داشته باشد خودروساز میتواند اقدام به این افزایش کند.
شیوا در پاسخ به این سوال که خودروسازان خود سر میتوانند اقدام به افزایش قیمت کنند یا خیر و اینکه اگر ۲۰ درصد گران کنند کاری قانونی است یا خیر، گفت: افزایش قیمت باید بر اساس تورم بخشی باشد. ۲۰ درصد گران کردن قیمت خودرو پس از پایان ۳ ماه ممکن نیست و این رقم بسیار بالا خواهد بود.
رایزنی خودروسازان برای آزادسازی قیمتها
حباب قیمت خودرو در بازار در حالی همچنان ادامه دارد که چند ماه است که خودروسازان در حال رایزنی برای آزادسازی قیمت تولیداتشان هستند و این امر را عاملی برای خروج از زیاندهی خود عنوان میکنند. در این راستا صنعتگران جلسات متعددی را با مسئولان دولتی و مجلس برگزار کرده و حتی در نامهای به رئیس کمیسیون صنایع مجلس، موافقت خود را با آزادسازی واردات خودرو در ازای آزادسازی قیمت خودروهای داخلی اعلام کردهاند.
در جلسهای که اواخر اردیبهشت امسال در کمیسیون صنایع مجلس با حضور رئیس سازمان گسترش، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل شرکتهای خودروساز و رئیس انجمن قطعه سازان برگزار شد، نامهای با امضای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و همچنین دبیر انجمن قطعه سازان به رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارائه شد که در آن پیشنهاد قیمتگذاری خودروها در قالب خودروهای عمومی و اختصاصی مطرح شده بود.
در این پیشنهاد خواسته شده بود تا خودروهای عمومی یعنی خودروهایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری میکنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود ۵ درصدی با تایید و نظارت وزارت صنعت قیمتگذاری شوند. اما در مورد خودروهای اختصاصی که لوکس و نسبتاً گران محسوب شده و مشابه خارجی دارند، قیمت گذاری با پیشنهاد هیات مدیره شرکتها و تایید و نظارت وزارت صنعت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار صورت گیرد.