تفاوت سیاست های اعلامی و اعمالی ترکیه در برخورد با اربیل-راهبرد معاصر

تفاوت سیاست های اعلامی و اعمالی ترکیه در برخورد با اربیل

بنظر می رسد دولت ترکیه، همانند بسیاری از پرونده های دیگر، در قضیه مقابله با دولت جدایی طلب کردستان، برخلاف رویکرد سیاسی اعلامی خود که این قضیه را به شدت محکوم می کرد، سیاست اقتصادی اعمالی مثبتی با دولت اقلیم دارد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۱۷ دی ۱۳۹۶ - 2018 January 07
کد خبر: ۹۴
به گزارش راهبرد معاصر؛ نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، در ملاقات با کنسول ترکیه، با اشاره به بحران موجود میان اربیل-بغداد و مخالفت دولت عراق با آغاز مذاکره، گفت: ترکیه می تواند جهت نزدیکی اربیل با بغداد نقش ایفا کند.

رجب طیب اردوغان، هنگامی که مسعود بارزانی تاکید داشت رفراندوم را برگزار خواهد کرد و این کار را به سرانجام رساند، با لحنی تند خطاب به اربیل سخن می گفت و تهدید می کرد که اقلیم کردستان را تحریم خواهد کرد. اما مطالعه دقیق تبادلات اربیل و آنکارا درست در برهه ای که سخنان اردوغان علیه بارزانی همچون سخنان یک دشمن علیه دشمن دیگر بود نشان می دهد که در اوج تنش های سیاسی، آنکارا خرید نفت از اربیل را متوقف نساخت و از 3 گذرگاه مرزی، تنها یکی را بست.

اکنون، در موقعیتی که حیدرالعبادی با تکیه بر نیروهای حشدالشعبی از موضع قوت با کردهای جدایی طلب سخن می گوید و تاکید دارد بدون اعلام صریح لغو نتیجه همه پرسی هیچگونه مذاکره با دولت اقلیم را آغاز نخواهد کرد، ترکیه نه تنها در جهت تقویت دولت مرکزی عراق گامی بر نداشته بلکه با حمایت های اقتصادی و سکوت مثبت سیاسی، به نفع اربیل حرکت می کند. ترکیه دولتی بود که مرزهای خود را به روی نچیروان بارزانی باز گذاشت تا از طریق خاک این کشور به اروپا رفته و حمایت اروپا از خود را برانگیزد. پشتیبانی های ضمنی آنکارا از اربیل به اندازه ای بوده که حالا، نخست وزیر اقلیم انتظار دارد دولت اردوغان، همان دولتی که کمتر از 2 ماه پیش با لحنی بسیار تند در رابطه با دولت اقلیم سخن می گفت، به کمک کردهای جدایی طلب بیاید و از وخامت بیشتر اوضاع برای آن ها جلوگیری کند.
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده