در دیدار پزشکیان با رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق چه گذشت؟-راهبرد معاصر

در دیدار پزشکیان با رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق چه گذشت؟

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران به واسطه موقعیت همسایگی ممتاز و اشتراکات فراوان برای منطقه سلیمانیه و به طور کلی اقلیم کردستان عراق اهمیت ویژه‌ای قائل است.
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۲ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 12
کد خبر: ۲۵۷۱۵۵

به گزارش راهبرد معاصر، مسعود پزشکیان بعد از ظهر امروز پنجشنبه، در ادامه برنامه‌های سفر به شهر سلیمانیه، در دیدار آقای «بافل طالبانی» رئیس و جمعی دیگر از اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق، ضمن قدر نهادن به تلاش‌ها و مبارزات آزادی‌خواهانه مرحوم جلال طالبانی تصریح کرد: نگاه مرحوم طالبانی به آزادی را می‌توان به عنوان یک نماد و الگو ارج نهاد.

رئیس جمهور با اشاره به تحمیل یک جنگ بزرگ به ملت ایران از سوی استکبار جهانی در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی و نیز ترور جمعی از ارزشمندترین انقلابیون که باعث اخلال در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی شد، افزود: نظام استکبار و در رأس آن آمریکا تمایلی به پیشرفت کشور‌های مستقل و اسلامی ندارند.

پزشکیان در بخش بعدی سخنانش نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی را جدی‌ترین مشکل امروز بشر دانست و اظهار داشت: سیره رسول خدا در رعایت عدالت و عدم تبعیض میان اقوام و نژاد‌های مختلف باید الگوی عمل همه ما باشد، چرا که این نگاه باعث تقویت، تثبیت، رشد و بزرگ شدن امت اسلامی شد؛ اما امروز متأسفانه شاهدیم که ذره‌ای شرافت و انسانیت در عملکرد رژیم صهیونیستی دیده نمی‌شود و باید این مشکل را با وحدت و انسجام امت اسلامی رفع کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به واسطه موقعیت همسایگی ممتاز و اشتراکات فراوان برای منطقه سلیمانیه و به طور کلی اقلیم کردستان عراق اهمیت ویژه‌ای قائل است، گفت: امروز در کنار مراودات اقتصادی گسترده با اقلیم کردستان، به لحاظ سیاسی نیز درک مشترک و مطلوبی میان دو طرف وجود دارد. در سال‌های اخیر برخی عناصر کوشیدند با سوءاستفاده از جغرافیای اقلیم کردستان مشکلات امنیتی برای منطقه ایجاد کنند که خوشبختانه با توافقنامه امنیتی که میان ایران و عراق امضا شد، راه برای رفع این مسئله فراهم شده است.

پزشکیان با بیان اینکه مرز میان ما باید مرز صلح و آشتی باشد، خاطرنشان کرد: هر مرزی که تبادلات تجاری در آن رونق داشته باشد، محل تردد و فعالیت تروریست‌ها نمی‌شود.

بافل طالبانی نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از اینکه اقلیم کردستان عراق برای نخستین بار میزبان رئیس جمهوری اسلامی ایران است، ایران را حامی همیشگی مردم کردستان عراق دانست و از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه مسئولان ایرانی از مردم مظلوم کرد قدردانی کرد و گفت: باور ما این است که اگر هزار سال هم تلاش کنیم نمی‌توانیم پاسخگوی محبت‌ها و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران باشیم.

رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق با بیان اینکه ما خودمان را جزئی از ملت ایران می‌دانیم، اظهار داشت: آنچه را در توافقنامه امنیتی ذکر شده است، به طور کامل و دقیق اجرا خواهیم کرد و حتی آمادگی عمل به هر آنچه را که فراتر از این توافقنامه باعث تقویت و تثبیت امنیت در مرز‌ها و منطقه می‌شود، داریم.

طالبانی با ابراز علاقمندی برای تقویت روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: سفر جنابعالی در این مقطع تأثیری باورنکردنی در بهبود و ارتقای روابط فیمابین خواهد داشت./ مهر

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده