خسارت قطع برق را از کجا باید بگیریم؟+ مدارک لازم برای اثبات-راهبرد معاصر

خسارت قطع برق را از کجا باید بگیریم؟+ مدارک لازم برای اثبات

خسارت قطع برق را از کجا باید بگیریم؟ این سوالی است که اکثر کاربران پس از خاموشی های ناگهانی و قطع برق و وارد شدن خسارت به لوازم برقی می پرسند. در ادامه این مطلب نحوه ثبت خسارت قطع برق و مدارک لازم برای اثبات می آید.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۲۱ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 12
کد خبر: ۹۵۰۹۳

به گزارش راهبرد معاصر، این روز ها که کشور درگیر خاموشی هاست و قطع برق به لوازم برقی خسارت وارد کرده،  سوال مشترکین  این است که خسارت قطع برق را از کجا  باید بگیریم؟ اداره برق این موضوع را پیش بینی کرده و حتی خود را دربرابر خسارت احتمالی بیمه کرده است. این پول بیمه از مشترکین خانگی  گرفته  می شود. از مرداد ماه سال 1399 قرار بر این شد که تمام وسایل برقی از سوی شرکت توانیر بیمه شوند و مبلغی در قبوض برق از مشترکین دریافت شود بدین ترتیب  مشترکین خانگی در مورد مشکلات برقی ، خسارت قطعی برق  که در خانه پیش می آید، بیمه  هستند. مبلغ این حق بیمه برای مشترکان خانگی در شهر 100 و در روستا 50 تومان است و برای مشترکان تجاری در شهر 1000 و در روستاها 500 تومان است. به همین منظور  مشترکین می توانند با مراجعه به سامانه  خسارت برق و باداشتن مدارک لازم برای اثبات نسبت به ثبت خسارت برق به لوازم برقی اقدام کنند. 

 
خسارت قطع برق را از کجا باید بگیریم؟

 

سامانه خسارت برق

 
 عبدالامیر یاقوتی مدیرکل امور مشتریان شرکت توانیر، در گفت و گویی تلویزیونی، با بیان اینکه مشترکین خانگی می‌توانند با مراجعه به سامانه bime.tavanir.org.ir خسارات را اعلام کنند، افزود: شرکت توانیر طبق قرارداد منعقد شده با شرکت بیمه خسارات ناشی از خاموشی‌ها را به مشترکین پرداخت خواهد کرد.
 

 

نحوه ثبت خسارت قطعی برق  

 
مدیرکل امور مشتریان شرکت توانیر در باره نحوه ثبت خسارت قطعی برق گفت: زمانی که مشترکان وارد سایت bimetavanir.org.ir شدند می‌بایست شناسه قبض خود را وارد و اگر مستنداتی دارند لازم است اطلاعات آن را وارد کنند، گفت: علاوه بر این اگر هزینه‌ای پرداخت کردند فاکتور آن را به درخواست خود اضافه کنند که پس از آن وارد مراحل رسیدگی، بررسی کارشناس، تعیین خسارت، گرفتن شماره شبا و نهایتا پرداخت می‌شوند.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین ممکن است این خسارات در حوزه وسایل خانگی نباشد و آنش سوزی اتفاق افتاده باشد که در این شرایط نیز اگر ارگان‌هایی ذیصلاح تایید کنند که منشا خسارت برق است متناسب با مستنداتی که واحد‌های ذیربط ارائه می‌دهند امور مالی لازم انجام، مبلغ برآوردی محاسبه می‌شود و مراحل بعدی ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه هزینه پرداختی به مشترکین از بخشی از بهای برقی است که از قبوض مشترکین دریافت می‌شود گفت: برق به تنهایی سبب سوختن تجهیزات نمی‌شود، اما در کاهش طول عمر آن تاثیرگذار است، اگر در مواردی اعمال این خاموشی‌ها سبب خسارات به وسایل شود بیمه توانیر هزینه آن را پرداخت خواهد کرد.

مدیرکل امور مشتریان شرکت توانیر گفت: این سامانه از سال ۱۳۹۹ راه اندازی شده و مشترکین می‌توانند همه حوادث را در آنجا ثبت کنند و اگر وسیله‌ای سوخت، مشترک می‌تواند آن را تعمیر کرده و رسید هزینه انجام شده را در سامانه بارگذاری کند.
 

زمان پرداخت خسارت قطعی برق

 

زمان پرداخت خسارت قطعی برق 


یاقوتی افزود: انتظار می‌رود طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده خسارات سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه پرداخت شود.
 

 در چه صورت خسارت قطعی برق به مشترکین تعلق می‌گیرد ؟

 
نکته نخست به‌طور طبیعی، استفاده کنندگان غیرمجاز از برق نمی‌توانند خسارت دریافت کنند. ضمناً اداره برق می‌گوید خسارتی برای لامپ، تبلت، گوشی، موبایل، شارژر، قطعات کامپیوتری و مواردی از این قبیل نمی‌دهد، چرا که شامل تجهیزات خانگی نیستند.

نکته دوم اینکه برای سال ۱۳۹۹ خسارت لوازم ۲۵ میلیون تومان و انفجار و آتش‌سوزی حدود ۹۵ میلیون تومان و غرامت فوت و غرامت نقص عضو مطابق قوانین کشوری (یعنی مطابق دیه) بوده است.

نکته سوم این است که مقصر حادثه نباید خود مشترک باشد. مثلاً اگر سیم‌کشی ایراد داشته باشد یا کنتور را دستکاری کرده باشند.

نکته چهارم. حتی در صورتی‌که شرکت برق طبق ساعاتی که اعلام کرده، خاموشی را لحاظ کند، باید خساراتی را که ناشی از قطع یا نوسان برق باشد، پرداخت کند.

  مدارک لازم برای دریافت خسارت قطعی برق



مدارک لازم برای دریافت خسارت قطعی برق


در صورتی که شرایط بالا را خوانده‌اید و می‌دانید که می‌توانید از اداره برق خسارت بگیرید باید به آدرس bime.tavanir.org.ir بروید و در آنجا خسارت را ثبت کنید. مدارک لازم برای استفاده از این بیمه را در ادامه می‌خوانید:

۱- مدارک عمومی: تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک یا تصویر صورت‌حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک، تصویر اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل خسارت.

۲- خسارت واردشده به تجهیزات به استثنای مشترکین تجاری: فاکتور فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز (با مهر و امضا)

۳- خسارت آتش‌سوزی: تصویر محل حادثه (۲ عدد)، تصویر گزارش آتش‌نشانی، تصویر گزارش کلانتری

۴- خسارت ناشی از انفجار: تصویر گزارش آتش‌نشانی یا مقامات ذی صلاح، تصویر گزارش کارشناس خسارت، تصویر فهرست موارد آسیب‌دیده، تصویر فاکتور تعمیرات، دو تصویر از محل حادثه

۵- خسارت هزینه پزشکی: تصویر صورت‌حساب بیمارستان، تصویر مدارک پزشکی و پرونده‌های بیمارستانی، تصویر گزارش مقامات ذی صلاح.

۶- خسارت نقص عضو: تصویر گزارش نیروی انتظامی یا بازرسان قانونی و سازمان آتش‌نشانی، تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مصدوم، تصویر گزارش اولین مرجع درمانی و پزشک معالج، تصویر صورت‌حساب و پرونده کامل پزشکی مصدوم در زمان بستری، تصویر گواهی پزشک معالج مبنی بر اتمام درمان، تصویر عکس رادیولوژی پس از حادثه.

۷- حادثه منجر به فوت: تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی ابطال شده، تصویر کپی برابر اصل معاینه جسد، تصویر کپی برابر اصل گزارش پزشک قانونی، تصویر کپی برابر اصل گواهی فوت، تصویر گواهی انحصار وراثت.
 
هر مشترک چقدر حق بیمه پرداخت می‌کند؟

 

هر مشترک چقدر حق بیمه پرداخت می‌کند؟


یاقوتی با بیان اینکه اگر حادثه منجر به قطع عضو شود، مجددا بر اساس قوانینی که وجود دارد هزینه‌ها برآورد و پرداخت صورت می‌گیرد، گفت: اگر حادثه منجر به فوت نیز شده باشد بر اساس مستندات پزشک قانونی مراحل کار پیش می‌رود و هزینه‌ها پرداخت می‌شود، در واقع در پنج گروه لوازم خانگی، آتش سوزی، پزشکی، نقص عضو و فوت هزینه‌ها پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به میزان حق بیمه‌ای که در قبوض برق از مشترکان اخذ می‌شود، اظهار کرد: مشترکان خانگی شهری ۱۰۰ تومان به ازای هر ماه و مشترکان تجاری شهری ۱۰۰۰ تومان به ازای هر ماه پرداخت می‌کنند و این مبلغ برای مشترکان روستایی نصف می‌شود.

  چقدر خسارت قطعی برق پرداخت می‌شود؟

چقدر خسارت قطعی برق پرداخت می‌شود؟


مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین با بیان اینکه پرداخت خسارات در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافت و تقریبا دو برابر شد که اکنون نیز در حال پرداخت‌های سال قبل هستیم، گفت: قرارداد ۱۴۰۰ نیز باتوجه به اینکه برج دو دستورالعمل اجرایی آن تدوین شد اکنون تشریفات مناقصه آن در حال انجام است و امیدواریم برای برج پنج بیمه جدید را برای سال ۱۴۰۰ داشته باشیم.

یاقوتی با اشاره به پرداخت سقف خسارت برای بخش‌های مختلف گفت: برای سال ۱۳۹۹ خسارت لوازم ۲۵۶ میلیون ریال، انفجار و آتش سوزی حدود ۹۵۰ میلیون ریال، غرامت فوت و غرامت نقص عضو مطابق قوانین کشوری است.



نیازی به مراجعه حضوری  برای ثبت خسارت برق نیست


وی با بیان اینکه اگر مدارک مورد نیاز برای این امر ناقص باشد کارشناس به متقاضی اطلاع می‌دهد و مدارک که مجدد کامل شد پرونده پیش می‌رود، تاکید کرد: عملا نیازی به حضور فیزیکی متقاضی نیست، ولی اگر در مواردی نیز لازم باشد کارشناسان بیمه اعلام خواهند کرد.
 

 

نحوه دریافت خسارت به لوازم برقی بر اثر قطع برق + فیلم

 

مدیرکل خدمات مشترکین شرکت توانیر گفت: مشترکین می‌توانند موارد آسیب دیدگی دستگاه‌ها در نتیجه قطع و وصل برق را در سامانه bimeh.tavanir.org.ir ثبت کنند. مشترکین پس از تعمیر کردن وسایل، مستندات آن را در همین سامانه بارگذاری و خسارت دریافت کنند.
 
 
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده