مشکلات صادرات میوه به کشورهای همسایه!-راهبرد معاصر
چه خودرو‌هایی شرایط فروش خارج از سامانه را دارند؟ سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عرضه اولیه سهام زاگرس دارو پارسیان در فرابورس ایران + جزییات وزیر نیرو: ۶ هزار مگاوات برق تا تابستان آتی وارد شبکه می‌شود طرح فروش نقدی و اقساطی مدیران خودرو دی ۱۴۰۳ + جدول و شرایط شرایط پیش فروش سایپا برای متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد + جدول ممنوعیت فروش خودرو‌های وارداتی خارج از سامانه زیان ۲.۲ میلیارد دلاری سرقت رمزارز در ۲۰۲۴  ۴۴ میلیون نفر سود سهام عدالت گرفتند  قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ قیمت مصوب میوه شب یلدا اعلام شد/ قیمت هندوانه، انار، خرمال، موز و نارنگی یارانه آذر واریز شد / دهک‌های چهارم تا نهم حسابشان را چک کنند شرایط فروش فوق العاده خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۳ واریز سود به بیش از ۴۴ میلیون مشمول سهام عدالت خاتمه یافت وزیر کار: ناترازی‌ها بیشتر از آنکه به شرایط امروز مربوط باشد، ریشه در برخی تصمیمات گذشته دارد

مشکلات صادرات میوه به کشورهای همسایه!

روابط خوب سیاسی ایران و روسیه و همچنین چهارفصل بودن ایران و خاک حاصلخیز برای کشاورزی میتواند درآمد خوبی نصیب کشاورزان و صادرکنندگان کند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 July 26
کد خبر: ۹۶۶۲۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ آب و هوای سرد کشور روسیه باعث شده است که این کشور نتواند بسیاری از محصولات را تولید کند و در بخش مواد غذایی به واردات وابسته است.

 

آقازاده یک صادرکننده محصولات کشاورزی در مورد مشکلات صادرات میوه به کشورهای همسایه گفت: مشکلات صادرات را در چند بخش می‌شود بررسی کرد.

 

وی افرود: بخش اول که یکی از موارد پایه‌ای و ضروری برای پیشی گرفتن در صادرات، خصوصا صادرات محصولات کشاورزی است بحث خلق تفکر و استاندارد‌های صادراتی در بین تولیدکنندگان وتامین کنندگان است.



این صادرکننده بیان می کند: متاسفانه به علت عدم ثبات اقتصادی و افزایش هزینه‌های تولید و عدم ارائه یارانه ها و حمایت‌های لازم از سوی نهاد‌های مربوطه تولیدکننده ما از رغبت کافی برای افزایش کیفیت و استاندارد‌ها در امر تولید برخوردار نبوده و به علت افزایش هزینه‌های مواد لازم برای به کارگیری در صورت و بسته بندی اعم از انواع سبد، کارتن و غیره، روز بروز شاهد رشد کشور‌های دیگر در بازار هدف ما به خصوص روسیه هستیم کشور‌هایی با کیلومتر‌ها فاصله از ایران، اما با ثبات در شرایط اقتصادی.

 

وی در ادامه گفت: بُعد دوم و بسیار مهم ناهمگونی در ایجاد بستر‌های لازم برای تسریع در روند صادرات هست. بعنوان مثال برای تامین محصول از منطقه‌ای مثل جیرفت و یا کهنوج که در فصول پاییز و زمستان صیفی جات قابل توجهی و با کیفیتی را تولید می کنند با مشکل بزرگی همچون عدم وجود کارگاه‌های تولید سبد، کارتن، پالت و سایر ملزومات سورت و بسته بندی مواجهه هستیم که لاجرم این موارد را باید از شیراز-تهران و یا یزد تهیه کرده و به جیرفت منتقل کنیم که این هم باعث افزایش هزینه‌ها می شود و یا در منطقه بسیار مهم و استراتژیکی همچون دشت مغان که عمدتا محصولات قابل صادرات با کیفیت بالایی در آن تولید می شود،



آقازاده بیان کرد: علیرغم وجود گمرک مهمی، چون بیله سوار مغان که دروازه ورود مهمی برای ایران به کشور‌های منطقه محسوب می شود، صادرکننده مجبور هست به علت عدم تجهیز این گمرک محصول خود را با هزینه حمل بالا به آستارا حمل کرده و از آنجا پس از چند روز معطلی راهی کشور‌های هدف به خصوص روسیه کند.



وی افزود: در نظر داشته باشید که در صورت تجهیز گمرک بیله سوار مغان به راحتی می توان حجم عمده‌ای از محصولات صادراتی استان‌های غربی و شمال غربی کشور را از این نقطه راهی بازا‌های هدف کرد که این خود به معنی افزایش حجم و تعداد ماشین‌های خروجی از سمت ایران و پیشی گرفتن از کشور‌های رقیب بخصوص در بازار روسیه است.

 

این صادرکننده گفت: بعد سوم مسئله که در برخی از اوقات مهمترین نقش را ایفا می کند بحث لجستیک هست چه داخلی و چه خارجی، در هر دو بعد از لجستیک به شدت شاهد دلال بازی هستیم به طوری که در برهه‌ای از زمان در برخی شهر‌ها که از نظر تولید محصول جز شهر‌ها و مناطق مطرح هستند با مشکل عدم وجود کامیون‌های چادری و یخچالی روبرو هستیم و یا در صورت وجود جهت افزایش سود دلالان و قیمت حمل با صادرکننده‌ها همکاری لازم بعمل نمی‌آید که جا دارد مسئولان امر نظارت بیشری در این زمینه به خرج دهند.

 

وی افزود:در بعد حمل خارجی هم در پایانه مهمی همچون آستارا اکثرا با وجود کثرت ماشین‌های در انتطار با عدم رغبت آن‌ها برای حمل بار مواجهه هستیم که در این مورد هم متاسفانه نقش دلالان بسیار جشمگیر هست که افزایش ناگهانی هزینه حمل موجب فاسد شدن بسیاری از محصولات در مرز و عدم توانایی تجار و صادرکنندگان برای رقابت با شرکت‌های دیگر کشور‌ها شده که منجر به حذف سریع از بازار بزرگ روسیه میشود. این امر در صورت همراهی گمرک و یا دستگاه‌های نظارتی به سادگی قابل حمل هست که میتوان با تعبیه گیت‌هایی در ورودی و خروجی پایانه‌های صادراتی بخصوص آستارا همه ماشین‌های خارجی را ملزم به خروج و پذیرش بار به همان ترتیبی که وارد شده اند، کرد که با مشورت با بزرگان صادرات این موارد به راحتی به نفع صادرات کشور قابل حل است.

 

این صادرکننده درپایان گفت: اما مسئله‌ای که در چند سال اخیر بخاطر ضعف در نظارت پدیدار شده رشد قارچ گونه دلالان صادراتی هست که به صورت رمز‌های یکبار ورود عمل کرده و جایگاه ایران را خدشه دار می کنند به طوری که بسیاری از افراد نا آگاه و طمع کاری که رویای یک شبه ثروتمند شدن را دارند با استفاده از اعتماد خریدار خارجی وارد بازار شده که در نهایت به علت تامین جنس نامرغوب برای کسب سود بیشتر و یه عدم توان در تامین و در نتیجه عدم عودت مبالغ دریافتی از طرف خارجی موجب بدنامی و بی اعتباری دیگر صادرکنندگان منصف می شوند که جا دارد نظارت بیشتری در این خصوص صورت بگیرد تا در این شرایط سخت جایگاه خود در بازار‌های هدف را به راحتی از دست ندهیم./باشگاه خبرنگاران

 

ارسال نظر