به گزارش راهبرد معاصر چندی پیش نامه ای رسانه ای شد که نشان می داد آموزش و پرورش به دنبال احیای طرح معلم تمام وقت است. در واقع مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری اموزش و پرورش به دنبال ابطال رای دیوان عدالت اداری درباه لغو طرح معلم تمام وقت است. این تلاش زمانی روشن می شود که علی اللهیار ترکمن معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از باز بودن پرونده معلمان تمام وقت خبر داده و گفته است هیچ کدام از احکام معلمان تمام وقت لغو نشده است چرا که در حال رایزنی با دیوان عدالت اداری هستیم. امید است به نتیجهای برسد و همان فوقالعاده ویژه ۱۷.۵ درصد برایشان ادامه یابد.
با این بسیاری از فرهنگیان هنوز این طرح بی خبرند و این سوال را مطرح می کنند که اصلا طرح معلم تمام وقت چیست ؟ در پاسخ به این فرهنگیان باید گفت: بسیاری معتقدند آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی خود طرح معلم تمام وقت را به راه انداخته است، در طرح معلم تمام وقت وزارت آموزش و پرورش معلمان 6 ساعت اضافه تدریس می کنند اما خبری از پرداخت حق التدریس به آنها نیست. طی سال های گذشته آموزش و پرورش به جای حق التدریس فوق العاده ویژه 17.5 درصدی به این گروه از معلمان پرداخت می کرد که بدون داشتن 6 ساعت اضافی تدریس نیز حق مسلم آنها بوده است. این موضوع طی سال های گذشته اعتراض فرهنگیان آگاه را در پی داشته است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در اردیبهشت ماه درباره طرح معلم تمام وقت و حکمی که دیوان درباره ابطال آن داده بود، گفته بود: عمده هدف ما برقراری ۱۷.۵ درصد فوق العاده ویژه بود. اگر معلم تمام وقت را اجرا هم نمی کردیم آن ۶ ساعت اضافه باید در قالب حقالتدریس پرداخت میشد. هدف ما این بود که باب برقراری پرداخت فوق العاده ویژه را در آموزش و پرورش باز کنیم و پرداختی ها مستمر شده و به جای ۹ ماه، ۱۲ ماه پرداخت کنیم به نحوی که مشمول کسور بازنشستگی هم بشود.
وی افزود: صرفا بحث رفع کمبود نیرو درباره این طرح، مطرح نبود. ما به مقدمهای که قضات دیوان در هیات عمومی بررسی کرده بودند نقدی داشتیم. جلسهای برگزار و ادله خود را مطرح کردیم و گفتیم که تعیین فوق العاده به استناد قانون مدیریت خدمات کشوری برعهده دولت است و دولت تمام الزامات قانونی را رعایت کرده و مجوزهای لازم را گرفته است. قرار شد کارگروه مشترکی تشکیل شود تا اگر دیوان به این قطعیت رسید که این ابطال کمتر از وجاهت قانونی برخوردار است شمول ماده ۹۱ قانون تاسیس دیوان را درخواست بدهند و مسئله را حل کنیم.
وزارت آموز ش و پرورش به دنبال احیای طرح معلم تمام وقت است. در نامه ای از طرف مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری آمده است که این اداره برای اطال رای دیوان عدالت اداری درباره لغو معلم تمام وقت اقداماتی انجام داده است که در صورت نتیجه مراتب به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها اعلام می شود. در طرح معلم تمام وقت وزارت آموزش و پرورش به جای پرداخت حق التدریس به 6 ساعت اضافه ساعت فوق العاده ویژه 17.5 درصدی را به آنها پرداخت می کردند که اعتراض فرهنگیان را به همراه داشت. اردیبهشت امسال علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این باره گفته بود: درباره طرح معلم تمام وقت نیز عمده هدف ما برقراری ۱۷.۵ درصد فوق العاده ویژه بود. اگر معلم تمام وقت را اجرا هم نمی کردیم آن شش ساعت اضافه ساعت باید در قالب حق التدریس پرداخت می شد. هدف ما این بود که باب برقراری پرداخت فوق العاده ویژه را در آموزش و پرورش باز کنیم و پرداختی ها مستمر بوده و به جای ۹ ماه ۱۲ ماه پرداخت کنیم به نحوی که مشمول کسور بازنشستگی هم بشود. همان زمان او اعلام کرد که وزارت آموزش و پرورش در حال مذاکره با دیوان عدالت برای رفع ابطال طرح معلمان تمام وقت است.
حالا در این نامه که خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران نوشته شده آمده است: بازگشت نامه 505/241611/1200 مورخ 20/4/1400 موضوع طرح تمام وقت اعلام می دارد؛ بخشنامه شماره 223555 مورخ 3/11/1397 در مورد به کار گیری دبیران و هنرآموزان تمام وقت(30 ساعت کار در هفته) با پرداخت 17.5 درصد فوق العاده ویژه موضوع بند 10 ماده 68 قانون خدمات کشوری در قبال 6 ساعت تدریس اضافه بر اساس رای شماره 1934 مورخ 19/12/1399 هیات عمومی دیوان عدالت اداری ملغی گردیده شده است. لیکن به منظور ابطال رای دادنامه مذکور با دفتر حقوقی املاک و حمایت قضایی مکاتبه گردیده که درصورت حصول نتیجه مطلوب مراتب به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها اعلام خواهد شد.
طرح اختیاری است که شامل معلمان هنرآموز و متوسطه میشد. معلمان درصورت تمایل، میتوانستند شش ساعت اضافه تدریس در هفته داشته باشند که معادل آن را که تقریباً معادل با حقالتدریس ساعتی است به حقوق همکاران در فیشهای حقوقی اضافه خواهد شد. برخلاف حقالتدریس که ممکن است پس از ماهها دریافت شود؛ این اضافه تدریس بهصورت ماهانه پرداخت میشود؛ یکی از مزیتهای آن نیز پرداخت بهصورت دوازدهماهه و محاسبه در حقوق بازنشستگی است.
وزارت آموزش و پرورش در تاریخ سوم بهمن 97 بخشنامهای را با موضوع پرداخت فوقالعاده ویژه موضوع بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 86 به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ کرد، بر اساس این بخشنامه دبیران و هنرآموزان با 30 ساعت تدریس در هفته مشمول دریافت فوقالعاده ویژه 17.5 درصد حقوق ثابت و فوقالعادههای مستمر در احکام کارگزینی خود میشوند.این بخشنامه اگرچه به موضوع برقراری فوقالعاده ویژه برای دبیران و هنرآموزان اختصاص دارد اما از همان روزهای آغازین با عنوان طرح "معلم تمام وقت" از آن یاد شد. عنوانی که از طرف کارشناسان آموزش و پرورش و برخی از نمایندگان مجلس به شدت مورد اعتراض قرار گرفت، مخالفان طرح برآنند که معلمی حرفهای نیمهوقت نیست که شاغلان این حرفه برای دریافت حقوق و مزایای شغلی تمام، ساعات اضافهتری تدریس کنند، در نتیجه این اعتراضات وزارت آموزش و پرورش عنوان طرح مذکور را به ساماندهی "ساعات غیر موظف" تغییر داد!
مخالفان همچنین طرح معلم تمام وقت را ابزاری در اختیار وزارت آموزش و پرورش میدانند تا به مدد آن بتواند کمبود نیروی انسانی مورد نیاز خود را تأمین کند و ساعات موظف تدریس هفتگی دبیران و هنرآموزان را از 24 ساعت به 30 ساعت اضافه کند و به تدریج این تعداد ساعت را تا 44 ساعت تدریس در هفته برساند.وزارت آموزش و پرورش نیز با دفاع از طرح مذکور بر آن است که امتیازات طرح معلم تمام وقت برای معلمان آن است که حقالتدریس آنها به روز در حقوق آنها واریز میشود و در پاداش پایان خدمت آنها نیز واریز خواهد شد بنابراین اجرای این طرح به بهبود معیشت معلمان میانجامد افزون بر این وزارت آموزش و پرورش طرح معلم تماموقت را در راستای راهکار 5-21 سند تحول بنیادین قلمداد کرده است.
اگرچه در اینجا قصد آن نیست که به بررسی موضوع تمام وقت شدن معلمان بر اساس سند تحول بنیادین پرداخته شود اما باید به این نکته اشاره کرد که حضور تمام وقت و مربیان در مدارس براساس 5-21 سند تحول بنیادین شامل ساعات تدریس و ساعات اختصاص یافته به سایر فعالیتهای تربیتی مرتبط است و نه افزایش ساعات تدریس هفتگی و دیگر آنکه حضور تمام وقت معلمان در مدارس بایستههایی دارد که برخی از آنها در هدف عملیاتی 12 سند تحول بنیادین اشاره شده است: " برقراری الگوی جبران خدمات و تأمین نیروی انسانی در خور منزلت فرهنگیان با توجه به لزوم تمام وقت شدن آنها."در این گزارش سعی بر آن است تا طرح معلم تمام وقت در راستای بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری، مصوبه هیئت وزیران و مصوبه شورای حقوق و دستمزد مورد ارزیابی قرار گیرد و به این پرسش پاسخ داده شود که طرح معلم تمام وقت چگونه فوقالعاده ویژه موضوع بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری را اجرا میکند؟
بعد از ۳ سال کسر کردن مقرری ماه اول، بازنشستگی، مالیات، و.....
حالا آمدن حذفش کردند. معلم مربوطه مبالغی که ازش کسر شده از کی بگیرد ......