به گزارش راهبرد معاصر، صبح امروز مصوبه عجیب و البته قابل تأمل کمیته خودرو در وزارت صنعت برای مدیریت بازار خودرو درحالی رونمایی شد که این روزها بازار با روند افزایشی قیمتها و عدم تحویل خودروهای پیشفروششده قبلی روبهرو است.
با این حال اما کمیته خودرو مصوب کرده تا "سهم فروش فوری خودروسازها 10درصد افزایش یابد". این تصمیم در حالی گرفته شده که هنوز خبری از تحویل بهموقع خودروهای خریداریشده به مشتریان در سال 97 نشده است.
ادامه طرحهای فروش در هفتههای اخیر و مصوبه امروز کمیته خودرو ثابت میکند که عملاً فقط خودروسازها مشغول جمعآوری نقدینگی از سوی مردم بهبهانه پیشفروش و فروش فوری خودرو هستند.
نکته مهم اینجاست با توجه به اینکه در حال حاضر تعهدات دو شرکت ایران خودرو و سایپا در سال 97 و یک ماه امسال 780 هزار دستگاه خودرو است فروش جدید خودرو توجیهی نداشته و این شرکتها باید تمرکز خود را بر تحویل محصولات به مشتریان انجام دهند تا بهواسطه این موضوع عرضه خودرو در بازار افزایش پیدا کرده و کاهش قیمتها در بازار اتفاق بیفتد.
در حال حاضر بازار خودرو مقصر اصلی بههمریختگی قیمتها را خودروسازان در عدم تحویل محصولات به مردم میداند و فعالان این بخش معتقدند اگر خودروهای مردم تحویل داده میشد بهطور حتم بازار با اینهمه تقاضا و افزایش قیمتها روبهرو نبود. فروشندگان خودرو با تأکید بر اینکه قیمت خودرو متناسب با عرضه و تقاضا است، میگویند: وقتی عرضهای وجود نداشته باشد بهطور حتم تعادل بازار بههم ریخته و شاهد افزایش قیمتها خواهیم بود.
علاوه بر این در طرحهای فروش هم کمتر کسی موفق به ثبتنام میشود چراکه وقتی خریداران به سایت مراجعه میکنند ظرفیت ثبتنام ظرف چند ثانیه به اتمام رسیده و نمیتوانند ثبتنام کنند. بهعنوان نمونه تعدادی از مشتریان خرید خودرو میگویند: 10 روزی است که میخواهیم یک ماشین ثبتنام کنیم اما در عرض 15 ثانیه ظرفیت تمام میشود و همه ما بهنوعی سر کار هستیم و خودروساز از این شرایط نفع خود را میبرد.
در این شرایط این مردم هستند که هر روز سرگردانتر از دیروز میشوند، چراکه نه میتوانند از بازار خودرو بخرند نه از کارخانه! حتی آنهایی هم که ثبتنام کردهاند باید دنبال تحویل خودروی خود بدوند تا بتوانند بعد از یک سال خودروی خود را از شرکت تحویل بگیرند.
تسنیم