به گزارش راهبرد معاصر ، میثم پلیه فروش در گفت و گوی ویژه خبری افزود: آیا مردم ایران باید خسارت افزایش نرخ ارز را بپردازند؟ خودروی "تیبا" با موتور 1500 سی سی حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر مصرف دارد در حالی که مصرف خودروهای مشابه آن نصف این مقدار است. چرا مصرف کننده ایرانی باید این هزینه را بپردازد؟
وی گفت: قانون هدفمند کردن یارانهها منطقی را برای نظام قیمت گذاری انرژی در کشورمان حاکم کرد و قرار بود تا پایان برنامه پنجم توسعه به قیمتهای فوب خلیج فارس برسیم و اگر شوک ارزی اتفاق نمیافتاد تقریباً به آن رسیدیم. همچنین قرار بود 50 درصد منابع ناشی از هدفمندی یارانهها به خانوارها و 30 درصد به تولید و 20 درصد به بودجه توزیع شود، اما انجام نشد و حدود 95 درصد این منابع به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت شد.
پیله فروش ادامه داد: در سال 86 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت تصویب شد و اینها در کنار قوانین اصلاح مصرف و هدفمند کردن یارانهها باید با هم دیده میشد، اما این گونه نشد.
وی افزود: بر اساس گزارش پلیس در سال 1390 حدود 2 میلیون و 400 هزار خودرو سی ان جی داشتیم که در سال 96 به 2 میلیون 900 هزار رسید که این افزایش، رقم ناچیزی است.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: ظرفیت عرضه گاز سی ان جی حدود 40 میلیون لیتر در روز است، اما حدود 20 میلیون لیتر مصرف میشود. اگر بتوانیم 12 میلیون متر مکعب مصرف سی ان جی را افزایش دهیم مصرف بنزین 10 میلیون لیتر کاهش خواهد یافت.
پیله فروش گفت: توان ساخت خودرو باکیفیت و کم مصرف را در داخل کشور داریم، اما در نظام حکمرانی صنعت خودرو مشکل وجود دارد. هیچ وقت در صنعت خودرو خصوصی سازی واقعی نکردیم. صنعت خودرو در کشورمان حیاط خلوت رانت خواری عدهای شده است.
وی افزود: هر 100 درصد افزایش قیمت بنزین، شاید حدود 2 تا 3 درصد اثر تورمی دارد، اما این تورم در جامعه ایران معنای دیگر دارد. برخی کالاها در برخی جوامع، شاخص تورم انتظاری میشوند بنابراین علت نگرانی سیاستگذار نسبت به افزایش قیمت بنزین این است که در جامعه ایرانی، بنزین به یک شاخص تعدیل قیمتها و تورم انتظاری تبدیل شده است.
این کارشناس ادامه داد: در شرایطی که تورم اسمی در کشورمان به حدود 50 درصد نزدیک میشود افزایش 4 تا 5 درصدی تورم هم نگران کننده است.
پیله فروش گفت: نظام کارت سوخت باید آنلاین باشد. اکنون میتوانیم با مکانیزم کارت سوخت، مالیات بر مصرف بیشتر را اعمال کنیم.
وی افزود: حدود 40 درصد مصرف بنزین برای موتور سیکلت ها، وانتها و مانند آن است و این گونه نیست که تصور کنیم همه بنزین را فقط خودروهای شخصی مصرف میکنند.
پیله فروش ادامه داد: 18 میلیون لیتر در روز توسط وانتها مصرف میشود و بیشترین مصرف بنزین در کشور توسط خودروهایی مانند پرایدو پژو و سمند انجام میشود و این باور غلطی است که بنزین را پولدارها مصرف میکنند.
تسنیم