برجام نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
محسن پاک آیین، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

برجام نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد

محسن پاک‌آیین، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو پیرامون مباحث احتمالی در مذاکرات آتی گفت: آن طور که مسئولین نظام گفته‌اند و سیاست نظام نیز بر آن استوار است، چیزی به برجام و توافق هسته‌ای اضافه نمی‌کنیم و چیزی نیز کم نمی‌کنیم. همانگونه که توافق شده و تبدیل به یک سند و توافق بین‌المللی شده است، بدان عمل خواهیم کرد. شرط اجرای تعهدات نیز منوط به تعهد طرف مقابل به اصول این توافق است.
محسن پاک آیین؛ کارشناس مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 02
کد خبر: ۱۰۰۴۴۲

برجام نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد

 

محسن پاک آیین تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر، درباره آینده پرونده هسته ای گفت: آینده پرونده هسته ای مشخص و از جمله مواردی است که در سیاست خارجی کشور خیلی ابهامی نسبت به آن نداریم چون سیاست قطعی نظام از سوی مقام معظم رهبری ترسیم شده و مورد تائید و نظر تمام مسئولین ارشد نظام به خصوص دستگاه دیپلماسی است. اگر آمریکا قصد بازگشت به برجام را دارد، می‌بایستی که تحریم های ایران را لغو کند و ما راستی آزمایی و لغو تحریم ها را تائید کنیم، ان زمان تعهدات خود را کماکان همچون همانند زمانی که برجام اعلام شده انجام می دهیم و برخی از محدودیت هایی که لغو کردیم و در 5 گام آنها را کاهش دادیم، کنار خواهیم گذاشت. از همین رو توپ در مقطع کنونی در زمین امریکایی ها است و ما از برجام خارج نشدیم که بخواهیم اقدامی را انجام دهیم. چنانچه آنها وارد شوند به طور طبیعی ما هم می توانیم وظایف خود را در قبال توافق هسته ای انجام دهیم.


وی در پاسخ به این پرسش که، بسیاری اذعان دارند ممکن است برجام دیگری روی کار بیاید. تصریح کرد: قطعاً این گونه نیست. آن طور که مسئولین نظام گفته اند و سیاست نظام نیز بر آن استوار است، چیزی به برجام و توافق هسته ای اضافه نمی کنیم و چیزی نیز کم نمی کنیم. همان گونه که توافق شده و تبدیل به یک سند بین المللی و توافق بین المللی شده است، بدان عمل خواهیم کرد. ما بر اساس اعتقادات اصولی خود مبنی بر پایبندی به تعهدات آنها را اجرا می کنیم البته در صورتی که طرف مقابل نیز اجرا کند.


پاک آیین با اشاره به اینکه در دولت قبل متاسفانه به منطقه بها داده نشد اظهار کرد: آقای امیرعبدالهیان فردی متخصص منطقه و به خصوص کشورهای عربی است و عمده خدمت وی در وزارت امور خارجه در طی سال های گذشته در این حوزه بوده و اولین سفر ایشان به بغداد و بعد به سوریه نشان می دهد حتما توجه به منطقه و به خصوص غرب آسیا در اولویت اول در سیاست خارجی ما قرار دارد. ایشان در صحبت های خود مخصوصاً در مجلس اعلام کردند اولویت اول من همسایگان است و لذا توجه به همسایگان بعنوان کشورهای منطقه چه همسایگان عرب و چه غیرعرب در اولویت خواهد بود و فکر می کنم ما دوره ای را طی کنیم که در آن ارتباطات ما با همسایگان و کشورهای منطقه تقویت خواهد شد.


او در خصوص فصل جدید منطقه با خروج نیروهای امریکایی پاسخ داد: با رفتن آمریکا از منطقه حاکمیت ملی کشورهایی که تا به حال اسیر اشغال امریکا بودند اصالت می یابد و آرامش و امنیت به منطقه بازمی گردد و عامل اصلی بی ثباتی در منطقه خارج می شود همچنین فصل جدیدی از همکاری ها بین کشورهای منطقه آغاز می شود. البته امریکا از طریق عوامل خود مثل گروه های تروریستی از جمله داعش تلاش می کند برخی از کشورهای منطقه را ناامن کند و بی ثبات نگه دارد ولی با توجه به اینکه از منطقه خارج شده و کشورهای این حوزه هم به آثار منفی حضور چندین ساله امریکا در کشورهای منطقه واقف هستند به نظرم می رسد امریکا نمی تواند آن اهداف ضدامنیتی خود را در منطقه دنبال کند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار