اخبار غیر رسمی از توافق لبنان و اسرائیل برای ترسیم مرز‌های آبی-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

اخبار غیر رسمی از توافق لبنان و اسرائیل برای ترسیم مرز‌های آبی

روزنامه لبنانی الانباء به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که مذاکرات فنی اسرائیل و لبنان برای ترسیم مرز‌های آبی به توافق انجامیده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 14
کد خبر: ۱۰۹۶۸۳

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه لبنانی «الانباء» در گزارشی که کانال رسمی «کان» اسرائیل هم آن را اعلام کرده به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد که مذاکرات فنی رژیم صهیونیستی و لبنان برای ترسیم مرز‌های آبی به توافق انجامیده است.

این روزنامه لبنانی اعلام کرد: مسئله تعیین زمان جهت امضای این توافقنامه مطرح است.

بر اساس این توافق لبنان محدوده‌ای به مساحت ۸۶۰ کیلومتر را که شامل میدان «قانا» است، به دست خواهد گرفت و در مقابل رژیم صهیونیستی میدان «کاریش» را در اختیار می‌گیرد.

اخیرا «عاموس هوخشتاین» میانجی جدید آمریکایی در روند مذاکرات برای تعیین مرز دریایی لبنان و فلسطین اشغالی به دو طرف مهلت داد تا در مورد تعیین مرز‌های دریایی به سازش برسند.

وی تهدید کرد که در صورت عدم تحقق این موضوع تا زمان ارائه شده از مذاکرات خارج خواهد شد.

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته و بنابراین، بار‌ها در مراحل مختلف تاریخی، در صدد تحقق اهداف خود در این باره بوده است؛ اما مقاومت لبنان همواره در مقابل این رژیم ایستاده است.

در سال ۲۰۰۰ نیز ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های این رژیم ایستادگی کرد.

موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است.



مذاکرات لبنان و اسرائیل برای ترسیم مرز‌ها که اهمیت بسیاری برای تقسیم ثروت‌های نفتی و گازی دریای مدیترانه دارد، از ماه اکتبر سال گذشته با وساطت آمریکا در مقر سازمان ملل در منطقه مرزی ناقوره آغاز شد و بعد از چهار جلسه، ادامه آن به درخواست اسرائیل به تعویق افتاد.

این مذاکرات پس از گفتگو‌های طولانی حدودا دو ساله میان آمریکا و لبنان انجام شد./تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده