حرکت مذاکرات به سمت غلبه منطق ایران-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
مسعود براتی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

حرکت مذاکرات به سمت غلبه منطق ایران

مسعود براتی، کارشناس مسائل بین الملل با تایید رویکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در دور هفتم و هشتم مذاکرات احیای برجام گفت: مذاکرات به سمت غلبه منطق ایران حرکت می‌کند چراکه منطق ایران، منطقی روشن و مبتنی بر تجربه توافق برجام 94 است.
مسعود براتی؛ کارشناس مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۱ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 15
کد خبر: ۱۱۳۴۲۲

حرکت مذاکرات به سمت غلبه منطق ایران

 

«مسعود براتی» در گفتگو با «راهبرد معاصر» پیرامون ارزیابی دور هشتم مذاکرات احیای برجام در وین بر ضرورت بازخوانی و مرور فرایند چندساله مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد و گفت: مذاکرات ایران و ۵ + ۱ در حوزه پرونده هسته‌ای بعد از سالها منجر به یک توافق  در سال ۹۴ شد، طبق این توافق ایران تعهدات هسته‌ای و محدودیت ها را پذیرفت و در مقابل آمریکا و اروپا متعهد شدند که تحریم‌ها را رفع کنند.

 

وی افزود: در مسیر اجرای این توافق طرف غربی تعلل‌های بسیار جدی انجام داد و وزارت خزانه‌داری آمریکا به طور جدی سخت‌گیری هایی در خصوص رفع تحریم ها داشت که باعث اعتراضات طرف ایرانی شد. در نهایت هم آمریکا به عنوان یکی از مهمترین بازیگران بحث تحریم‌ها از این توافق خارج شد و برجام عملا در اجرا دچار مشکل شد.

 

براتی با اشاره به پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق برجام اظهار داشت: جمهوری اسلامی با صبر بیش از اندازه و تا یکسال بعد از خروج آمریکا کماکان تعهداتش را انجام داد و سپس گام به گام تعهداتش را کاهش داد و سپس با قانون مجلس شورای اسلامی کلیه تعهداتش را کنار گذاشت.  مذاکراتی که اکنون در جریان است برای اصلاح آن بهم ریختگی و شکست اجرای توافق برجام است. همه میدانند اجرای توافق برجام که سال 94 به نتیجه رسید به دلیل بدعهدی آمریکایی ها دچار شکست شد و دیگر اجرا نمی‌شد.

 

این کارشناس مسائل  بین الملل گفت: خروج آمریکا از برجام و نقض عهد توسط این کشور باعث عدم اجرای برجام بود اما اکنون مشاهده می‌کنیم که طرف غربی( آمریکا و اروپایی‌ها) تلاش بسیاری دارند تا اصل موضوع و صورت مسئله مشکل دار شدن  توافق و برجام را پاک کنند و توپ را در زمین طرف ایرانی بیاندازند.

 

 مسعود براتی به دقت عمل و ابتکار تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم اشاره کرد و اظهار داشت:  طرف ایرانی در دولت جدید بسیار با دقت رفتار می‌کند چرا که نمی‌خواهد تجربه تلخ گذشته تکرار شود‌. در گذشته اعتماد زیاد به طرف غربی (طرف آمریکا و اروپایی) نتیجه ای جز عدم اجرای توافق نداشت و منجر به عدم تامین منافع مردم و برداشته نشدن تحریم‌ها به طور موثر شد. اما امروز تیم مذاکره کننده بسیار با دقت عمل میکند تا تجربه‌ی تلخ گذشته تکرار نشود و مردم احساس ضرر نکنند‌.

 

وی در توصیف فضای کنونی مذاکرات احیای برجام نیز گفت: در این دور از مذاکرات هر طرف در تلاش است تا چارچوب مذاکرات را بر اساس مطالبات خود پیش ببرد که در این موازنه طرف ایرانی منطقی بسیار روشن و غیر قابل کتمان دارد. کشوری که ازعدم اجرای توافق متضرر شد ایران بود آن هم در حالیکه بنابر اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملا تعهداتش را انجام داد؛ لذا به جِد به دنبال رسیدن به یک توافق خوب است.

 

براتی با تاکید بر اینکه طرف آمریکایی تلاش می‌کند با ایجاد عملیات روانی، فضاسازی‌‌های رسانه‌ای و متهم جلوه دادن طرف ایرانی حرف خودش را به کرسی بنشاند، گفت:  واقعیت این است که آمریکا در موضعی نیست که بتواند این بازی ها را پیاده کند، چرا که آمریکا کشوری است که از این توافق خارج شده و نمی‌تواند مدعی شود که طرف ایرانی زیاده خواهی می‌کند، کسی از آمریکا این را نمی‌پذیرد ولی تلاشش را می‌کند زیرا میخواهد در میز مذاکره امتیاز بیشتری را بگیرد.

 

وی با تایید رویکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در دور هفتم و هشتم مذاکرات احیای برجام گفت: به‌نظر من مذاکرات به سمت غلبه منطق ایران حرکت می‌کند چرا که منطق ایران منطق روشنی است کما اینکه مطلبی که آقای باقری در ابتدای مذاکرات منتشر کرد به وضوح منطق ایران را تبیین می‌کرد و کاملا منطقی محکم و قابل دفاعی است چون مبتنی بر تجربه ایران از اجرای توافق برجام در سال ۹۴بوده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده