حداقل دستمزد کارگران در 1401 + جزئیات و مبلغ دقیق حقوق کارگران در سال آینده-راهبرد معاصر
حقوق 1401 برای کارگران؛

حداقل دستمزد کارگران در 1401 + جزئیات و مبلغ دقیق حقوق کارگران در سال آینده

پس از کش و قوس های زیاد در خصوص افزایش حقوق کارگران در 1401 و با توجه به تورم و گرانی که در جامعه وجود دارد بالاخره امروز 19 اسفند 1400 وزیر کار، تعاون و رفاه میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران و حداقل دستمزد کارگران در 1401 راعلام کرد در ادامه این خبر جزئیات حداقل افزایش حقوق کارگران را می آوریم.
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 10
کد خبر: ۱۲۵۶۱۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از جلسه 14 ساعته و نفس گیری که در چهارمین جلسه شورای عالی کار  میان جامعه کارگران، کارفرمایان و با حضور نماینده دولت بالاخره به نتیجه رسید و پس از  چانه زنی ها و چالش های بسار  حداقل افزایش حقوق برای  کارگران در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار قبل از فرا رسیدن سال جدید تعیین شد.

 

جدول افزایش دستمزد سال 1401 کارگران

 

حقوق و دستمزد کارگران در 1401

بنابر اعلام وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ کارگران ۵۷.۴ درصد افزایش یافت و حداقل دریافتی یک کارگر با ۲ فرزند به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان افزایش یافته است.

 حجت عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به جلسه 14 ساعته بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان برای تعیین حقوق کارگران، اظهار کرد:‌ در یک گفت‌وگوی مفصل و چالشی بین جامعه کارگری و کارفرمایی حداقل دستمزدها تعیین شد.

وی ادامه داد: خبرهای خوبی برای جامعه کارگری داریم و اعلام می‌کنیم برای اولین بار بعد از ده‌ها سال 19 اسفندماه بین جامعه کارگری و کارفرمایی توافق شد.

وی افزود: حداقل دستمزد سال آینده کارگران 57.4 درصد افزایش یافت و حداقل دریافتی یک کارگر با 2 فرزند به 6 میلیون و 725 هزار تومان افزایش یافته است. این رقم در سال جاری 4 میلیون و 376 هزار تومان بوده است.

وزیر کار اضافه کرد: برای خانوارهای با 3.3 نفر یعنی یک آقا، خانم و 1.3 فرزند حداقل حقوق 6 میلیون و 433 هزار تومان تعیین شد که در مقایسه با سال جاری که 4 میلیون و 190هزار تومان بوده، حدود 2.2 میلیون تومان افزایش داشته است.

عبدالملکی افزود: برای خانواده‌های دارای یک فرزند حداقل حقوق 6 میلیون و307 هزار تومان تعیین شد که نسبت به حقوق 4 میلیون و 111 هزار تومانی امسال بالغ بر 2.2 میلیون تومان اضافه شده است.

وزیر کار همچنین یادآور شد:‌اقلام حقوقی بازنشستگی و مستمری بگیران نیز افزایش بیشتری داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دستمزد کارگران برای سایر سطوح هم 38 درصد به علاوه روزانه 17 هزار و 172 تومان افزایش یافته است. همچنین حق مسکن از 450 هزار تومان به 650 هزار تومان و بن کارگری از 600 هزار تومان به 850 هزار تومان رسیده است.حق اولاد هم برای سال 1401 به 4.179.750 ریال برای هر فرزند رسید.

مبلغ دقیق حقوق کارگران

 

 

جزئیات و جدول افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران/ جدول افزایش دستمزد سال 1401 کارگران به شرح زیر است: 

اعلام دستمزد کارگران برای سال 1401

حقوق روزانه: 1.393.250 ریال

حقوق ماهیانه: 41.797.500 ریال

پایه سنوات روزانه: 70.000 ریال

حق مسکن: 650 هزار تومان

بن کارگری: 850 هزار تومان

با این حساب، دریافتی کارگر حداقل بگیر بدون سابقه و بدون اولاد، با مجموع پایه مزد ماهانه‌ی ۴۱۷۹۷۵۰۰ ریال و بن ۸۵۰۰۰۰۰ ریال و حق مسکن ۴۵۰۰۰۰۰ ریال، برابر با ۵۶۷۹۷۵۰۰ ریال می‌شود.

حداقل دستمزد برای کارگر با یک فرزند، ۶۳۰۷۷۲۵۰ ریال و برای کارگر با دو فرزند، ۶۷۲۵۷۰۰۰ ریال شده است.

سایر سطوح مزدی:

۳۸ درصد به اضافه‌ی مبلغ ثابت ۱۷۱۷۲۲ روزانه که برابر است با ۳۸ درصد افزایش مزد پایه به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵۱۶۶۰ ماهانه.

با این حساب، در سال آینده، هیچ کارگر مشمول قانون کاری کمتر از ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت.

حداقل دستمزد کارگران در 1401

 

چهارمین نشست دستمزد شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی پس از ۱۵ ساعت چانه زنی و مذاکره طولانی و فشرده بالاخره با توافق شرکای اجتماعی نتیجه داد و بنابر توافق اعضای شورای عالی کار، حداقل دستمزد سال آینده کارگران ۵۷.۴ درصد افزایش می‌یابد.

بر این اساس حداقل دستمزد ۱۴۰۱ از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان افزایش یافت.

 

حق مسکن و بر خواربار کارگران در 1401

شورای‌عالی کار در خصوص مبلغ حق مسکن و بن خواربار نیز تصمیم گیری کرد. این شورا،مبلغ بن خواربار کارگران را ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن را ۶۵۰ هزار تومان تعیین کرد.

اما مصوبه مهم شورا در خصوص میزان سایر سطوح مزدی بود که آن را تا ۳۸ درصد بالا برد.

 

عقب‌ماندگی حقوق کارگران

کارشناسان با اشاره به عقب افتادگی مزدی سال‌های گذشته کارگران همواره تاکید کردند به جهت حفظ قدرت خرید و بهبود وضع معیشت کارگران در سال‌های سخت تحریم، رکود، فشار اقتصادی، نوسان نرخ ارز و کرونا، تصمیمی شایسته و منطقی برای دستمزد کارگران اتخاذ شود و میزان دستمزد به گونه‌ای تعیین شود که هزینه‌های زندگی خانوارهای کارگری را پوشش دهد.


با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد پایه حقوق کارگران از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد به بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

 

توضیحات وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران در 1401

عبدالملکی،وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
حداقل حقوق کارگران ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد.
کمک هزینه مسکن از ۴۵۰ به ۶۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.
بن کارگری از ۶۰۰ هزار تومان به ۸۵۰ هزارتومان افزایش پیدا کرد.
حداقل حقوق ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی کاظم زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
0
0
سلام خسته نباشید از نظر بنده درباره حق اولاد کارگرانی که سابقه بیمه کارفرمایی ندارند ظلم میشه چون کارفمایان محترم میگویند که قانون دولت و بیمه اینه که باید دو سال سابقه بیمه از طرف کارفرما داشته باشی بعدا حق اولاد دریافت کنید (از نظر عدالت هرکارگر بدون سابقه اگر فرزندی دارد باید این پول برای او لحاظ شود) با تشکر
سلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
0
0
چرا حقوق کارمندان 10درصد افزایش داره ولی کارکنان تامین اجتماعی 38درصد به اضافه 500هزار تومان؟ عیدی کارمندان 2 میلیونه ولی عیدی تامین اجتماعی حدود هفت میلیون ؟
این عدالته؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
0
0
کارگری که اسفند 1400 بازنشسته شده ، حقوقش از بازنشسته های سالهای قبل و شاغلین امسال بمراتب پایین تره . آیا این عدالته یا عین ظلمه؟!(مثله سوراخ قیف ، حقوق ما ته سوراخه و دو لبه قیف بازنشسته های چند سال قبل و کارگرانی هستند که هنوز بازنشسته نشده اند) . و این با عدالت منافات دارد.بنظر میرسد باید در این راستا تدابیری اندیشیده شود تا حقوق بازنشستگان 1400 کمتر از بازنشستگان سالهای قبل نگردد.
تحلیل های برگزیده