جهانی در انتظار آرمان شهر مهدوی-راهبرد معاصر
به مناسبت ولادت ولی عصر (عج)؛

جهانی در انتظار آرمان شهر مهدوی

در روایات بسیاری به دوران پس از ظهور منجی اشاره شده است. به روزگاری که آرمان شهری پدید می آید که پر از زیبایی، دانش و سلامتی است. بشارت ظهور مهدی(عج) قرن‌هاست گوش زمین و مردمانش را نوازش می‌دهد و آزادی خواهان و مظلومان را امیدوار و چشم انتظار نگه داشته است. براساس روایات ظهور منجی عالم بشریت در عصری که جهان مهیای آمدنش باشد محقق می‌شود تا آیینه‌های زنگار گرفته قرن‌ها جهالت و سکوت و روزمرگی را از نو جلا دهد.
ملیحه زرین پور؛ کارشناس مسائل فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 18
کد خبر: ۱۲۶۷۰۴

جهانی در انتظار آرمان شهر مهدوی

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ روزگاری است عصر جمعه بوی غربت و سردرگمی می دهد چرا که در روایتی ظهور منجی در روز جمعه بشارت داده شده است؛ اما انگار ما در غیبت کبری گرفتاریم که هر روزش بسان قرنی است و جمعه ها از پس هم می گذرد و مهدی موعود(عج) ظهور نمی کند. منجی عالم بشریت همان مهدی موعود امام دوازدهم ما شیعیان در نیمه ماه شعبان سال 255 یا به روایتی در 256 هجری ولادت یافتند.


داستان زیبای ولادت منجی که با ظهورش جهانی را پر از عدل و داد می کند و تاج و تخت ستمگران و پادشاهان را نابود می کند، بسی شنیدنی است. آنگاه که ماجرا از روز عروسی نرجس خاتون مادر امام زمان(عج) آغاز می شود و کنگره های روم بارها فرو می ریزد و عروسی سر نمی گیرد چرا که نرجس خاتون برای مادری امامی انتخاب شده بود که قرار بود زمین را پر از عدل و داد کرده و منجی بشریت باشد.


وحشت حاکمان جور از ولادت نوزادی از تبار محمد


ماجرا دو قرن و اندی پس از هجرت پیامبر(ص) رخ می دهد آنجا که احادیث و روایاتی از حضرت محمد نقل می شود که در آن خبر از ظهور منجی می دهد. در این زمان کم کم در بین فرمانروایان و دستگاه حکومتی، نگرانی هایی بروز می کند چرا که خبر ولادت نوزادی از تبار محمد(ص) که کاخ جباران و ستمگران را واژگون خواهد کرد و عدل و داد را جانشين ظلم و ستم ستمگران در زمین خواهد نمود، گوش فلک را کر کرده است.


در احاديثی که به ویژه از پیامبر مکرم اسلام محمد مصطفی(ص) رسيده بود اين مطلب زياد عنوان شده و به گوش زمامداران رسيده بود. در اين زمان يعنی هنگام تولد حضرت مهدی(عج)، معتصم عباسی، هشتمين خليفه عباسی که حکومتش از سال 218هجری آغاز شد، سامرا شهر نوساخته را مرکز حکومت عباسی قرار داد. اين انديشه که ظهور مصلحی پايه های حکومت ستمکاران را متزلزل مي کند و بايد از تولد نوزادان جلوگيری کرد و حتی مادران بيگناه را کشت و يا قابله هايی را پنهانی به خانه ها فرستاد تا از زنان باردار خبر دهند همان تاریخی است که در زمان فرعون برای موسی(ع) و در زمان نمرود برای ابراهیم(ع) هم روی داد؛ غافل از آنکه خداوند می داند معجزات زمانش را چگونه و چطور نمایان کند تا ستمگران را غافلگیر کند.


تاریخی که معجزه آسا تکرار شد

تاریخ در مورد ولادت نوزادی از تبار محمد(ص) که منجی عالم بشریت است و عالمی منتظر ظهور و عدل و داد مثال زدنیش هستند به گونه ای شگفت انگيز و معجزه آسا تکرار شد. امام دهم بيست سال در شهر سامرا، تحت نظر و مراقبت بود و سپس امام يازدهم (ع) نيز در آنجا زير نظر و نگهبانی حکومت به سر مي برد.


هنگامی که ولادت منجی، حضرت مهدی(عج) نزديک شد و خطر او در نظر جباران قوت گرفت، در صدد بر آمدند تا از پديد آمدن اين نوزاد جلوگيری کنند؛ از همین رو دستگاه خلافت عباسى امام حسن عسکرى(ع) را در شهر سامرا شدیدا تحت نظر داشت، و منتظر بود تا اگر فرزندى از ایشان به دنیا آید، او را بکشد. به همين علت بود که چگونگی ولادت مهدی(عج)، دوران حمل و سپس تولد ایشان همه و همه، از مردم پنهان شد و جز چند تن معدود از نزديکان يا شاگردان و اصحاب خاص امام حسن عسکری(ع) کسی ایشان را نمي ديد.


حکیمه خاتون عمه امام حسن عسکرى(ع) ولادت حضرت مهدی(عج) را در شب نیمه شعبان چنین روایت می کند:« امام حسن عسکرى(ع) شخصى را دنبال من فرستاد که امشب شب نیمه شعبان براى افطار نزد ما بیا، زیرا خداوند امشب حجتش را آشکار مى کند... اما من در نرجس خاتون آثار باردارى نمى دیدم... پاسى از نیمه شب گذشته بود که برای نماز شب به پا خواستم... فجر اول طلوع کرده و نرجس خاتون در خواب بود در این حال، به ذهنم خطور کرد که چرا حجت خدا آشکار نشد؟! نزدیک بود شکى در دلم ایجاد شود که ناگهان حضرت امام حسن عسکرى(ع) از اتاق مجاور صدا زدند: اى عمه! شتاب مکن که موعود نزدیک است... ناگهان نرجس خاتون با ناراحتى از خواب بیدار شد و آنچه مولایم فرموده بود ظاهر شد... چون حضرت مهدى (ع) متولّد شد، نورى از او ساطع گرديد كه به آفاق آسمان پهن شد، و مرغان سفيد را ديدم كه از آسمان به زير مى آمدند و بال هاى خود را بر سر و روى و بدن آن حضرت مى ماليدند و پرواز مى كردند.»


مشیت الهی برای حفظ جان خلیفه خدا در زمین

سرانجام با وجود اختناق شدید دوره عباسی مهدی موعود بدون هیچ آلودگی و پاک و منزه دیده به جهان گشود، نوزادی که در شکم مادر سوره قدر را به همراه حکیمه خاتون قرائت کرد. تا سالها و تا زمان شهادت پدر بزرگواران از دیده ها پنهان بودند.


مشیت الهی بر آن شد تا برای حفظ جان آخرین خلیفه خدا در زمین و منجی عالم بشریت مسئله غیبت پیش بیاید و آن حضرت از دیده ها پنهان گردند تا در زمان مقرر که یاران آن امام همام مهیای همراهی ایشان شوند، ظهور کرده و جهانی که پر از ظلم و جور و بی عدالتی است را پر از عدل و داد و برابری کند. حالا دیر زمانی است که شیعیان چشم به راه آمدنش هستند اما گویا هنوز مهیای ظهور نشده اند که غیبت به درازا کشیده و جمعه بوی غربت و بی پناهی می دهد.


بشارت ظهور مهدی(عج)

در روایات بسیاری به دوران پس از ظهور منجی اشاره شده است. به روزگاری که آرمان شهری پدید می آید که پر از زیبایی، دانش و سلامتی است. بشارت ظهور مهدی(عج) قرن‌هاست گوش زمین و مردمانش را نوازش می‌دهد و آزادی خواهان و مظلومان را امیدوار و چشم انتظار نگه داشته است. براساس روایات ظهور منجی عالم بشریت در عصری که جهان مهیای آمدنش باشد محقق می‌شود تا آیینه‌های زنگار گرفته قرن‌ها جهالت و سکوت و روزمرگی را از نو جلا دهد. برخی مستندات و روایات، عصر ظهور منجی را عصر آرمان‌شهر مهدوی می دانند؛ آرمان شهر مهدوی، همان روزگاری که دیگر جایی از بی‌عدالتی و ظلم و فساد در آن به چشم نمی‌خورد.


اما این آرمان‌شهر کی و چگونه محقق می شود؟ در روایات آمده است که غیبت منجی عالم بشریت در آخرالزمان و وقتی که جهانیان دیگر یاری رسانی برای خود نمی‌بینند و ظلم و فساد و بیماری و جنگ و فقر و بی‌عدالتی بیداد می‌کند، به سر می آید. مهدی همان که آمدنش وعده داده شده است همان که منجی همه بشر از شرق تا غرب زمین است، ظهور خواهد کرد و به گواه روایات بسیاری قطعا با آمدنش اتفاقاتی زیبا از مدینه فاضله تا گسترده شدن دین خدا در زمین رخ می دهد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده