دلیل سفر«مورا» به ایران چه‌ بود؟-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
یادداشت اختصاصی« سیدرضا صدرالحسینی»، كارشناس روابط بین الملل؛

دلیل سفر«مورا» به ایران چه‌ بود؟

اصلی ترین دلیلی که منجر به سفر انریکه مورا به ایران شد را می توان به تلاش دولت های غربی برای شکستن قفل مذاکرات نسبت داد تا قفلی که از آن به عنوان تعلیق یاد می‎‌کنیم به زودی زود شکسته و باز شود.
سیدرضا صدرالحسینی؛ كارشناس روابط بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 15
کد خبر: ۱۳۳۶۳۱

 

دلیل سفر«مورا» به ایران چه‌ بود؟

به گزارش راهبرد معاصر ؛ واقعیت امر این است که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از میز مذاکرات دور نشده و در ارتباط با رسیدن به یک معادله عادلانه در مذاکرات اصرار داشته است.

 

همه اقداماتی که دولت سیزدهم و قبل از او در ارتباط با مذاکرات انجام شده به منظور حمایت از منافع ملت ایران در موضوع برجام است که حق مردم ایران به شمار می رود، لذا فعالیت‌های دولت سیزدهم در موضوع برجام و حفظ و اعاده منافع ملت ستودنی است، چرا که در این موضوع تلاش قابل توجهی از خود نشان داده است.

 

با توجه به همه آمادگی هایی که دولت سیزدهم برای به سرانجام رساندن برجام از خود نشان داد و با دست پر وارد این دور از مذاکرات شد، ضمن مقابله با عملیات روانی و رسانه ای غرب برای به بن بست رساندن این دور از مذاکرات که از روز اول و حتی قبل از شروع مذاکرات به شدت دنبال می‌شد، واقعیت این است که جمهوری اسلامی علاقه‌مند به ادامه مذاکرات است حتی زمانی که تیم‌های مذاکره کننده غربی از وین خارج شدند و در رسانه‌ها بر این موضوع به شدت تاکید کردند که کار برجام بی نتیجه باقی می‌ماند، جمهوری اسلامی علاقه‌مند به اتمام کار بود. شواهد حاکی از آن است آخرین تیم خارج شده از وین، تیم جمهوری اسلامی بود در حالی که همان زمان غربی‌ها معتقد بودند مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

 

در طول دو ماه گذشته بعد از تعطیلی مذاکرات وین، همواره جمهوری اسلامی در مواضع مختلفی از آمادگی خود برای بازگشت به گفتگوهای برجام سخن گفته است، بنابراین می توان دریافت عدم رسیدن به یک نقطه مشخص در مذاکرات برجام را باید به طرف آمریکایی نسبت داد، چرا که آمریکایی‌ها علاقه‌مند به حل برجام نیستند، ضمن اینکه دولت بایدن توان اتخاذ و اجرای تصمیم در این حوزه را ندارد. واقعیتی که بخشی از ابعاد آن در  صحنه داخلی آمریکا قابل مشاهده است.

 

بی تردید می توان گفت آمریکایی‌‎ها با دوستان و همپیمانان غربی خود مذاکرات را به بن بست کشاندند و پس از این حادثه نیز هیچ اقدام عملی انجام ندادند. آنها به جز افزایش تحریم‌ها و تهدیدات گوناگون کاری صورت ندادند، هر چند به این موضوع واقف هستند که تهدیدات نظامی و افزایش تحریم‌ها نمی تواند روی تصمیم جمهوری اسلامی برای کسب استفاده حداکثری از این توافقنامه تاثیر بگذارد.

 

به نظر می رسد آمریکایی‌ها در مواجهه با مسئله توافق برجام با یک بن بست داخلی رو به رو شده اند. اختلاف بین قوای آمریکا به ویژه مجلس و سنا و قوه مجریه عامل تداوم این روند است. وضعیت آنقدر عیان است که در این ایام رسانه‌های آمریکایی  تا حدودی به این موضوع توجه کردند و عدم تصمیم‌گیری قاطع در قوه مجریه آمریکا را عامل این مسئله دانستند و سران خود را مقصر اصلی عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات وین اعلام کردند، هر چند مقامات رسمی آمریکا تلاش می کنند تا توپ را به زمین ایران بیاندازند و ما را با طرح موضوعاتی چون تحریم سپاه پاسداران یا تحریم نیروی قدس سپاه مقصر نشان دهند.

 

علی رغم دسیسه چینی‌های دشمن در این موضوع جمهوری اسلامی ایران توانست با مدیریت افکار عمومی مانع افزایش قیمت ارز و نوسان در بازارهای مختلف شود و نه اینکه این عقب نشینی غربی‌ها از مذاکرات برجام روی  تصمیم مقامات ارشد جمهوری اسلامی اثر گذار باشد.

 

در جمع بندی تحلیلی وقایع مرتبط با برجام می توان گفت در طول دو ماه گذشته که در فضای رسانه ای، غربی‌ها به شدت علیه ایران کار کردند اتفاقی رخ نداده به طوری که همچنان جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را مقصر می داند.

 

سفر نماینده سیاست خارجی اروپا به ایران نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران همچنان اهل مذاکره است اما مذاکره ای که حقوق حقه ملت ایران را استیفا کند. در سفر اخیر انریکه مورا و سفرهای گذشته این مسائل به صورت شفاف برای چندمین بار به وی تذکر داده شد و او نیز مطالب وموضوعات را به طرف آمریکایی و اروپایی منتقل کرد.

 

بی تردید جمهوری اسلامی همچنان برای انجام یک مذاکرات حقیقی، عادلانه با توجه به تامین منافع ملی و گرفتن تضمین‌های لازم برای احیای برجام از آمادگی لازم برخوردار است و این موضوع را با صداقت به دنیا نشان داده است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده