نوری:افزایش شایستگی‌های معلمان فقط از مسیر رشد اعتبارات میسر نیست-راهبرد معاصر

نوری:افزایش شایستگی‌های معلمان فقط از مسیر رشد اعتبارات میسر نیست

وزیر آموزش و پرورش گفت: افزایش شایستگی‌های معلمان فقط از مسیر افزایش اعتبارات و بودجه‌های دولتی میسر نیست و در این حوزه باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 May 26
کد خبر: ۱۳۵۵۱۸

به گزارش راهبرد معاصر، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در همایش سراسری معلم گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: در ایام شهادت امام ششم شیعیان، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام هستیم. ایشان مکتب و مدرسه‌ای را تشکیل دادند و آنچه که امروز از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال و تولید دانش بنیان نام نهاده شده است در آن زمان اتفاق افتاد و دانش عظیمی در علم و فرهنگ اسلامی شکل گرفت و دانشمندان زیادی در آن مکتب مانند؛ جابربن حیان در علم شیمی و ابن هیثم در این مکتب تربیت یافتند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که باید پیشتاز و پیشران تمدن نوین اسلامی باشیم، اظهار کرد: تمدن دارای ابعاد زیرساختی متنوعی است که به هنر، فرهنگ، نظام تعلیم و تربیت و .. وابسته است. آینده تمدن نوین اسلامی از مسیر نظام تعلیم و تربیت خواهد بود و اصلی‌ترین سرمایه نظام تعلیم و تربیت، دانش آموز و معلم است، لذا برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید شایستگی‌هایی را در معلمان به وجود بیاوریم.

نوری تصریح کرد: افزایش شایستگی‌های معلمان فقط از مسیر افزایش اعتبارات و بودجه‌های دولتی میسر نیست و در این حوزه باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم، زیرا در این حوزه حکمرانی خوبی نداشته‌ایم و به عنوان مثال مسیر توسعه و افزایش شایستگی‌های معلمان را مشخص نکرده‌ایم، بنابراین این موضوع نشان می‌دهد، برنامه‌ریزی دقیقی در نظام تعلیم و تربیت انجام نشده است.

وی با بیان اینکه معلم عامل اصلی رشد و توسعه نظام تعلیم و تربیت است و باید نقش آنان را به طور جدی در نظر بگیریم، اظهار کرد: معلمان باید در همه زمینه‌ها مطالبه‌گر باشند و برای تحقق عدالت آموزشی و تربیتی، تلاش و کوشش کنند و بسیج یکی از از بهترین ارگان‌هایی است که می‌تواند در این حوزه به آموزش و پرورش کمک کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه شایسته سالاری و شایسته‌گزینی در انتخاب مدیران مدارس باید لحاظ شود، اظهار کرد: مدیرانی باید انتخاب شوند که بتوانند حکمرانی شایسته آموزش و پرورش را در راستای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی محقق سازند.

وی با بیان اینکه تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از طریق بسیج به عنوان یک گروه پیشرو و مصمم، امکان پذیر است، گفت: فعالیت‌های خوبی توسط بسیج برای تحقق سند تحول انجام شده است و انتظار داریم که بسیجیان فعالیت‌های بیشتری داشته باشند تا برخی از مشکلات آموزش و پرورش را حل کنند.

نوری با بیان برخی از مسائلی که آموزش و پرورش با آن مواجه است، اظهار کرد: جمعیت دانش‌آموزی در حال افزایش است و در سال، ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی آموزش و پرورش اضافه می‌شود. نرخ بازنشستگی با ورودی نیروی انسانی تناسبی ندارد، به طوری که در سال گذشته ۷۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته شده‌اند، اما فقط ۲۵ هزار نفر جذب نیروی جدید داشته‌ایم.

وی ادامه داد: روند مهاجرت‌ها به دلیل مشکلات خشکسالی یا تغییر مراکز کار باعث شده تا عدم توازن جمعیتی در مناطق کشور به وجود بیاید و این موضوع باعث می‌شود تا در برخی از مناطق علاوه بر افزایش جمعیت، افزایش مهاجرت‌های جمعیت را شاهد باشیم و همه این موارد به زیرساخت‌های آموزش و پرورش در حوزه فضای فیزیکی و نیروی انسانی آسیب وارد می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: فقط نباید مشکلات را مطرح کرد و با بیان مشکلات از انجام کار‌های اصلاحی دلسرد شد، بلکه علی رغم همه این مشکلات به دنبال انجام کار و اصلاح امور باشیم و حرکت و پویایی نظام تعلیم و تربیت را مد نظر داشته باشیم.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که برای رفع مشکلات آموزش و پرورش در دولت سیزدهم شده است، اظهار کرد: در زمینه کمبود معلم استخدام‌های جدید انجام داده ایم، سرعت فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را افزایش داده ایم تا نیرو‌های شایسته و توانمند، وارد آموزش و پرورش شود. همچنین نیرو‌های مهر آفرینی که در طول ۱۵ سال گذشته تعیین تکلیف نشده بودند، وضعیت آنان مشخص شد و وارد آموزش و پرورش خواهند شد و کد کارمندی دریافت می‌نمایند.

نوری با اشاره به اینکه باید از ظرفیت حلقه‌های میانی استفاده بیشتری نماییم، گفت: خیّرین ظرفیت عظیمی در آموزش و پرورش هستند و تاکنون به نظام تعلیم و تربیت کمک‌های بسیاری کرده اند و از این به بعد نیز می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد، زیرا خیّرین علاوه بر این که از مال خود گذشت کردند، با ایثار آن را صرف آموزش و پرورش کشور می‌کنند، جنبه‌های تربیتی هم دارد و به دانش‌آموزانی که با کمک خیّرین تحصیل می‌کنند، نشان می‌دهد، که زیست انسانی چه جنبه‌های عظیم و بزرگی می‌تواند داشته باشد و کار امروز یک خیّر باعث تربیت ده‌ها خیّر در سال‌های آینده خواهد شد.

وی اظهار کرد: معلمان در دوران کرونا ایثار و فداکاری زیادی انجام دادند و زمان زیادی را صرف آموزش دانش آموزان کردند. همچنین معلمانی داریم که با نذر خدمت بخشی از ساعات غیر موظف خود را به صورت نذر در مدارس صرف کردند و این موضوع همان نهضتی است که نشان می‌دهد معلمان ما دغدغه عدالت آموزشی و تربیتی را دارند.

در این مراسم نیز از همسر شهید علی اکبر سلیمی جهرمی (شهید شاخص سال ۱۴۰۱ سازمان بسیج فرهنگیان) توسط وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان بسیج فرهنگیان تجلیل به عمل آمد./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار