وزیر کشور: حذف ارز ترجیحی ضروری بود-راهبرد معاصر
سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی محسن رضایی: مجلس آینده نیاز به وحدت‌ در درون و هم‌افزایی با قوای دیگر دارد کدام مجلس در رأس امور است؟ ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند حضور ناو سپاه در محل استقرار نیروهای آمریکایی در نزدیکی جزیره گارسیا سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است آیت الله رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است بانکی‌پور: امیدواریم در پنج سال آینده به نرخ باروری ۲.۵ برسیم سرلشکر سلامی: در عملیات وعده صادق قلب استکبار را هدف گرفتیم وزیر کشور: کمبودهای قانونی درباره نگهداری حیوانات را باید تکمیل کنیم قالیباف: گزارش نظارتی در خصوص تامین اقلام اساسی سه شنبه در مجلس قرائت می‌شود ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران برای بررسی سیل مشهد دستور کار مجلس امروز 30 اردیبهشت 1403

وزیر کشور: حذف ارز ترجیحی ضروری بود

احمد وحیدی گفت: باید هر چه بیشتر ابعاد طرح بزرگ اصلاح اقتصادی برای مردم تبیین و شفاف شود.
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۵ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 20
کد خبر: ۱۳۹۲۶۳

به گزارش راهبرد معاصر وزیر کشور در نشست بررسی مسائل و مشکلات مربوط به تنطیم بازار حذف ارز ترجیحی را برای توسعه اقتصادی کشور و اقناع افکارعمومی نسبت به لزوم اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را ضروری دانست و گفت: باید هر چه بیشتر ابعاد این طرح بزرگ اصلاح اقتصادی برای مردم تبیین و شفاف شود.

دولت سیزدهم معتقد است روش تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی درست نبوده و یارانه ناشی از آن به سر سفره مردم نیامده که در این زمینه با اجرای طرحی اقدام به هوشمندسازی یارانه های پنهانی مثل ارز ترجیحی تخصیص داده شده به کالاهای اساسی کرده است.

این اقدام در راستای قانون مجلس انجام شده که دولت را موظف کرده بود با مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، این منابع را از طبقات پردرآمد و ثروتمند جامعه به دلیل مصرف بیشتر گرفته و به به دست دهک های پایین و طبقات ضعیف جامعه برساند.

این مصوبه مجلس به شرطی است که دولت با روش‌هایی مثل واریز یارانه نقدی و در اختیار گذاشتن کالابرگ الکترونیکی اثرات این تغییر را جبران کند که تاکنون صرفا روش پرداخت نقدی اجرایی شده است.

دولت اعلام کرده با این اصلاح اقتصادی اقلامی مثل نان، دارو و بنزین گران نمی‌شود و برای سه دهک اول، ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های بعدی ۳۰۰ هزار تومان کمک معیشتی نقدی پرداخت می‌کند.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت اعلام چندی پیش اعلام کرد مردمی‌سازی یارانه‌ها قدرت خرید همه دهک‌ها را افزایش داده به طوریکه سه دهک اول (اقشار با کم‌ترین درآمد) به طور میانگین ۸۰۴ هزار تومان افزایش قدرت خرید داشته‌اند.

بدین ترتیب دهک اول تا نهم به ترتیب ۹۲۳ هزار تومان، ۷۸۳ هزار تومان، ۷۰۶ هزار تومان، ۲۹۱ هزار تومان، ۲۳۶ هزار تومان، ۲۳۴ هزار تومان، ۱۵۰ هزار تومان، ۷۱ هزار تومان و ۱۸ هزار تومان افزایش قدرت خرید پیدا کرده‌اند.

اما احمد وحیدی در ادامه با اشاره به تأکید رئیس جمهور برای کنترل قیمت‌ها و تأمین اقلام اساسی مورد نیاز مردم، از استانداران سراسر کشور خواست که با اتخاذ تدابیر مناسب و نظارت دقیق میدانی برای مدیریت بازار،‌ قیمت‌ها را کنترل کنند.

باوجود دستور وزیر کشور به استانداران و تاکید حجت‌الاسلام رئیسی اما بررسی وضعیت قیمت کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در روزهای پایانی خرداد ۱۴۰۱ حاکی از افزایش قیمت مرغ، برنج ایرانی و تداوم کمبود رب گوجه فرنگی است.

از سویی دیگر اما قیمت کالایی مثل گوشت گوساله حدود ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده اما نمودار قیمت گوشت گوسفندی روند صعودی را طی کرده است.

در کنار ایران، قیمت کالا‌های اساسی در بازار‌های جهانی همچنان روند صعودی دارد و از افزایش ماه‌های اخیر خود عقب نشینی نکرده است.

گزارش‌های سازمان خواروبار جهانی هم از افزایش روند شاخص قیمت‌ها خبر می‌دهد.

سازمان ملل متحد هم در گزارش اخیر خود وضعیت فعلی تامین مواد غذایی و قیمت‌ها را فاجعه غذایی در آینده خواند.

طی چند روز گذشته نیز روند روبه رشد قیمت‌ها ادامه داشت، طوری که قیمت ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود ۱۱.۲۵ دلار افزایش یافت و هر بوشل از این محصول به قیمت ۷۴۶ دلار و ۲۵ سنت معامله شد.

خوراک دام ۷۰ درصد هزینه تمام شده محصولات پروتئینی نظیر گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و لبنیات را شامل می‌شود.

امروز قیمت گندم به عنوان اساسی‌ترین محصول جهان نیز ۲.۲۵ دلار رشد قیمت داشت، در روز‌ها و ماه‌ها اخیر هم این محصول افزایش قیمت داشت، به طوری که از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

جنگ بین اوکراین و روسیه که هر دو تامین کننده ۳۰ درصد غلات جهان هستند، به مشکلات کمبود مواد غذایی و رشد قیمت‌ها دامن زده است.

سازمان‌های بین‌المللی درباره تامین مواد غذایی در آینده هشدار می‌دهند و از این رو کشور‌ها ذخیره سازی مواد غذایی را بیشتر کرده‌اند، نیمی از گندم صادراتی جهان در چین ذخیره شده است./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار