نیویورک تایمز؛ فعالیت مخفیانه سیا و گارد ویژه آمریکا در اوکراین-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

نیویورک تایمز؛ فعالیت مخفیانه سیا و گارد ویژه آمریکا در اوکراین

یک روزنامه آمریکایی به نقل از مقام‌های فعلی و سابق غربی گزارش کرد شبکه‌ای مخفی از جاسوسان سیا و نیرو‌های ویژه آمریکا و متحدانش علیه روسیه به ارتش اوکراین کمک می‌کنند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۰۵ تير ۱۴۰۱ - 2022 June 26
کد خبر: ۱۳۹۹۸۵

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گزارش کرد که یک شبکه مخفی از جاسوسان و نیرو‌های ویژه ایالات متحده و متحدانش از جمله با ارائه اطلاعات به اوکراین کمک می‌کنند.

طبق این گزارش، مقام‌های آمریکایی و اروپایی می‌گویند که در حالیکه ارتش روسیه برای تصرف شرق اوکراین تلاش می‌کند، توانمندی اوکراین برای مقاومت در مقابل روسیه بیش از هر زمان دیگری به کمک ایالات متحده و متحدان این کشور بستگی دارد و این کمک‌ها شامل یک شبکه مخفی از کماندو‌ها و جاسوسانی می‌شوند که برای ارائه تسلیحات، اشتراک اطلاعات و آموزش‌ها شتاب می‌کنند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز سپس در ادامه در خصوص کمک‌های شبکه‌های مخفی و جاسوسی غرب به اوکراین در مقابل روسیه نوشت که اکثر این تلاش‌های غرب برای کمک به اوکراین در خارج از این کشور و بعنوان مثال در پایگاه‌های آلمان، فرانسه و انگلیس صورت می‌گیرد.

این گزارش سپس ادامه داد، اما علی‌رغم آن‌که دولت بایدن اعلام کرده است که هیچ نظامی آمریکایی را در اوکراین مستقر نخواهد کرد، اما برخی از جاسوسان سیا همچنان به صورت محرمانه در داخل این کشور اروپایی به خصوص بیشتر در «کی‌یف» پایتخت اوکراین فعالیت خود ادامه می‌دهند و طبق گفته مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی، بخش عظیمی از اطلاعاتی را که ایالات متحده با نیرو‌های اوکراینی به اشتراک می‌گذارد، مدیریت می‌کنند.

طبق این گزارش، در عین حال، کماندو‌هایی از دیگر کشور‌های ناتو از جمله بریتانیا، فرانسه، کانادا و لیتوانی نیز درون اوکراین با دولت «کی‌یف» علیه روسیه همکاری می‌کنند.

ایالات متحده طبق گزارش‌های منتشر شده، ۱۵۰ نظامی خود را که تحت عنوان مربی در اوکراین حضور داشتند، قبل از شروع جنگ در ماه فوریه سال جاری میلادی، خارج کرد، اما کماندو‌های کشور‌های متحد اوکراین یا در این کشور باقی مانده‌اند یا از آن زمان تاکنون به داخل و خارج از این کشور در رفت و آمد هستند و نظامیان اوکراینی را تحت آموزش و مشاوره قرار می‌دهند و آن طور که سه مقام آمریکایی می‌گویند، مسیری را برای عرضه تسلیحات و دیگر کمک‌ها به اوکراین ایجاد کنند.

نیویورک‌تایمز با اشاره به این موارد نوشت، اطلاعات و جزئیات اندکی درباره اقداماتی که جاسوسان سیا و دیگر کماندو‌های متحد ایالات متحده آمریکا در اوکراین انجام می‌دهند، موجود است، اما حضور آن‌ها در این کشور نمایانگر حجم تلاش‌های مخفیانه ایالات متحده و همپیمانانش برای کمک به اوکراین است.

این خبر در حالی منتشر شده است که نیرو‌های کامل از شهر «سیورودونتسک» یکی از آخرین سنگر‌های باقی مانده در منطقه دونباس در شرق اوکراین عقب‌نشینی کردند.

رسانه‌های بین المللی به نقل از فرمانده نظامی شهر «سیورودونتسک» در شرق اوکراین سقوط کامل این شهر و تصرف آن به دست نیرو‌های روس را تأیید کرده‌اند.

از طرف دیگر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و دیگر کشور‌های متحد آمریکا قرار است در خصوص ارائه حمایت بیشتر به اوکراین در نشست بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان موسوم به گروه هفت مشارکت کنند که قرار است امروز (یکشنبه) در آلمان آغاز شود و پس از آن نیز کشور‌های ناتو اواخر هفته در اسپانیا در خصوص اوکراین نشست برگزار می‌کنند.

بر اساس این گزارش، درست مدتی پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه)، گروه دهم نیرو‌های ویژه ارتش آمریکا که قبل از جنگ، کماندو‌های اوکراینی را در پایگاهی در غرب اوکراین آموزش می‌داد، به طور مخفیانه یک شبکه برنامه‌ریزی متحد در آلمان ایجاد کردند تا کمک‌های نظامی برای کماندو‌های اوکراینی و دیگر نظامیان این کشور را هماهنگ کنند و این شبکه هم‌اکنون به ۲۰ کشور رشد پیدا کرده است.

«کریستین‌ای وارموث» وزیر ارتش ایالات متحده ماه گذشته به طور مختصر در خصوص فعالیت‌های این شبکه کرد و گفت که شبکه عملیات‌های ویژه به مدیریت جریان تسلیحات و تجهیزات در اوکراین کمک کرده است.

بر اساس این گزارش، این شبکه که ساختار آن بر اساس ساختار مورد استفاده در افغانستان است، بخشی از مجموعه گسترده‌تر شبکه هماهنگی عملیاتی و اطلاعاتی است که فرماندهی اروپا در پنتاگون آن را اداره می‌کند تا به کمک‌های کشور‌های متحد به اوکراین تسریع داده شود.

یک سخنگوی ارتش گفت، برای مثال، در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان، یک تیم نیروی هوایی و گارد ملی هوایی ایالات متحده به نام گرگ خاکستری از نیروی هوایی اوکراین از جمله در زمینه تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها پشتیبانی می‌کند.

مقام‌های آمریکایی و غربی که نخواستند نامشان فاش شود، می‌گویند که کماندو‌ها با نیرو‌های اوکراینی در خط مقدم حضور ندارند و در عوض در دیگر بخش‌های اوکراین یا از راه دور به وسیله ارتباطات رمزگذاری شده، به آن‌ها مشاوره می‌دهند، اما نشانه‌هایی از پشتیبانی لجستیکی، آموزش و اطلاعاتی پنهانی آن‌ها در میدان نبرد کاملاً محسوس است.

در حالیکه دولت آمریکا اعتراف نکرده که «سیا» در اوکراین یا کشور‌های دیگر فعالیت دارد، اما روسیه و دیگر سرویس‌های اطلاعاتی سراسر جهان، حضور افسران این سازمان جاسوسی آمریکا را به خوبی درک می‌کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار