بورس تحت تأثیر افزایش تقاضای نمادهای پتروشیمی-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» روند هفته گذشته بازار سرمایه را بررسی و تحلیل می‌کند؛

بورس تحت تأثیر افزایش تقاضای نمادهای پتروشیمی

همان‌طور که در هفته قبل پیش‌بینی کرده بودیم، بازار سرمایه با احتیاط نسبت به افزایش نرخ بهره، در کانال یک‌میلیون و پانصد هزار واحدی درجا زد. علاوه بر این، بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت تحت تأثیر افزایش تقاضای نمادهای پتروشیمی قرار داشت.
وحید بلالی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۱۰ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 01
کد خبر: ۱۴۰۵۴۷

بورس تحت تأثیر افزایش تقاضای نمادهای پتروشیمی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ افزایش صادرات نفت ایران تا مرز یک میلیون بشکه در روز خبر مهمی است که این روزها باعث شده گمانه زنی برای احیای برجام بیشتر شود، یک رسانه بین المللی نفت از افزایش صادرات نفت ایران به ۹۶۱ هزار بشکه در روز ظرف روزهای اول تا ۱۹ ژوئن خبر داد و این در حالی است که صادرات ال پی جی ایران نیز در سال جاری چهار درصد از پیش بینی ها بیشتر بوده است.


افزایش فروش نفت ایران می تواند صنایع مادر بورسی و صنایع شاخص ساز را در این افزایش سهیم کند که بیشترین سود را از افزایش فروش نفت شرکت های پالایشی بورس خواهند برد.


اما خبر مهم دیگر، عبور ظرفیت تولید روزانه گاز کشور از مرز یک هزار میلیون مترمکعب است، معاونت برنامه ریزی وزارت نفت اعلام کرد: به پشتوانه افزایش جهشی تولید گاز کشور در پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز خام کشور برای نخستین بار از مرز  یک هزار میلیون مترمکعب در روز عبور کرد. میانگین تولید گاز غنی از میدان گازی مشترک پارس جنوبی در سالهای اخیر از روند افزایشی قابل توجهی برخوردار بوده و در دی ماه ۱۴۰۰ توانست به رکورد ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز برسد. این رقم در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن بیش از چهار درصد رشد داشته است که این افزایش می تواند شرکت های پتروشیمی ایران را تحت تاثیر افزایش سودسازی قرار دهد.


در اوضاع کنونی ایران می تواند بخش قابل توجهی از گاز صادراتی مورد نیاز اروپا را تأمین کند و اگر جمهوری اسلامی ایران بتواند این گام اساسی را بردارد، می توان به برداشته شدن گام های بلندی برای امنیت پایدار کشور امیدوار بود. یکی از مهمترین اقدامات در سیاست خارجی نیازمندسازی کشورهای دیگر به محصولات اساسی ایران است که می تواند منافع سیاسی بلندمدت را برای کشور به ارمغان بیاورد، کشور را تحریم پذیری در آینده برهاند و ارزآوری قابل توجهی را نیز برای کشور داشته باشد.


این هفته پر از خبرهای مهم برای صنایع مادر بورسی بود و خبر دیگر هم نرخ تسعیر ارز محصولات پتروشیمی برای هفته پیش رو است، دفتر صنایع پتروشیمی اعلام کرد نسبت به هفته گذشته با 987،1 ریال افزایش مواجه بوده است. افزایش نرخ تسعیر ارز باعث افزایش سودسازی برای صنایع پتروشیمی بوده و هفته آینده این نمادهای بزرگ می توانند با تأثیر قیمتی مناسبی مواجه شوند.

 

رانت ارز نیمایی از بین می رود؟

در هفته های گذشته یکی از موضوعاتی که فعالان بازار سرمایه به شدت معترض بودند، تفاوت زیاد بین نرخ ارز نیمایی و دلار آزاد است، فعالان بازار سرمایه می گویند این رانت باید از بین برود، زیرا باعث کاهش سودسازی شرکت های بورسی شده و منافع آن را در جیب عده ای می برد.

 

معاونت برنامه ریزی وزارت نفت اعلام کرد که به پشتوانه افزایش جهشی تولید گاز کشور در پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز خام کشور برای نخستین بار از مرز  یک هزار میلیون مترمکعب در روز عبور کرد

سینا سلیمانی، یکی از کارشناسان بازار سرمایه در این باره معتقد است: در سال 99 به میزان 17.6 میلیارد دلار ارز به وسیله صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه شد که میانگین نرخ نیما 18 هزار و 420 تومان و در بازار آزاد 22 هزار و 758 تومان بود، بنابر این در سال 1399، 76 هزار و 565 میلیارد دلار از جیب شرکت های صادراتی به واردکنندگان رانت داده شد. در سال 1400 نیز عرضه در سامانه نیما 29.3 میلیارد دلار بود که میانگین نرخ دلار نیما 23 هزار و 891 و دلار بازار آزاد 25 هزار و 860 تومان بوده است. در این سال نیز 57 هزار و 691 میلیارد تومان رانت از جیب فعالان بازار سرمایه و سهامداران به واردات تخصیص شد.

 

در سال جاری نیز تا انتهای اردیبهشت 2 هزار و 100 میلیارد تومان از محل اختلاف بازار آزاد و سامانه نیما به واردات رانت اختصاص یافت و از این محل از سال 1399 تا به امروز بیشتر از 161 هزار و 300 میلیارد تومان رانت به جیب واردکنندگان از جیب سهامداران شرکت های بزرگ بورسی واریز و باعث شده بود سود شرکتهای مادر بورسی به شدت کم شود.


معاون اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی در واکنش به این تحلیل گفت: یکی از مواردی که دولت دنبال می کند، نزدیک شدن نرخ ارز بازار آزاد و نرخ ارز نیمایی است. اراده دولت ایجاد نرخ دیگری از ارز نیست؛ زیرا با از بین بردن انگیزه برای تولید و سرمایه گذاری نتیجه ای حاصل نمی شود و اگر اینگونه بود، اساساً زیر بار اصلاحات ارزی نمی رفت و حمایت از مصرف کننده هدف اصلی مداخله های قیمتی است.


افزایش قیمت اوره جهانی و پالس مثبت به اوره سازان بورس

نرخ اوره جهانی بعد از ریزش بار دیگر در محدوده پرتقاضا قرار گرفت. ترس از ایجاد اختلال در عرضه اوره عمدتاً به دلیل نگرانی در زمینه دسترسی اروپا به گاز طبیعی  و تقویت تقاضا به دلیل افزایش تقاضای اوره از سوی هند از اصلی ترین دلایل افزایش حدود ۱۷ درصدی قیمت اوره در هفته گذشته بود. شرکت های پتروشیمی خراسان، پتروشیمی پردیس از عمده تولیدکنندگان اوره در بورس ایران هستند.


کاهش قیمت مس و پالس منفی به فملی

قیمت مس در هفته گذشته با کاهش ۷.۶ درصدی به پایین ترین سطح خود در ۱۶ ماه اخیر رسید. نگرانی در زمینه رکود احتمالی در چین (مصرف کننده اصلی مس) و انتظارات نرخ بهره مثبت در آمریکا و افت شاخص مدیران خرید در این کشور (به ویژه شاخص تولیدات کارخانه ای) باعث منفی شدن چشم انداز تقاضا برای مس شد. قیمت مس در هفته گذشته بیشترین کاهش قیمت هفتگی خود را از ژوئن ۲۰۲۱ ثبت کرد و این نکته می تواند پالس منفی به شرکت هایی مانند فملی و فباهنر باشد؛ البته فملی از ابتدای شروع رشد خیره کننده مس در بازار جهانی رشدی را تجربه نکرده و اکنون با پایین بودن نسبت pبرs در محدوده مناسبی از ارزندگی قرار دارد..


از شاخص های دیگر بازار سرمایه چه خبر؟

ارزش معاملات خرد عدد 35913 هزار و 591 میلیارد تومان را به ثبت رسانده و نسبت به میانگین هفتگی، کاهش قابل توجهی نداشته است؛ اما نسبت به میانگین ماهانه، 17 درصد کاهش داشته است.


در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش یک هزار و 948 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای دوازدهمین روز متوالی با ثبت رقم 457 میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. این درحالی است که در یک هفته گذشته از شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه کاسته شده است.

 
برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از 838 میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌هاست. امروز نیز با ورود 381 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی برای هفتمین روز متوالی  به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. در یک هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه، در حال افزایش است.


ارزش صف‌های خرید 218 میلیارد تومان بود که کاهش 2 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش هم با کاهش 19 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی همراه بوده و در محدوده 103 میلیارد تومان قرار دارد.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از 838 میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌هاست

 

بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم 586 میلیارد تومان (1 برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های فلزات اساسی با ارزش معاملات 354 میلیارد تومان (0.9 برابر میانگین هفتگی) و بانکی با ارزش معاملات 259 میلیارد تومان (1.1 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

 

گروه محصولات فلزی با ارزش معاملات 39 میلیارد تومان (2.5 برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه هتل با ارزش معاملات 43 میلیارد تومان (1.7 برابر میانگین هفتگی) و گروه عرضه برق و گاز با ارزش معاملات 87 میلیارد تومان (1.7 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده