بازآرایی سیاست خارجی روسیه با هدف دور زدن تحریم ها-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
یادداشت اختصاصی «مرتضی مکی»، کارشناس مسائل بین الملل؛

بازآرایی سیاست خارجی روسیه با هدف دور زدن تحریم ها

روسیه در عرصه اقتصادی و نظامی تلاش می کند مناسبات خود را با کشورهای حوزه خلیح فارس، خزر و آسیای مرکزی تقویت کند و مسکو با این رویکرد در نشست سران حوزه خزر شرکت کرد، زیرا روس ها معتقدند در همکاری با کشورهای حوزه خزر می توانند فرصت های جدیدی را برای صادرات و واردات و دور زدن تحریم ها ایجاد کنند.
مرتضی مکی؛ کارشناس مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۲ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 03
کد خبر: ۱۴۰۶۸۶

سیاست موفق روسیه در دور زدن تحریم‌ها و بر باد رفتن رؤیاهای غرب

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ با گذشت چندین ماه از آغاز جنگ اوکراین به نظر می آید این عملیات وارد دوره فرسایشی شده است، لذا روسیه تلاش می کند اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت خود را در اوکراین تنظیم کند. مهمترین هدف روسیه حمایت از مردم شرق اوکراین است که به وسیله نیروهای اوکراینی مورد حمله قرار گرفته اند.

 

روسیه در عرصه اقتصادی و نظامی تلاش می کند مناسبات خود را با کشورهای حوزه خلیح فارس، خزر و آسیای مرکزی تقویت کند و مسکو با این رویکرد در نشست سران حوزه خزر شرکت کرد، زیرا روس ها معتقدند در همکاری با کشورهای حوزه خزر می توانند فرصت های جدیدی را برای صادرات و واردات و دور زدن تحریم ها ایجاد کنند.


روسیه تلاش می کند با تقویت همکاری ها با کشورهای حوزه خلیج فارس نقش خود را در بازار نفت ایفا کند و با حفظ روابط نزدیک با عربستان و امارات به عنوان کشورهای فعال در حوزه انرژی، در حوزه صادرات نفت تحریم های غرب را دور بزند. با وجود این، غربی ها به دنبال تنگ تر کردن حلقه محاصره اقتصادی، سیاسی و نظامی روسیه هستند.

روس ها معتقدند در همکاری با کشورهای حوزه خزر می توانند فرصت های جدیدی را برای صادرات و واردات و دور زدن تحریم ها ایجاد کنند


به نظر می آید تلاش های غرب علیه روسیه در  چارچوب سیاستی بلندمدت در مرزهای این کشور مورد اتفاق نظر سران اروپایی قرار گرفته است. نشست سران ناتو از این منظر بسیار مهم و تصمیم بسیار بزرگی به شمار می رود؛ نشستی که به چند برابر شدن نیروهای ناتو منجر شد.

 
این موضوع به این دلیل حائز اهمیت است که اعضای ناتو در حال گسترش هستند و این گسترش با توجه به اینکه کشورهای اروپایی در قبال درخواست های آمریکا برای پذیرفتن سهم بیشتری در تأمین بودجه ناتو و مشارکت بیشتری در تأمین نیروهای واکنش سریع رویکرد مناسبی نشان ندادند، مهم است.

 
با جنگ اوکراین شکاف های میان اتحادیه اروپا و آمریکا در زمینه اهداف بلندمدت ناتو در مهار روسیه پر شده و اختلافات میان اعضای ناتو به شدت کاهش یافته است. علاوه بر این، موانع پیش روی عضویت فنلاند و سوئد در ناتو نیز رفع شده است، بنابراین ناتو که تصور می شد دیگر فلسفه وجودی ندارد، اکنون پایه های مستحکم تری نسبت به گذشته پیدا کرده است و باید شاهد صف آرایی سیاسی، نظامی و اقتصادی میان روسیه و غرب باشیم.


روسیه با استفاده از ابزار انرژی تلاش می کند کشورهای اروپایی را زیر فشار قرار دهد تا روند اعمال فشار و تحریم علیه مسکو کاهش یابد. در مقابل اروپایی ها تلاش می کنند با کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تأمین بخشی از نیازهای انرژی خود ارتباط نزدیکتری برقرار کنند و به دنبال راهکارهای میان مدت برای تأمین انرژی خود هستند.

روسیه با استفاده از ابزار انرژی تلاش می کند کشورهای اروپایی را زیر فشار قرار دهد تا روند اعمال فشار و تحریم علیه مسکو کاهش یابد


اروپایی ها تاکنون تصور می کردند با نفوذ در داخل روسیه، افزایش سرمایه گذاری در این کشور و افزایش مراودات مالی، اقتصادی و تجاری می توانند بر روند تصمیم سازی در مسکو مؤثر باشند، اما دولتهای اروپایی با شکست این ایده، راهبرد مهار روسیه در مرزهای خود را با تنگ کردن حلقه محاصره برای صف آرایی نظامی در پیش گرفته اند؛ بنابراین معادلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی جهان تحت تأثیر این صف آرایی دچار تغییرات جدی خواهد شد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار