نابودی اقتصاد کشورها با سراب اعتماد به آمریکا-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی «اکبر معصومی»، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

نابودی اقتصاد کشورها با سراب اعتماد به آمریکا

بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از کشورهایی که با آمریکا رابطه و به سیاست‌های واشنگتن اعتماد مطلق داشتند، نه‌تنها به توسعه دست نیافتند، بلکه در بسیاری از موارد اعتماد آنها باعث نابودی حکومت و اقتصادشان شده است.
اکبر معصومی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۱۹ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 10
کد خبر: ۱۴۱۳۵۶

نابودی اقتصاد کشورها با سراب اعتماد به آمریکا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ فضاسازی رسانه ای برای تغییر در ادراک جامعه یکی از روشهای محور عبری- غربی است که شبانه روزی در جهان و به ویژه علیه کشورمان انجام می شود. تعداد رسانه هایی که در راستای تغییر در ادراک تحلیلی کشور وجود دارد، قابل مقایسه با فعالیت رسانه ای سایر کشورها نیست. یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر در جامعه به وسیله رسانه های وابسته به محور عبری- غربی- عربی  در جامعه پمپاژ شد، تضعیف روحیه ایستادگی در مقابل استکبار بود.


شبهه ای که مطرح می شد، این بود کشورهایی که با آمریکا رابطه دارند به توسعه دست یافتند و مردم آن کشورها از لحاظ معیشتی در وضعیت مطلوبی قرار دارند. در واقع، دوگانه سازی معیشت- مذاکره هدف نهایی سیاست رسانه ای دشمن بود که سعی در بر هم زدن امنیت روانی جامعه با هدف فاصله انداختن میان مردم با نظام داشتند.


بررسی ها نشان می دهد بسیاری از کشورهایی که با آمریکا رابطه و به سیاستهای واشنگتن اعتماد مطلق داشتند، نه تنها به توسعه دست نیافتند، بلکه در بسیاری از موارد اعتماد آنها باعث نابودی حکومت و اقتصادشان شده است. همچنین در تاریخ معاصر پادشاهان و رؤسای حکومت های مختلفی مانند رژیم پهلوی و شخص محمدرضا شاه، حسنی مبارک رئیس جمهور مصر، صدام در عراق، قذافی در لیبی، بن علی در تونس و... بودند که با اعتماد به آمریکا سرنگون شدند.

عبرتی که از اقتصاد به هم ریخته ترکیه با تورم بسیار بالا می تواند گرفت، توجه به این نکته است که صرف ایجاد رابطه با آمریکا تأثیر مثبتی بر اقتصاد و معیشت مردم نخواهد داشت


آمریکا در شرایط بحرانی هیچ یک از این افراد را کمک مالی، نظامی و اقتصادی و حتی حمایت رسانه ای نکرد. یکی از کشورهایی که در اوضاع کنونی مورد تحریم آمریکا نیست، ترکیه در همسایگی ماست؛ کشوری که همواره در راستای سیاست های آمریکا گام برداشته است و در تصمیم گیری های خود نیم نگاهی به منافع و رضایت آمریکا دارد.


با گزاره ای که رسانه های عبری- غربی مطرح می کنند، این کشور باید در اوضاع بهتری از لحاظ اقتصادی قرار می گرفت، ولی نه تنها اقتصاد ترکیه بهتر نشده، بلکه اوضاع آنکارا یادآور ونزوئلایی شدن اقتصادشان است. آمارهای منتشر شده از میزان تورم در ترکیه حاکی است، میزان تورم در ماه ژوئن با 5.1 درصد افزایش به 78.6 درصد رسیده است. این عدد که از ژانویه ۱۹۹۸ بی‌سابقه بوده، رکورد ۲۴ ساله تورم در ترکیه به شمار می‌رود.


طبق گزارش مؤسسه آمار ترکیه، شاخص قیمت مصرف‌کننده به صورت ماهانه ۴.۹۵ درصد افزایش یافته و این رقم بالاترین میزان از سپتامبر ۱۹۹۸ است که تورم سالانه ۸۰.۴ درصد بود. نظرسنجی خبرگزاری آناتولی پیش‌بینی کرد شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئن ۴.۴۴ درصد افزایش می‌یابد، در حالی که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند تورم سالانه به ۷۷.۷۴ درصد برسد.


طبق برآورد میانگین نظرسنجی بلومبرگ از ۱۷ اقتصاددان، انتظار می‌رفت این رقم به ۸۰ درصد برسد. میانگین تخمین ۱۲ اقتصاددانی که در نظرسنجی رویترز برای تورم سالانه در ماه ژوئن شرکت کردند، ۷۸.۳۵ درصد با پیش‌بینی میان ۷۲.۳۰ و ۸۱.۸۰ درصد بود. کمترین افزایش سالانه مربوط به بخش ارتباطات با ۲۳.۷۴ درصد بوده، پس از آن بخش پوشاک و کفش با ۲۶.۹۹ درصد، آموزش با ۲۷.۷۶ درصد و بهداشت با ۳۹.۳۴ درصد قرار دارند.


عبرتی که از اقتصاد به هم ریخته ترکیه با تورم بسیار بالا می تواند گرفت، توجه به این نکته است که صرف ایجاد رابطه با آمریکا نه تنها تأثیر مثبتی بر اقتصاد و معیشت مردم نخواهد داشت، بلکه در بسیاری از موارد نیز ممکن است باعث فروپاشی اقتصادی شود.


متأسفانه با وجود هشدارهای مقام معظم رهبری تک محصولی نگه داشتن اقتصاد ایران در دولتهای یازدهم و دوازدهم و سوءمدیریت در اقتصاد باعث شد طرفداران لیبرالی آمریکا به جای آدرس دقیق چرایی ایجاد تورم در اقتصاد، در گزاره ای نادرست، رابطه نداشتن با آمریکا را دلیل اصلی معرفی کنند؛ در حالی که ترکیه نمونه ای از کشوری هم راستا با سیاست های آمریکا نیز دچار تورم شدیدی شده است.

بررسی ها نشان می دهد بسیاری از کشورهایی که با آمریکا رابطه داشتند، نه تنها به توسعه دست نیافتند، بلکه در بسیاری از موارد اعتماد آنها باعث نابودی حکومت و اقتصادشان شده است


در کشورمان که در سال 1394 برجام امضا و اجرا شد و جامعه را به سمت شرطی شدن هدایت کرد، آغاز ایجاد بحران تورم در کشور بود. در چنین شرایطی رسانه های معاند تغییر در ادراک تحلیلی کشور را شروع کردند که تا به امروز نیز دنبال می شود.


امید است اقدامات مثبت اقتصادی دولت سیزدهم و تمرکز بر اقتصاد بدون برجام، باعث ثبات در کشور شود و افکار عمومی جامعه همچون گذشته تحلیل دقیقی از دشمنی ماهوی آمریکا با جمهوری اسلامی داشته باشند. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده