خروج نام افغانستان از لیست متحدان مهم آمریکا-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

خروج نام افغانستان از لیست متحدان مهم آمریکا

رئیس جمهور آمریکا یکسال پس از به قدرت رسیدن طالبان، افغانستان را از فهرست «متحدین مهم غیرعضو در ناتو» خارج کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - 2022 September 24
کد خبر: ۱۵۱۸۳۷

به گزارش راهبرد معاصر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا افغانستان را از فهرست «متحدین مهم غیرعضو در ناتو» خارج کرد.

 

به نوشته هندو، یکسال پس از به قدرت رسیدن طالبان، رئیس جمهور آمریکا افغانستان را از فهرست «متحدین مهم غیرعضو در ناتو» خارج کرده است.

 

بایدن خطاب به وزارت خارجه آمریکا گفته است که باتوجه به اختیارات وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا وی افغانستان را از فهرست متحدین مهم غیرعضو ناتو خارج کرده است.

 

پیشتر جو بایدن دموکرات در نامه به گنگره از قصد دولت آمریکا برای خارج کردن افغانستان از فهرست «متحدین مهم غیرعضو در ناتو» خبر داد.

 

در نامه رئیس‌جمهور آمریکا آمده است: «مطابق با بخش ۵۱۷ قانون کمک‌های خارجی ۱۹۶۱...من اخطار خود را مبنی بر لغو تعیین افغانستان به عنوان متحد مهم غیر عضو در ناتو ارائه می‌کنم».

 

آمریکا که در سال ۲۰۰۱ یک جنگ اشغالگرانه علیه افغانستان به راه انداخت، در سال ۲۰۱۲ افغانستان را به عنوان متحد مهم غیر عضو در ناتو شناخت.

 

کشورهایی که نام آن‌ها در فهرست متحد مهم غیر عضو در ناتو آمریکا باشد، می‌توانند جنگ‌افزار و فناوری‌هایی از این کشور بخرند که فروش آن‌ها به کشورهای غیرعضو در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ممنوع است.

 

آمریکا در حالی افغانستان را از فهرست متحدان مهم خود خارج کرده که مقامات طالبان بارها طی ماه‌های اخیر از مواضع آمریکا انتقاد کرده‌اند و همچنین از آمریکا آزادی دارایی‌های بلوکه شده افغانستان را خواستار شده‌اند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار