رمزگشایی از نقش سرویس‌های خارجی در حملات تروریستی اخیر-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

رمزگشایی از نقش سرویس‌های خارجی در حملات تروریستی اخیر

دستور کار سرویس‌های خارجی سوار شدن روی مطالبات مردم، تصویرسازی کاذب نسبت به پاسخ متقابل دولت، بسترسازی برای تحرکات تروریستی، ایجاد بدبینی نسبت به نیروهای انتظامی- امنیتی و درنهایت ایجاد درگیری خیابانی میان گروه‌های مختلف مردم است، سناریویی که پیش‌تر در سوریه، لیبی، عراق و لبنان پیاده‌سازی شده بود و در هر کدام به نتیجه متفاوت و البته ویرانگری منجر شده است.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 03
کد خبر: ۱۵۶۷۲۹

رمزگشایی از نقش سرویس‌های خارجی در حملات تروریستی اخیر

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ یکی از اضلاع تشدید ناآرامی‌ها در داخل ایران، حضور پر رنگ عوامل خارجی و رسانه‌های وابسته به دشمنان ایران بوده است. این افراد و رسانه‌ها با ایجاد دوقطبی غیر واقعی «مردم و حکومت» به دنبال تئوریزه کردن خشونت و حرکت گام‌به‌گام کشور به سمت جنگ داخلی هستند.

 

دستور کار سرویس‌های خارجی سوار شدن روی مطالبات مردم، تصویرسازی کاذب نسبت به پاسخ متقابل دولت، بسترسازی برای تحرکات تروریستی، ایجاد بدبینی نسبت به نیروهای انتظامی- امنیتی و درنهایت ایجاد درگیری خیابانی میان گروه‌های مختلف مردم است؛ سناریویی که پیش تر در سوریه، لیبی، عراق و لبنان پیاده سازی شده بود و در هر کدام به نتیجه متفاوت و البته ویرانگری منجر شده است.

 

ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا با حیرت انگیز خواندن اعتراضات ایران در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: فکر نمی‌کنم این اعتراضات در انزوا باشد. نکته حیرت انگیز برای من و تحلیلگران گستردگی اعتراضات است.

 

پیش از آغاز رسمی اعتراضات داخلی، بنیاد موسوم به «دفاع از دموکراسی» در متنی بلند خواستار حمایت دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از اعتراضات داخلی ایران شد

رئیس سیا با شجاع خواندن معترضان، آنها را «آماده پذیرش خطر» دانست و با عبور از خطوط قرمز دیپلماتیک و اصل مداخله نکردن در امور داخلی کشورها، در پاسخ به سؤالی درباره ارائه اینترنت ماهواره‌ای به ایران (با همکاری ایلان ماسک، رئیس شرکت اسپیکس ایکس) گفت: دولت آمریکا آشکارا حمایت خود را از گردش آزاد اطلاعات و آزادی اینترنت اعلام کرده و بسیار در این زمینه متعهد است.

 

بازگو شدن این مواضع تنها موضع سرویس اطلاعاتی آمریکا درباره حوادث اخیر ایران نیست. پیش از آغاز رسمی اعتراضات داخلی، بنیاد موسوم به «دفاع از دموکراسی» در متنی بلند خواستار حمایت دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از اعتراضات داخلی ایران، کمک به روند اعتصاب اصناف مختلف، به چالش کشیدن حاکمیت ملی ایران در موضوع محدود کردن اینترنت و توقف مذاکرات رفع تحریم ها شده بود.

 

دیگر بازیگر فعال در این صحنه، عربستان و ولیعهد جوان این پادشاهی یعنی محمد بن سلمان است. با آغاز امواج بیداری اسلامی روند تحولات سیاسی در کشورهایی همچون سوریه، لبنان، عراق و یمن به دلیل کمک جمهوری اسلامی ایران به دولت- ملت‌های عربی چندان به نفع ریاض پیش نرفت. بن سلمان در واکنش به شکست‌های پی‌درپی سعودی در منطقه در مصاحبه‌ای تاریخی با لحنی آکنده از نفرت مدعی شد، ایران به دنبال سروری در جهان اسلام است و جنگ را به خیابان‌های کشورمان خواهد کشید.

 

ظهور شبکه‌ رسانه‌ای (بخوانید اتاق جنگ) ایران اینترنشنال، فعال کردن مرکز «اعتدال» برای تأثیرگذاری بر فضای شبکه‌های اجتماعی ایرانی، کمک به گروهک‌های تجزیه‌طلب مانند الاحوازیه و جیش الظلم، ایجاد شبکه مالی برای تسهیل قاچاق اسلحه و عملیات تروریستی در داخل ایران تنها گوشه‌ای از پروژه ریاض برای ضربه به ایران است.

 

بن سلمان در واکنش به شکست‌های پی‌درپی سعودی در منطقه در مصاحبه‌ای تاریخی با لحنی آکنده از نفرت مدعی شد، ایران به دنبال سروری در جهان اسلام است و جنگ را به خیابان‌های کشورمان خواهد کشید

در جریان اعتراضات اخیر رسانه‌های وابسته به سعودی همچون الحدث، العربیه فارسی و ایران اینترنشنال شبانه روز به پوشش جهت دار ناآرامی‌های داخل ایران پرداختند و سعی کردند سمت‌وسوی اعتراضات را به سمت خشونت کور، شعارهای ساختارشکنانه و جنگ داخلی سوق دهند. شاید اوج حضور غیر مستقیم سعودی در اعتراضات اخیر را می‌توان در حوادث دلخراش زاهدان و حمله تروریستی داعش به حرم شاهچراغ (ع) و شهادت جمعی از هم‌وطنانمان مشاهده کرد.

 

رژیم صهیونیستی دیگر بازیگر فعال در ناآرامی‌های داخل ایران است. با آغاز اعتراضات نسبت به فوت مهسا امینی مقام های ارشد، تحلیلگران و رسانه‌های رژیم صهیونیستی با اظهارنظر و پوشش کامل تحولات داخلی ایران به دنبال ایجاد فضای دوقطبی (سفید و سیاه) و تحریک مردم علیه نظام و نیروهای امنیتی بودند.

 

تل‌آویو طبق راهبرد «خاورمیانه بزرگ» و سیاست کارزار میان جنگ‌ها به دنبال تشدید آشوب و وقوع جنگ داخلی در ایران است تا به این وسیله بتواند بازوهای مقاومت منطقه را در سوریه، لبنان، عراق و یمن هدف قرار دهد و به همین بهانه زمینه لازم را برای «توسعه طلبی ارضی» خود فراهم ‌کند.

 

سرویس خارجی رژیم صهیونیستی برای رسیدن به این مقصود از عملیات رسانه‌‌ای، ایجاد شبکه خرابکاری و ترور (برقراری ارتباط با افراد بزهکار داخل کشور و آموزش آنها) و تلاش برای ایجاد اجماع جهانی بهره می‌برد. رژیم صهیونیستی می‌خواهد با کشاندن آشوب به داخل خیابان‌های تهران به نوعی پاسخ کمک تسلیحاتی ایران را به گروه‌های مقاومت در نوار غزه و لبنان بدهد.


اتحادیه اروپا نیز هم صدا با شریک فرا آتلانتیکی خود، یعنی آمریکا خط مشی مداخله در امور داخلی ایران و سازماندهی اعتراضات و اعتصابات را برعهده گرفت. طبق بیانیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، تاکنون اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند و سوئد در جریان اعتراضات اخیر دستگیر شده اند.

 

فوت مهسا امینی تنها مورد مداخله کشورهای غربی در امور داخلی ایران نبوده است. یکی دیگر از نمونه‌های مداخله اروپایی‌ها در تحولات سیاسی- اجتماعی ایران، دستگیری دو شهروند فرانسوی در کشورمان بود. آنها که ظاهراً جزو فدراسیون ملی آموزش و امور فرهنگی فرانسه بودند، با پوشش توریست وارد کشور شدند و پس از برگزاری جلسه با سران سندیکاهای کارگری و معلمان، به دنبال تأمین مالی، آموزش انواع روش‌های اعتصاب و جهت دهی به خط اعتراضات صنفی بودند. همچنین اتحادیه اروپا به بهانه نا آرامی‌های داخلی ایران، تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع کرده است.

 

بهره سخن

ملت ایران مانند تمام جوامع انسانی پویا و زنده دارای چالش‌ها و اختلافات مخصوص به خود است. این متغییرها نه تهدید، بلکه می‌توانند فرصتی برای حرکت دولت- ملت به سمت توسعه و ترقی مادی و معنوی باشند. طبق اصل 27 قانون اساسی، مردم اگر نسبت به موضوعی اعتراض داشته باشند می‌توانند آن را مسالمت‌آمیز بیان کنند و اگر به دنبال تغییر یا اصلاح قانون باشند، طبق اصل 177 قانون اساسی می‌توانند این موضوع را به وسیله نمایندگان خود در دولت دنبال کنند. چنین ظرفیت‌های قانونی می‌تواند جلوی هرگونه اقدام خشونت آمیز را بگیرد و به پیشبرد امور کشور کمک کند.

 

غفلت از این موضوع باعث شده است دشمنان دولت-ملت ایران با ایجاد عملیات رسانه‌ای- روانی، آموزش برخی عناصر نفوذ، عادی سازی خشونت و کمک به گروه‌های تجزیه‌طلب به خیال خام خود به دنبال تضعیف نظام و جنگ داخلی با هدف تجزیه کشور باشند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده