نگرانی غرب از احتمال شکل‌گیری تندروترین کابینه تاریخ در رژیم صهیونیستی-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

نگرانی غرب از احتمال شکل‌گیری تندروترین کابینه تاریخ در رژیم صهیونیستی

از سال 2018 حزب لیکود ابتکاری برای الحاق شهرک‌های واقع در کرانه باختری آغاز کرد، اما به نتیجه نرسید و با رشد چشمگیر حزب راست افراطی «صهیونیسم مذهبی»، در صورت پیروزی نتانیاهو در انتخابات احتمالاً این طرح نیز بیش از پیش قابلیت تحقق خواهد یافت. در صورت پیروزی بلوک راست – مذهبی، شاهد شکل‌گیری تندروترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی خواهیم بود که حتی متحدان اروپایی و آمریکا نسبت به آن نگران هستند.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 01
کد خبر: ۱۵۶۸۵۸

خطر شکل‌گیری تندروترین کابینه تاریخ در انتخابات رژیم صهیونیستی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رژیم صهیونیستی در حالی اول نوامبر به استقبال پنجمین انتخابات پیاپی از سال 2019 می‌رود که شکاف‌های سیاسی موجود احتمال حل بحران سیاسی را به حداقل رسانده است. در آخرین نظرسنجی‌ها استمرار بحران همچنان محتمل‌ترین سناریوی انتخابات است و هیچ یک از دو جناح هوادار و مخالف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی امکان تشکیل کابینه ندارند.

 

در سال‌های پس از 2019 سپهر سیاسی رژیم صهیونیستی دچار شکاف سیاسی جدید و بسیار عمیق شد، به نحوی که شکاف‌های قبلی را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار داده است؛ این شکاف عبارت از هواداری یا مخالفت با شخص نتانیاهوست. بر این اساس اکنون دو جناح هوادار و مخالف نتانیاهو در برابر یکدیگر صف‌آرایی کرده اند، اما هیچ کدام قادر به شکست دیگری نیستند.

 

جناح راست به ریاست نتانیاهو

در انتخابات سال جاری رژیم صهیونیستی جناح هوادار نتانیاهو از چهار حزب لیکود، شاص به ریاست آریه درعی»، یهودیت متحد تورات به ریاست موشه گفنی و ائتلاف صهیونیسم مذهبی به ریاست بتصلائل اصموطریچ تشکیل شده است که گرایش راست و مذهبی دارند. این احزاب یک سال گذشته اپوزیسیون کابینه نفتالی بنت و یئیر لاپید بودند و خواستار بازگشت به قدرت هستند.

 

حزب لیکود سرکردگی این بلوک را برعهده دارد؛ حزبی که در برنامه انتخاباتی خود بر چهار مفهوم شهرک‌‎سازی، صلح منهای راهکار دو دولتی، لیبرالیسم اقتصادی و تنظیم مناسبات دین و دولت پافشاری می‌کند. شهرک‌سازی برای حزب لیکود و جناح راست رژیم صهیونیستی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. تا پیش از سال 1967 سیاست شهرک‌سازی در رژیم صهیونیستی به مناطقی محدود می‌شد که طبق تقسیم‌بندی سازمان ملل متحد جزو قلمرو صهیونیست ها قرار داشت، اما با اشغال پنج منطقه صحرای سینا از مصر، جولان از سوریه، غزه، کرانه باختری و قدس از فلسطین در جنگ 6 روزه، کابینه‌های رژیم صهیونیستی برای تحمیل ایده «صلح در برابر زمین» به دولت‌های عربی، شروع به شهرک‌سازی در مناطق اشغالی کردند.

 

شهرک‌سازی برای حزب لیکود و جناح راست رژیم صهیونیستی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است

همین سیاست در ادامه بلای جان جناح چپ حاکم در آن مقطع شد به گونه‌ای که شهرک‌نشینان برای احزاب جناح راست به اولویت تبدیل شدند، در نتیجه شهرک‌نشینان نیز در انتخابات مختلف از جناح راست حمایت می‌کنند. از سال 2018 حزب لیکود ابتکاری برای الحاق شهرک‌های واقع در کرانه باختری آغاز کرد اما به نتیجه نرسید. اکنون و با رشد چشمگیر حزب راست افراطی «صهیونیسم مذهبی» به ریاست بتصلائل اصموطریچ و ایتامار بن‌گویر در صورت پیروزی نتانیاهو در انتخابات، احتمالاً این طرح نیز بیش از پیش قابلیت تحقق خواهد یافت.

 

در صورت پیروزی بلوک راست – مذهبی، شاهد شکل‌گیری تندروترین و افراطی‌‎ترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی خواهیم بود که حتی متحدان اروپایی و آمریکا نسبت به آن نگران هستند و دولت‌های عربی حامی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نسبت به حضور راست‌گرایان افراطی در کابینه هشدار داده‌اند. بلوک مذکور در بیشتر نظرسنجی‌ها 60 کرسی را به ‌دست آورده است و گرچه از جناح مخالفان بی بی پیشی گرفته، اما هنوز یک کرسی برای تشکیل ائتلاف کم دارد.

 

به نظر می‌آید اگر نتانیاهو در این انتخابات نیز شکست بخورد و نتواند تشکیل کابینه بدهد، فشار افکار عمومی، احزاب هم‌طیف و حتی هم‌حزبی‌های او برای خداحافظی از عرصه سیاست بر او افزایش خواهد یافت. همچنین با در نظر گرفتن سن و سال وی که اکنون 73 سال دارد، این انتخابات احتمالاً آخرین انتخاباتی است که در آن شرکت خواهد کرد. با توجه به روند معکوسی که از سال 2014 علیه بی بی شکل گرفته است، در هر دوره تعدادی از سیاستمداران و احزاب صهیونیست از او جدا شده و به مخالفان پیوسته اند، به نظر می‌آید اگر نتانیاهو در انتخابات موفق به کسب اکثریت نشود، ریزش‌ها به احزاب مذهبی عضو بلوک وی خواهد رسید. برای همین موفقیت در این انتخابات برای نتانیاهو حکم مرگ و زندگی را دارد.

 

جناح مخالف نتانیاهو

از ژوئن سال 2021 میلادی و با تشکیل کابینه تغییر، هشت حزب متفاوت و حتی متضاد که در اصل مخالفت با نتانیاهو دارای اشتراک نظر بودند، همکاری ایجابی را آغاز کردند و در نهایت نتانیاهو را از دایره قدرت بیرون راندند. با خروج حزب یامیناه از این جمع و ائتلاف دو حزب آبی و سفید با امید جدید شمار احزاب این ائتلاف از هشت به 6 کاهش یافته است. این ائتلاف دارای چهار جناح است؛ حزب «یِش عَتید» به ریاست یئیر لاپید و ائتلاف وحدت داخلی به ریاست بنیامین گانتز که جناح میانه را تشکیل می‌دهند.

 

اگر نتانیاهو در انتخابات موفق به کسب اکثریت نشود، ریزش‌ها به احزاب مذهبی عضو بلوک وی خواهد رسید. برای همین موفقیت در این انتخابات برای نتانیاهو حکم مرگ و زندگی را دارد

حزب تحت ریاست آویگدور لیبرمن نماینده جناح راست کابینه است و دو حزب کارگر به رهبری مراو میخائیلی و مِرِتص به ریاست زاهاوا گال‌آن جناح چپ این ائتلاف را تشکیل می‌دهند. حزب عربی رعم به ریاست منصور عباس نیز نماینده عرب این ائتلاف است.

 

با وجود اینکه به نظر می‌آمد ائتلاف مذکور به دلیل اختلافات ایدئولوژیک در همان ماه‌های نخست عمر خود به بحران بخورد، اما این کابینه موفق شد نخستین قانون بودجه رژیم صهیونیستی را پس از سه سال تصویب کند و تا آستانه یک سالگی نیز سطح بالایی از انسجام را از خود به نمایش گذاشته بود؛ اما سرانجام فشار اپوزیسیون بر برخی اعضای حزب یامیناه نتیجه داد و با استعفای چند نفر از اعضای ائتلاف، رژیم صهیونیستی 18 ماه پس از انتخابات مارس 2021 بار دیگر گرفتار صندوق آرا شده است.

 

جناح مخالف نتانیاهو در بیشتر نظرسنجی‌ها 56 کرسی را به دست آورده و با احتساب چهار کرسی ائتلاف عربی «خداش - تعال» (که مشخصاً مخالف نتانیاهو است) به 60 کرسی می‌رسد و در نتیجه این جناح نیز ظرفیت تشکیل کابینه را نخواهد داشت.

 

بهره سخن

به نظر می‌‎آید نتیجه انتخابات نوامبر 2022 رژیم صهیونیستی از سه حالت خارج نباشد؛ محتمل‌ترین سناریو استمرار بحران و کشیده شدن کار به انتخابات ششم است. دومین سناریوی محتمل بازگشت نتانیاهو به قدرت و سومین سناریو پایان یافتن دوره سیاستمداری حرفه ای بنیامین نتانیاهوست.

 

استمرار بحران

طبق نظرسنجی‌ها بلوک هوادار یا مخالف نتانیاهو 61 کرسی لازم را برای تشکیل ائتلاف در اختیار ندارند. در چنین شرایطی احتمالاً یک بار نتانیاهو از سوی رئیس رژیم صهیونیستی مأمور تشکیل کابینه شود و با اتمام ناموفق این بازه زمانی، لاپید نیز یک بار این شانس را به دست بیاورد، ولی او نیز در این زمینه ناموفق خواهد شد. در چنین شرایطی اصلی‌ترین سناریو برگزاری ششمین انتخابات پیاپی و استمرار بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی خواهد بود.

 

بازگشت نتانیاهو

بلوک نتانیاهو در نظرسنجی‌ها حدود 60 کرسی را از آن خود می‌کند و با رسیدن به اکثریت لازم تنها یک کرسی فاصله دارد، از این رو اگر نتیجه نهایی با نظرسنجی‌ها اندکی متفاوت باشد، احتمال پیروزی نتانیاهو بیشتر از جناح مخالف اوست. در این شرایط بلوک راست – مذهبی با نقش‌آفرینی برجسته حزب راست افراطی صهیونیسم مذهبی به قدرت می‌رسد و نتانیاهو دوباره نخست وزیر خواهد شد. اما از سویی شکننده بودن این ائتلاف که احتمالاً با 61 نماینده تشکیل خواهد شد و از سوی دیگر حضور افرادی مانند اصموطریچ و بن‌گویر در ائتلاف، استعداد به بن‌بست رسیدن آن بالا می‌رود. فراموش نکرده‌ایم پس از انتخابات 2021، نتانیاهو مایل بود با کمک حزب رعم ائتلاف تشکیل دهد، اما اصموطریچ این گزینه را وتو کرد.

 

پایان نتانیاهو

با توجه به نظرسنجی‌ها پس از اعلام نتیجه انتخابات، احتمالاً نخستین شانس تشکیل کابینه به نتانیاهو برسد. اگر بی بی در این امر موفق ظاهر نشود، شانس بروز مخالفت با نتانیاهو در میان احزاب این بلوک بالا خواهد رفت. برخی صداهای مخالفت با نتانیاهو در حزب یهودیت متحد تورات در ماه‌های اخیر شنیده شده و بنی گانتز که ارتباط خوبی با نمایندگان مذهبی دارد، سعی کرده آنها را راضی کند در صورت شکست بی بی از نخست وزیری وی حمایت کنند. البته باید دید واکنش لاپید و دیگر اعضای ائتلاف کنونی نسبت به این گزینه چه خواهد بود.

 

همچنین ممکن است لاپید سعی کند به امید بروز انشعاب و نارضایتی در حزب لیکود علیه نتانیاهو کار را به انتخابات ششم بکشاند. اگر نتانیاهو از رهبری حزب لیکود کناره‌گیری کند بحران موجود در سپهر سیاسی رژیم صهیونیستی تا حد زیادی حل خواهد شد و تعداد زیادی از احزاب مخالف وی، از تشکیل ائتلاف با لیکود استقبال خواهند کرد. در هر صورت چنین سناریویی به پایان دوران سیاستمداری نتانیاهو خواهد انجامید.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده