رونمایی از نوع جدید همبستگی با ملت فلسطین در جام جهانی-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
یادداشت شرحبیل الغریب، تحلیلگر فلسطینی؛

رونمایی از نوع جدید همبستگی با ملت فلسطین در جام جهانی

پدرخوانده‌های عادی‌سازی روابط در منطقه می‌خواستند جام جهانی قطر ایستگاهی برای تثبیت این طرح و تکمیل مسیر پروژه باشد، ولی بادها برخلاف حرکت کشتی‌ها وزید و ملت‌های عربی با مواضع قاطع خود سیلی سنگینی به صورت صهیونیست‌ها زدند و پروژه آنها با شکست کامل در عرصه دیپلماسی ورزشی مواجه شد.
شرحبیل الغریب؛ تحلیلگر فلسطینی
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 05
کد خبر: ۱۶۲۰۹۵

رونمایی از نوع جدید همبستگی با ملت فلسطین در جام جهانی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ 29 نوامبر هر سال مصادف با روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین و تأکید بر حقوق و آرمان های آنهاست؛ اما در سالگرد سال جاری مردم فلسطین مرحله خطرناکی را از سر می گذرانند آن هم در میان چالش‌های بزرگی که ناشی از تداوم خوی استکباری رژیم صهیونیستی در یهودی سازی قدس اشغالی و هتک حرمت مقدسات اسلامی و مسیحی و بلعیدن سرزمین های متعلق به فلسطینیان با تداوم طرح شهرک سازی و سیاست تجاوز و جنایت هایی است که انسان ها را تحت تأثیر قرار می دهد.


مراسم سالگرد امسال در پرتو حمایت های آمریکا از رژیم صهیونیستی از سویی و عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با این رزیم از سوی دیگر برگزار شد.


این دو مورد (حمایت آمریکا و عادی سازی روابط) پوشش امنی برای تداوم و تثبیت اشغالگری خاک فلسطین و انکار همه حقوق فلسطینیان به وجود آورد. دولت آمریکا همانند سال های گذشته و در درگیری رژیم صهیونیستی با اعراب به حمایت نظامی، مالی، سیاسی و دیپلماتیک از آنها پرداخت و مدعی شد، این رژیم حق دارد از خود دفاع کند. در این راستا توافقنامه های عادی سازی روابط برخی کشورهای حوزه خلیج فارس با این رژیم فضایی مناسب ایجاد و اشتهای صهیونیست ها را برای حمله به فلسطینان بیشتر باز کرد.

شاید یکی از مهم ترین پیام های روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین این باشد که فلسطین در قلب فرزندان، عاشقان و حامیانش ریشه دارد


«همبستگی با ملت فلسطین» مناسبتی سالانه و زودگذر نیست و تنها به برگزاری رویدادهای فرهنگی و جشنواره‌های سیاسی و اعلام همبستگی ها اختصاص ندارد. چنین روزی ما را وادار می کند از خود بپرسیم مردم فلسطین چه نوع همبستگی ای از اعراب انتظار دارند؟ از  45 سال پیش تاکنون حقوقشان از بین رفته است و فلسطینیان هنوز خاطراتی دردناک را در ذهن مرور می کنند. خون های ریخته شده، زنگ خطر بی عدالتی و تروریسم که همچنان سایه آنها بر سرشان سنگینی می کند.


شاید یکی از مهم ترین پیام های روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین این باشد که فلسطین در قلب فرزندان، عاشقان و حامیانش ریشه دارد و رژیم صهیونیستی هر چقدر که ادعای بزرگی کند و مرتکب جنایت علیه فلسطینیان شود، هیچ جایگاه و آینده ای در سرزمین فلسطین ندارد؛ در این میان مهم نیست سال های ظلم و تروریسم چقدر طول بکشد.

 
روز جهانی همبستگی فرصتی برای واکنش نشان دادن به طرح تجزیه فلسطین است؛ طرحی که نقض حقوق فلسطینیان است و بیانیه شوم بالفور را تثبیت می‌کند که به رژیم صهیونیستی امکان می دهد خانه ملی فلسطینیان را در اختیار صهیونیست ها قرار دهد. در عین حال ثابت می کند نسل جدید فلسطین همچنان به شدت از سرزمین خود دفاع می کنند و به خاک خود دلبستگی بیشتری دارند.


روز جهانی همبستگی با فلسطین، جامعه جهانی را در برابر مسئولیت‌های بزرگی قرار می‌دهد که حاکی از اهمیت حمایت از حق فلسطینیان و ترجمانی از وضعیت ناعادلانه‌ای است که علیه فلسطینیان اعمال می شود و بر لزوم حمایت از حقوق آنها تأکید می کند.

معطوف کردن توجهات به جریان رسمی همبستگی با ملت فلسطین بسیار مهم است، به ویژه پس از همه پرسی غیر رسمی بزرگی که در قالب جام جهانی قطر برگزار شد و مردم از پذیرش یا همزیستی با صهیونیست ها خودداری کردند


روز جهانی همبستگی امسال با آغاز جام جهانی فوتبال در قطر به عنوان رویدادی ورزشی با ماهیت سیاسی همراه شد که در آن ملت‌های عربی و اسلامی در حاشیه و متن بازی ها حضور ملت فلسطین و آرمان هایشان را به شیوه خود تأیید کردند. همچنین این حمایت ها باعث شد تلاش‌ها برای تثبیت رژیم صهیونیستی به عنوان رژیمی که دارای روابطی عادی در منطقه است، شکست بخورد. جهت گیری مردم در این بازی ها نشان داد شکاف بزرگی میان رفتار رژیم های عربی حوزه خلیج فارس که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده اند و ملت های عربی وجود دارد و این ملت ها «نه» علنی به صهیونیست ها گفتند.


در عرصه عربی و بین المللی، معطوف کردن توجهات به جریان رسمی همبستگی با ملت فلسطین بسیار مهم است، به ویژه پس از همه پرسی غیر رسمی بزرگی که در قالب جام جهانی قطر برگزار شد و مردم از پذیرش یا همزیستی با صهیونیست ها خودداری کردند. این اقدام فراخوانی برای همه آزادگان جهان است که مسئولیت های خود را در قبال فلسطین بپذیرند و بیشتر و علنی از مقاومت مردم این کشور حمایت کنند.


پدرخوانده های عادی سازی روابط در منطقه می خواستند جام جهانی قطر ایستگاهی برای تثبیت این طرح و تکمیل مسیر پروژه باشد، ولی بادها برخلاف حرکت کشتی ها وزید و ملت های عربی با مواضع قاطع خود سیلی سنگینی به صورت صهیونیست ها زدند و پروژه آنها با شکست کامل در عرصه دیپلماسی ورزشی مواجه شد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده