نتانیاهو زیر فشار تظاهرات‌ داخلی و ضرب‌الاجل ۱۰ روزه تشکیل کابینه-راهبرد معاصر

نتانیاهو زیر فشار تظاهرات‌ داخلی و ضرب‌الاجل ۱۰ روزه تشکیل کابینه

یک روزنامه عربی فرامنطقه‌ای با اشاره به مهلت 10 روزه رئیس رژیم صهیونیستی به نتانیاهو برای تشکیل کابینه، از تنگنای بزرگی که وی در آن گرفتار شده گزارش داد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 10
کد خبر: ۱۶۳۰۷۵

به گزارش راهبرد معاصر، پس از آن‌ که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی از «اسحاق هرتزوگ» رئیس این رژیم خواست تا مهلت او برای تشکیل کابینه را ۱۴ روز دیگر تمدید کند؛ هرتزوگ اعلام کرد که او تنها ۱۰ دیگر مهلت دارد تا کابینه را تشکیل دهد.

 

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: «این مهلت، در سایه مشکلاتی که نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه برای دستیابی به راه حلی مناسب دارد، کافی نیست. به ویژه که یائیر لاپید نخست وزیر پیشبرد امور جمعه به همراه سایر نیروهای مخالف، مجموعه تظاهرات‌هایی را علیه توافقات امضا شده میان نتانیاهو و احزاب ائتلاف راست افراطی برپا کرد».

 

لاپید در پاسخ به انتقاد جناح راست که او را برای تظاهرات علیه کابینه قبل از تشکیل آن سرزنش کردند، گفت: «این دولت یعنی دولت نتانیاهو دیوانه است. ارکان دموکراسی را زیر سوال می‌برد، به ارتش و دستگاه قضایی آسیب می‌رساند و اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی و دموکراتیک تهدید به فروپاشی می‌کند».

 

وی روز گذشته نیز گفت: «دولت جدید افراطی‌ترین و دیوانه‌ترین دولت در تاریخ کشور است. نتانیاهو ضعیف است و شرکای او جوان‌تر و افراطی‌تر از او هستند؛ همان‌هایی که او را بی قید و شرط تحت سلطه خود درآورده‌اند؛ اما ما تسلیم نخواهیم شد، ما برای وضعیت مطلوب خود خواهیم جنگید».

 

پیش‌تر نتانیاهو به هرتزوگ اعلام کرده بود که نمی‌تواند تنها طی ۲۸ روز پس از مامور شدن به تشکیل کابینه، آن را تشکیل دهد، لذا خواستار تمدید دو هفته‌ای این مهلت است که رئیس رژیم صهیونیستی نیز تنها ۱۰ روز دیگر مهلت او را تمدید کرد.

 

نتانیاهو مدعی است که مذاکرات تشکیل کابینه به سرعت پیش می‌رود و پیشرفت‌های زیادی حاصل شده، اما با توجه به میزان پیشرفت تا به این لحظه، وی به تمام روزهای قانونی تمدید مهلت برای انجام ماموریتش نیاز دارد.

 

هرتزوگ ۱۳ نوامبر در پی اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در اراضی اشغالی، نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه جدید کرد. وی از این زمان ۲۸ روز فرصت داشت که کابینه جدید را تشکیل دهد و در صورت عدم موفقیت در این امر، -طبق قوانین رژیم صهیونیستی- این مهلت می‌تواند دو هفته دیگر تمدید شود اما در حال حاضر، تنها ۱۰ روز دیگر به نتانیاهو مهلت داده شده است.

 

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از بالاگرفتن اختلافات میان احزاب صهیونیستی برای تصاحب کرسی‌های کلیدی در کابینه بعدی این رژیم خبر می‌دهند؛ کابینه‌ای که به اذعان تحلیلگران از تندروترین کابینه‌های تاریخ این رژیم محسوب می‌شود./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده