۳۱ میلیارد دلار، کمک نظامی غرب به کی‌یف طی ۱۰ ماه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

۳۱ میلیارد دلار، کمک نظامی غرب به کی‌یف طی ۱۰ ماه

تاکید دیپلمات روس بر عدم تمایل به نابودی حاکمیت اوکراین و احیای روابط حسن همجواری، خارج شدن کی‌یف از یک توافقنامه دوجانبه دیگر با مسکو و هدف اصلی مقامات اوکراینی از طرح نظریه برگزاری "اجلاس صلح"، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۰ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 31
کد خبر: ۱۶۶۰۴۹

به گزارش راهبرد معاصر، "دنیس اشمیگال"، نخست وزیر اوکراین شب گذشته، جمعه، اعلام کرد که طی 10 ماه سال گذشته در سال 2022، شرکای غربی بیش از 31 میلیارد دلار به این کشور کمک مالی کرده‌اند. به گفته وی، دولت اوکراین حدود 5.4 میلیارد دلار هم از منابع داخلی مختلف تامین کرده است.

 

اشمیگال همچنین این واقعیت را مورد توجه قرار داد که طرف اوکراینی "هر هفته برای بسیج حمایت بیشتر از سوی شرکای غربی مذاکرتی را انجام می‌دهد."

 

وی مدعی شد که دو سوم کل وجوهی که به بودجه دولت اوکراین وارد می شود، گویا از منابع داخلی کشور و از طریق پرداخت مالیات، عوارض و خرید اوراق قرضه توسط اوکراینی‌ها دریافت می شود.

 

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در اواسط ماه دسامبر فاش کرد که اتحادیه اروپا از سال 2014 به اینطرف، 90 میلیارد یورو کمک مالی به اوکراین کرده است. به گفته وی، کمک به کی‌یف در سال 2023 نیز بالغ بر 18 میلیارد یورو خواهد بود.

 

در همان زمان، وزرای خارجه اتحادیه اروپا موافقت کردند که بودجه صندوق صلح اروپا که از آن کمک نظامی به اوکراین پرداخت می شود، را به میزان 2 میلیارد یورو افزایش دهند. به گفته آنها، این تصمیم به منزله "ارسال علامت سیاسی واضح از تعهد مستمر اتحادیه اروپا به ادامه حمایت نظامی از اوکراین" است.

 

پیش از این، مجله آمریکایی "تینکر" (Thinker) نوشت که طولانی شدن درگیری در اوکراین و ادامه تامین مالی و ارسال سلاح به کی‌یف برای سیاستمداران آمریکایی به منظور حفظ امکان پولشویی ضروری است. به نوشته مفسر این نشریه، از زمان آغاز جنگ اوکراین در ماه فوریه، دولت ایالات متحده تمام تلاش خود را بکار بسته تا آن را به پیش ببرد، گویی هیچ مشکل داخلی در کشور وجود ندارد و تنها دغدغه مقامات واشنگتن مقابله با روسیه در اوکراین است.

 

چند روز قبل نیز روزنامه چینی "گلوبال تایمز" یادآور شد که ایالات متحده درگیری نظامی در اوکراین را تا زمانی که منافع مورد نظر خود را به دست آورد، به درازا خواهد کشاند. به نوشته این روزنامه، اکنون دیگر مشخص شده که برای واشنگتن نه تنها تلاش برای تضعیف روسیه، بلکه افزایش وابستگی کشورهای اروپایی به ایالات متحده در حوزه نظامی و امنیتی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله همچنین آمده است که مجتمع صنایع نظامی آمریکا، گروه های پر قدرت در عرصه انرژی و مالی و همچنین الیگارش‌های دیجیتال نیز به دنبال به حداکثر رساندن سود حاصله خود از مناقشه اوکراین و بحران بوجود آمده در پی آن در اروپا هستند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده