چرا قطر حامل پیام آمریکا برای ایران شد؟-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

چرا قطر حامل پیام آمریکا برای ایران شد؟

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند ایران با پشتیبانی ملت خود اقتدار کامل برای از بین بردن اغتشاشات و آشوبگری دارد و با آرامش کشور را اداره می‌کند، گفت: اروپا باید آنچه علیه ایران انجام داده است، جبران کند تا در موضوع کاهش تنش‌ها و پرونده هسته‌ای بتواند نقش‌آفرین باشد، در غیر این صورت با توجه به جایگاه تنزل یافته اروپایی‌ها نزد مردم ایران، حل موضوعات سیاسی سخت خواهد بود.
سید رضا صدرالحسینی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 31
کد خبر: ۱۷۱۱۲۹

چرا قطر حامل پیام آمریکا برای ایران شد؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ‌محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر که به تهران سفر کرده بود، در کنفرانس خبری مشترک با حسن امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان گفت، آمریکا پیام‌هایی را برای ایران ارسال کرده است.


وی درباره توافق هسته‌ای گفت: دوحه همه طرف‌ها را به بازگشت به توافق تشویق می‌کند. درباره افزایش امنیت منطقه‌ای و کاهش تنش ‌‌ها در منطقه گفت‌وگو کردیم. قطر تنش اخیر رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم و این رژیم صهیونیستی را دعوت می‌کند از اقدامات یکجانبه دست بردارد و تنش‌ها را کمتر کند، زیرا ممکن است تنش‌ها به مراحل خطرناک‌تری برسد.


وزیر امور خارجه قطر عنوان کرد: چالش‌هایی درباره ساختار بانکی در ایران وجود دارد و امیدواریم توافق شکل بگیرد و تحریم‌ها برداشته شود. سفر رئیس بانک مرکزی ایران به قطر برای گفت‌وگو درباره سازوکارهای مناسب است که همکاری تجاری دو کشور افزایش یابد.


آل ثانی با بیان اینکه پیام ها از طرف‌های مختلف به ایران متفاوت بود، تصریح کرد: فرصت مناسبی است مشکلاتی که در زمینه توافق هسته‌ای وجود دارد، حل و شرایط مناسبی برای بازگشت به توافق به دست آید. آمریکا یک سری پیام‌ها درباره موضوعی که در رابطه با توافق است و به صورت مستقیم شاید با این موضوع مرتبط نباشد، به ما داد تا آن را به ایران منتقل کنیم.

در اوج فشارهای رسانه های بین المللی و منطقه‌ای علیه ایران که از اغتشاشگران حمایت می شد، آمریکایی ها خواستار افزایش تحریم ها علیه ملت ایران شدند و در ماه های اخیر همزمان رایزنی برای بازگشت به مذاکرات رفع تحریم ها را مطرح می کردند


سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره میانجی گری قطر برای ازسرگیری مذاکره میان ایران و آمریکا بر سر رفع تحریم ها به «راهبرد معاصر» گفت: برخی کشورهای منطقه ازجمله قطر علاقمه مند به میانجی گری میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا هستند، زیرا گمان می کنند پرونده هسته ای تنها موضوع میان ایران و آمریکاست. آنها تاکنون چندین بار تلاش کرده اند میان دو کشور گفت و گو و مصالحه برقرار کنند و با توجه به اوضاع باثبات کشور پس از یک دوره اغتشاشات، گمان می کنند موقعیت مناسبی است به همین دلیل حامل پیام های آمریکا برای ایران هستند.


وی افزود: باید پذیرفت عرف دیپلماتیک می تواند ابزاری باشد تا با استفاده از ادبیات مناسب مشکلات میان کشورهای مختلف حل شود، اما به نظر می آید سران قطر مشکلات میان ایران و آمریکا را کوچک شمرده اند و تصور می کنند آمریکایی ها تنها در حوزه پرونده هسته ای با جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی مشکل دارند؛ به همین دلیل از کلمات سهل و ساده یا مسالمت آمیز استفاده می کنند، در حالی که واقعیت این است آمریکایی ها در 43 سال گذشته به شدت و در حوزه های مختلف علیه ملت ایران اقدام کرده اند.


کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: آمریکایی ها بارها مستقیم و غیر مستقیم در امور داخلی ایران مداخله کرده اند که آخرین آن حمایت از ضدانقلاب و آشوب طلبان در اغتشاشات اخیر است. ایرانیان دخالت های آشکار وزیر امور خارجه آمریکا را فراموش نکرده اند که شفاف و علنی از اغتشاشگران حمایت کرد. وی برای دادن آدرس غلط گفته به حکومت ایران کاری ندارند و درواقع از اغتشاشگران که به دنبال براندازی حکومت ایران هستند، حمایت می کنند. استفاده از کلمات دوپهلو و ادبیات مداخله جویانه در موضوعات دیگر مانند  پرونده هسته ای تأثیرگذار است.


صدرالحسینی گفت: در اوج فشارهای رسانه های بین المللی و منطقه‌ای علیه ایران که از اغتشاشگران حمایت می شد، آمریکایی ها خواستار افزایش تحریم ها علیه ملت ایران شدند و در ماه های اخیر همزمان رایزنی برای بازگشت به مذاکرات رفع تحریم ها را مطرح می کردند. آنها گمان می کردند جمهوری اسلامی در حالت استیصال و ضعف قرار گرفته است، بنابراین به دنبال تحمیل اراده خود بر مردم بودند؛ اما امروز که متوجه شدند جمهوری اسلامی توانسته کنترل امنیت کشور را بنا به خواست مردم به دست بگیرد و اغتشاشات را کنترل کند به دنبال فرستادن میانجی برای حل پرونده مذاکرات هستند.


وی تصریح کرد: آمریکایی ها در اغتشاشات اخیر به دنبال این بودند از آب گل آلود ماهی بگیرند، اما امروز که متوجه شدند جمهوری اسلامی با کمک و پشتیبانی ملت اقتدار کامل و کافی برای از بین بردن هرگونه اغتشاش و آشوبگری دارد و با آرامش کشور را اداره می کند، به دنبال فرستادن واسطه ها هستند. قطری ها نیز فکر می کنند آمریکایی ها با جمهوری اسلامی و ملت ایران مشکلی ندارند، در حالی که در همین مدت در حوزه اقتصاد، دارو، نفت ، پتروشیمی، دریایی و بیمه ای ایران را زیر فشارهای زیادی قرار دادند و به ایران اتهام کمک به روسیه برای کشتار غیرنظامیان اوکراین زدند.

آمریکایی ها در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با پاره کردن برجام از این توافق بین المللی خارج شدند، در حالی که عمل به برجام همچنان در دستور کار جمهوری اسلامی قرار دارد و از آن خارج نشده است


کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با وجود همه آسیب های مذکور از جانب آمریکا به سادگی نمی توان با این کشور مذاکره کرد و مذاکرات رفع تحریم ها را به نتیجه رساند، زیرا آمریکایی‌ها از توان، موقعیت و ابزارهای مختلف برای تحمیل اراده خود به ملت ایران استفاده می کنند، اما اینک که احتمالی برای اراده تحمیل خود نمی بینند، قطر را برای حل و فصل ماجرا واسطه کرده اند.


صدرالحسینی افزود: آمریکایی ها در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با پاره کردن برجام از این توافق بین المللی خارج شدند، در حالی که عمل به برجام همچنان در دستور کار جمهوری اسلامی قرار دارد و از آن خارج نشده است؛ بنابراین آمریکایی ها باید به عهدی وفا کنند که منافع ایران را نیز حفظ کند. آنها بدون هیچ درخواست اضافه باید متن برجام سال ۲۰۱۵ را عمل کنند.


وی عنوان کرد: ایران در ابتدای سال ۱۴۰۱ دو پرونده بر مبنای متن برجام به آمریکا داد و منافع ملت ایران را مدنظر قرار داد؛ به طوری که آمریکایی ها به هیچ عنوان نتوانستند ایرادی از متن پرونده ها بگیرند، اما در فراز و فرودهای دولت بایدن دائم با بهانه گیری های مختلف از آمدن پشت میز برای اجرای برجام سر باز زده اند .


صدرالحسینی گفت: جمهوری اسلامی ایران از برجام خارج نشده و با حفظ منافع ملی آماده گفت و گوست. پیام واسطه ها را می شنویم، اما سخنمان روشن و منطقی و بر مبنای استدلال های حقوقی است که «متن برجام نه یک کلمه کم، نه زیاد باید اجرا شود». در غیر این صورت با تداوم بهانه گیری های آمریکا شرایطی برای بازگشت به برجام ایجاد نمی شود.


کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر با تحریک تروییکای اروپایی  جایگاه اروپا را نزد مردم ایران پایین آوردند، البته دخالت های مستقیم تعداد زیادی از مسئولان مختلف سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در این موضوع بی تأثیر نبوده است.


تحلیلگرسیاست خارجی گفت: ایران علاوه بر اینکه همواره نسبت به مواضع اروپایی ها با شک و تردید نگاه می‌کند، اقدامات اخیر سران اروپایی را در اغتشاشات در گفت ‌وگوهای احتمالی آینده مدنظر خواهد داشت. این موضوع به وسیله مقام های ارشد سیاست خارجی کشورمان به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و دیگر مقام های اروپایی منتقل شده است.


وی افزود: اغتشاشات و ناآرامی های ماه های اخیر در ایران با مدیریت سرویس‌های اطلاعاتی مشترک صهیونیستی-آمریکایی-اروپایی کاملاً شرایط آینده را برای اروپایی ها و آمریکایی ها در گفت و گو با نمایندگان ملت ایران دشوار کرد و تردیدها را نسبت به حسن نیت آنها به شدت کاهش داده است.


صدرالحسینی تصریح کرد: به نظر می آید اروپایی‌ها با اقدام اخیر خود در پارلمان اروپا و تروریست خواندن بخشی از مدافعان امنیت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران باز هم مراودات و گفت وگوهای میان خود و ایران را سخت تر می کنند. اروپا باید آنچه علیه ایران انجام داده است، جبران کند تا در موضوع کاهش تنش ها و پرونده هسته ای بتواند نقش آفرین باشد، در غیر این صورت با توجه به جایگاه تنزل یافته اروپایی ها نزد مردم ایران، حل موضوعات سیاسی سخت خواهد بود و میانجی گری کشورهایی مانند قطر به نتیجه مطلوبی منجر نمی شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده