سفر شمخانی به مسکو با پیام صلح برای افغانستان-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
علی ودایع، کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

سفر شمخانی به مسکو با پیام صلح برای افغانستان

علی ودایع، کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به مسکو نشان می‌دهد ایران تلاش می‌کند به‌عنوان یکی از ارکان اصلی منطقه با کمک روسیه و سایر کشورها وضعیت بحرانی افغانستان را مدیریت کند، گفت: سفر دبیر شورای عالی امنیت روسیه به ایران در میانه آبان ماه حاکی از اهمیت نقش ایران در ایجاد ثبات و آرامش در منطقه و افغانستان است.
علی ودایع؛ کارشناس مسائل اروپا
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 07
کد خبر: ۱۷۱۹۴۴

سفر شمخانی به مسکو با پیام صلح برای افغانستان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان امروز سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه به دعوت نیکلای پاتروشف، همتای روس خود برای حضور در پنجمین اجلاسیه «گفت و گوهای امنیت منطقه‌ای» که با حضور دبیران شورای امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان در مسکو برگزار می‌شود، عازم روسیه شد. این نشست که پایه‌گذار آن جمهوری اسلامی ایران بوده، صبح چهارشنبه برگزار خواهد شد و در آن آخرین تحولات امنیتی، سیاسی و اقتصادی افغانستان از سوی همسایگان این کشور بررسی و درباره آن تشریک مساعی می‌شود.

 

یکی از برنامه‌های اصلی پیش‌بینی شده در این سفر، دیدار و گفت و گوی شمخانی با مقام های عالی روسیه و پیگیری توافقات دوجانبه است. پس از سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه در دی‌ماه گذشته و توافقات جامعی که میان رؤسای جمهور دو کشور برای ارتقای مناسبات تجاری، اقتصادی و فناوری به سطوح راهبردی به‌عمل آمد، به صورت منظم مقام های ارشد ایران و روسیه با هدف عملیاتی‌سازی و پیگیری توافقات در تهران و مسکو با یکدیگر ملاقات کرده‌اند.

 

موضوعاتی همچون تکمیل دالان راهبردی شمال-جنوب با سرمایه‌گذاری روسیه، توسعه همکاری‌های ترانزیتی، سرمایه‌گذاری در بخش‌های فولاد، نفت و انرژی، ایجاد سازوکارهای اختصاصی برای مبادلات پولی و بانکی، همکاری در چارچوب سازمان‌ شانگهای و بریکس ازجمله مهمترین محورهای همکاری دو کشور در شرایط جدید است. پرونده‌های حوزه سیاست خارجی از جمله جنگ اوکراین، افغانستان و سوریه از دیگر موضوعاتی است که دو طرف در خلال دیدارهای دوجانبه درباره آن گفت و گو خواهند کرد..

سفر دبیر شورای عالی امنیت روسیه به ایران در میانه آبان ماه حاکی از اهمیت نقش ایران در ایجاد ثبات و آرامش در منطقه و افغانستان است


علی ودایع، کارشناس مسائل اروپا درباره موضوعاتی که قرار است در سفر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه انجام شود و ازجمله مهمترین محورهای مورد رایزنی مقام های ایرانی و روسی خواهد بود، به «راهبرد معاصر» گفت: سفر شمخانی به مسکو طبق برنامه اعلام شده مرتبط با موضوعات افغانستان خواهد بود، یعنی بخشی از این سفر می تواند پیرو مباحثی باشد که در سال 2022 در نشست قبلی تاجیکستان با حضور ایران، هند، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به عنوان کشورهای تأثیرگذار در حوزه افغانستان برگزار شد.


وی افزود: این سفر نشان می دهد ایران تلاش می کند به عنوان یکی از ارکان اصلی منطقه با کمک روسیه و سایر کشورها وضعیت بحرانی افغانستان را مدیریت کند. در حالی که آمریکایی ها افغانستان را سراسیمه ترک کردند، کوشیدند برای جمهوری اسلامی ایران در افغانستان بعد از خروج خود مین گذاری کنند و بعد از ایران برای روسیه در این کشور کانونی بحران رقم بزنند، ایران به دنبال برقراری آرامش و ثبات در افغانستان و منطقه است.


کارشناس مسائل اروپا توضیح داد: سفر دبیر شورای عالی امنیت روسیه به ایران در میانه آبان ماه حاکی از اهمیت نقش ایران در ایجاد ثبات و آرامش در منطقه و افغانستان است. همچنین سفر دبیر شورای عالی امنیت روسیه به ایران با توجه به معادلات جنگ اوکراین و روابط ایران و آمریکا دارای اهمیت و پیام های مهمی برای طرف های غربی است؛ به طوری که می توان گفت ایران و روسیه با توجه به تعاملات رؤسای شورای امنیت دو کشور در کنار تعاملات و تراکنش های دیپلماتیک وزیران امور خارجه دو کشور در موضوعات امنیتی، دیپلماتیک و بعضاً نظامی در موضوعات مختلف در حال توسعه روابط هستند.


ودایع گفت: این رویکرد درباره سوریه نيز مهم است، یعنی ایران و روسیه به عنوان دو کشور تأثیرگذار در معادلات سوریه، ترکیه را مجاب کردند سطح تنش خود را میان آنکارا و دمشق کاهش دهد تا جایی که سخن از آشتی دو طرف و دیدار رؤسای جمهور دو کشور مطرح شده است. این نوع تعاملات و موضوعات در حوزه اوکراین نیز برای طرف ها حائز اهمیت است، اما نکته مهم این است که طرف های غربی و به طور مشخص رژیم صهیونیستی، آمریکا، فرانسه، آلمان و درنهایت کی یف مشغول تله گذاری در روابط تهران و مسکو هستند.


کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: گرچه ایران و روسیه در حوزه تعریف شده غرب آسیا منافع امنیتی مشترکی دارند، اما در برخی مواضع و موارد باید به صورت هوشمندانه بازی را جلو برد، همان گونه که روس ها هوشمندانه بازی را جلو می برند، ایران نیز باید مراقب باشد در تله غربی ها اسیر نشود.


ودایع گفت: در زمینه برجام باید هوشمندانه عمل کرد، زیرا طرف غربی با وجود اینکه با دست پس می زند، با پا پیش می کشد و به دنبال بازگشت به برجام است.


کارشناس سیاست خارجی توضیح داد: مقام های جمهوری اسلامی ایران در تراکنش های خود با روسیه باید به دنبال تحقق این موضوع باشند که نظر روس ها را درباره بازگشت آمریکا و طرف های غربی به برجام و عمل به تعهداتشان نسبت به جمهوری اسلامی ایران جلب کنند تا با برجام از بخش مهمی از التهاب آفرینی هایی که سران رژیم صهیونیستی در پرونده هسته ای دنبال می کنند، جلوگیری شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار