آمریکا: مدتی است برجام در دستور کار ما نیست-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

آمریکا: مدتی است برجام در دستور کار ما نیست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه با خبرنگاران بار دیگر تأکید کرد که برجام در دستور کار دولت آمریکا قرار ندارد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 15
کد خبر: ۱۷۳۲۰۴

به گزارش راهبرد معاصر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه با خبرنگاران بار دیگر تأکید کرد که برجام در دستور کار دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا قرار ندارد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: «مدتی است که برجام در دستور کار ما نبوده است. ما اگر ادعاهای مکرر از سوی مقام‌های ایرانی مبنی بر اینکه مشتاق به بازگشت به برجام هستیم را رد نکنیم آنها را نادیده می‌گیریم. مشتاق نیستیم.»

 

ند پرایس اضافه کرد: «پیام بسیار روشنی به رژیم ایران می‌فرستیم: کشتار مردمت را متوقف کن، از ارسال فناوری پهپاد به روسیه دست بردار و شهروندان آمریکایی که به ناحق زندانی شده‌اند را آزاد کن.»

 

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه سال جاری در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده است تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

 

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا شد.

 

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

 

ند پرایس در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بیانیه کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل مبنی بر عدم ارسال دارو از سوی شرکت‌های غربی به ایران از بیم تحریم‌ها گفت: «هنگامی که بحث پایبندی به تحریم‌ها مطرح می‌شود هر دو سوی طیف ما را نگران می‌کند. ما هم از پایبندی به کم به تحریم‌ها و هم از پایبندی مفرط به آنها که می‌تواند تبعاتی برای مردم ایران داشته باشد نگرانیم.»/ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده