چرایی اخراج نماینده رژیم صهیونیستی از نشست اتحادیه آفریقا-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

چرایی اخراج نماینده رژیم صهیونیستی از نشست اتحادیه آفریقا

اخراج نماینده رژیم صهیونیستی از نشست اخیر اتحادیه آفریقا نشان داد هنوز آمادگی در میان شهروندان کشورهای اسلامی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به وجود نیامده است و رونمایی از حضور صهیونیست‌ها در کشورهای مسلمان‌نشین واکنش‌های زیادی به همراه خواهد داشت.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۶ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 22
کد خبر: ۱۷۴۱۴۰

چرایی اخراج نماینده رژیم صهیونیستی از نشست اتحادیه آفریقا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ اخراج شارون بارلی، نماینده رژیم صهیونیستی از نشست اخیر اتحادیه آفریقا تلاش‌های این رژیم برای عادی‌سازی روابط با کشورهای مختلف جهان را زیر سؤال برده است. از ماه اوت 2020 روند جدیدی از عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی در غرب آسیا و شمال آفریقا وارد مرحله جدیدی شد. ابتدا امارات متحده عربی و بحرین با تل آویو ارتباط برقرار و در سرزمین‌های اشغالی سفارت‌خانه‌های خود را تأسیس کردند و سپس دو کشور آفریقایی مغرب و سودان و نیز کشور اروپایی کوزوو نیز به قطار عادی سازی روابط پیوستند.


در همین راستا تلاش‌های برای دیگر کشورهای عربی و اسلامی در غرب آسیا و شمال آفریقا نیز در جریان است و صهیونیست‌ها به شدت می‌کوشند عربستان سعودی را وارد مدار روابط رسمی با خود کنند. با وجود تلاش‌های رژیم صهیونیستی در این زمینه رویداد مهم هفته اخیر در جریان نشست اتحادیه آفریقا در شهر آدیس آبابای اتیوپی به سومین شکست متوالی این رژیم در راستای پیشبرد پرونده عادی سازی روابط مبدل شده است.

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در سال ۲۰۲۱ رژیم صهیونیستی را یکجانبه به عنوان عضو ناظر این اتحادیه معرفی کرد. این اقدام مورد مخالفت شدید چند کشور آفریقایی ازجمله الجزایر قرار گرفت


در جریان نشست اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا، شارون بارلی نماینده وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی که با دعوت‌نامه صادر شده به نام «آللی آدماسو»، سفیر این رژیم در اتیوپی وارد صحن شده بود به دستور موسی فکی، رئیس کمیسیون از سوی نیروهای حراست اخراج شد. فکی یک روز پس از این رویداد اعلام کرد: سال‌ گذشته ما درباره عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا گفت‌وگو کرده بودیم. پس از این مذاکرات، کمیته ویژه ای برای بررسی این موضوع تشکیل دادیم و چون هنوز کار کمیته مذکور به پایان نرسیده، عضویت ناظر رژیم صهیونیستی تعلیق شده است. بنابراین طبیعی است رژیم صهیونیستی را به نشست‌هایمان دعوت نکنیم.


سخنگوی کمسیون اتحادیه آفریقا نیز تأکید کرد: درخواست رژیم صهیونیستی برای حضور در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر هنوز تأیید نشده و در حال بررسی است.


رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در سال ۲۰۲۱ رژیم صهیونیستی را یکجانبه به عنوان عضو ناظر این اتحادیه معرفی کرد. این اقدام مورد مخالفت شدید چند کشور آفریقایی ازجمله الجزایر قرار گرفت. پس از اعتراض کشورهای آفریقایی، اتحادیه آفریقا در ماه فوریه سال گذشته میلادی تصمیم عضویت تل‌آویو را در اتحادیه آفریقا به تعویق انداخت. اتحادیه آفریقا در جریان سی و پنجمین نشست خود که در آدیس آبابا برگزار شد، پیشنهاد کرد عضویت تل‌آویو در این اتحادیه به تعویق بیفتد تا کمیته‌ای متشکل از هفت رئیس جمهور این موضوع را بررسی کنند.


این درحالی است که سخنگوی وزارت‌ امور خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شده بارلی عضو ناظر معتبر در اتحادیه آفریقا بوده و دعوت‌نامه رسمی به همراه داشته است. وی افزود: مایه تأسف است می‌بینیم اتحادیه آفریقا به وسیله تعداد کمی از کشورهای افراطی مانند الجزایر و آفریقای جنوبی به اسارت گرفته شده است، کشورهایی که با نفرت هدایت می‌شوند و تحت کنترل ایران هستند.


روند عادی سازی روابط میان مراکش و رژیم صهیونیستی در دو سال گذشته با سرعتی قابل توجه پیش رفته است. این رژیم همچنین در جریان مناقشه میان الجزایر و مراکش بر سر منطقه صحرای غربی، جانب مراکش را گرفت. این موضوع باعث شد از سویی مراکش اشتیاق شدیدی نسبت به گسترش مناسبات با تل آویو نشان دهد و از سوی دیگر الجزایر به شدت در برابر رژیم صهیونیستی موضع گیرد.


بحث عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا ابتدا از سوی مغرب مطرح شد و پرونده آن در سال گذشته به جریان افتاد و حتی در مقطعی اتحادیه آفریقا با عضویت ناظر رژیم صهیونیستی موافقت کرد، اما به دلیل مخالفت الجزایر و آفریقای جنوبی با عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در این اتحادیه، عضویت ناظر تعلیق شد و تصمیم‌گیری نهایی بر سر آن به کمیته ویژه ای سپرده شد که هنوز نظر خود را ابراز نکرده است.

 
بهره سخن

این رویداد نشان می‌دهد پرونده عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با موفقیت کامل و سرعت زیادی به پیش نمی‌رود و همچنان موانع زیادی بر سر راه آن قرار دارد و این سومین رویداد قابل توجه در ماه‌های گذشته است. نخستین رویداد مهم به دنبال حضور خبرنگاران شبکه‌های تلویزیون و رسانه‌های صهیونیستی در جام جهانی 2022  قطر رقم خورد؛ برخورد تماشاچیان کشورهای اسلامی و نیز کشور میزبان با این خبرنگاران صهیونیست نشان از نپذیرفتن حضور عادی صهیونیست‌ها در کشورهای اسلامی داشت. این اقدام برخلاف روندهایی است که دولت‌های عربی درپیش گرفته اند.


دومین رویداد قابل توجه سلسله نظرسنجی‌هایی است که درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در کشورهای عربی – اسلامی برگزار شده است. میانگین مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در میان مشارکت کنندگان در این نظرسنجی‌ها بالاتر از 75 درصد است. این موضوع بیانگر جنبه دیگری از موضع شهروندان کشورهای عربی درباره عادی سازی روابط است.


در واقع به نظر می‌آید هنوز آمادگی در میان شهروندان کشورهای اسلامی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به وجود نیامده است و رونمایی از حضور صهیونیست‌ها در کشورهای مسلمان نشین واکنش‌های زیادی را به همراه خواهد داشت.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده