آمریکا به دنبال ارسال تسلیحات ممنوعه به اوکراین-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
یادداشت تمارا برو، تحلیلگر لبنانی؛

آمریکا به دنبال ارسال تسلیحات ممنوعه به اوکراین

آمریکا با ارسال موشک‌های جاولین و خودروهای زرهی به اوکراین موافقت کرد؛ تسلیحاتی که می‌توانند به مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده مجهز باشند. استفاده از اورانیوم ضعیف شده باعث ایجاد گردوغبار اکسید اورانیوم می‌شود که در فضا معلق می‌ماند و باد آن را به فواصل دور می‌برد و آثار زیان‌بارش می‌تواند حدود 4.5 میلیارد سال فعال باقی بماند.
تمارا برو؛ تحلیلگر لبنانی
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 25
کد خبر: ۱۷۴۲۲۹

آمریکا به دنبال ارسال تسلیحات ممنوعه به اوکراین

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی اخیر خود از تعلیق مشارکت کشورش در معاهده «استارت جدید» برای محدود کردن سلاح های اتمی با آمریکا خبر داد و عنوان کرد، واشنگتن در حال بررسی آزمایش سلاح اتمی است و روسیه باید آماده آزمایش این نوع تسلیحات به وسیله آمریکا باشد.


از زمان آغاز جنگ اوکراین، صحبت استفاده از سلاح های هسته ای مطرح بوده است، زیرا آمریکا دارای کلاهک اتمی است. در حال حاضر، خطر جنگ هسته‌ای رو به افزایش است، هرچند رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد، کشورش استفاده از سلاح‌های اتمی را آغاز نخواهد کرد و تنها در پاسخ به حمله هسته‌ای از آن استفاده می کند. وی تصریح کرد «روسیه با تمام امکانات از منافع خود دفاع خواهد کرد» و این یعنی فرضیه استفاده از سلاح هسته ای در صورتی وجود دارد که ابتدا آمریکا و متحدانش از آن استفاده کنند.


پس از آنکه آلمان و آمریکا ماه گذشته اعلام کردند، تانک‌هایی به کی‌یف می‌فرستند، صحبت‌های زیادی درباره ارسال سلاح‌های مجهز به اورانیوم ضعیف شده به اوکراین مطرح شد. پس از تنش طولانی واشنگتن با برلین که مخالف ارسال تانک های «لئوپارد 2» به اوکراین بود، آلمان موافقت خود را با ارسال این نوع تانک ها اعلام کرد؛ آن هم بعد از اصرار اولاف شولتز، صدراعظم این کشور بر اینکه آمریکا نیز باید تانک های «M 1 آبرامز» را به اوکراین ارسال کند. ویژگی هر دو نوع تانک ها این است که از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده استفاده می کنند.

روزنامه آمریکایی اینترسبت 25 ژانویه گزارشی منتشر کرد که در آن به طور ضمنی به موافقت آمریکا با ارسال تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین پرداخته شد


علاوه بر این، آمریکا با ارسال موشک های جاولین و خودروهای زرهی به اوکراین موافقت کرد؛ تسلیحاتی که می توانند به مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده مجهز باشند. طبق گزارش اداره ترابری نیروهای مسلح آمریکا، نخستین دسته از خودروهای زرهی که شامل بیش از 60 خودروست، اواخر ماه گذشته میلادی به اوکراین منتقل شد. 

 


در همین راستا روزنامه آمریکایی اینترسبت 25 ژانویه گزارشی منتشر کرد که در آن به طور ضمنی به موافقت آمریکا با ارسال تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین پرداخته شد. همچنین یک مقام ارشد کاخ سفید در پاسخ به این سؤال که آیا این نوع سلاح به اوکراین ارسال شده است، گفت از جزئیات فنی اطلاعی ندارد.


نکته قابل تأمل گزارشی است که یک خبرنگار بلغاری 26 ژانویه منتشر کرد و در آن نوشت، پنتاگون دستور تأمین مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده (را برای ارسال به اوکراین) صادر کرده است. همچنین کره جنوبی ( به عنوان متحد آمریکا) سال گذشته میلادی اعلام کرد، نزدیک به 1.3 میلیون مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده را که برای مدت طولانی در یکی از فرودگاه های نظامی این کشور ذخیره شده بود، بازگردانده است. چرا پنتاگون در این بازه زمانی به در اختیار داشتن ذخایر مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده نیاز دارد؟


سلاح های حاوی اورانیوم ضعیف شده نسل جدیدی از سلاح های رادیواکتیو و ممنوعه به شمار می روند. اورانیوم ضعیف شده، بقایای سوخت هسته ای و برای نفوذ به تانک ها و خودروهای زرهی طراحی شده است و استفاده از آن علاوه بر اینکه سلاح ممنوعه و رادیواکتیو است، به سلامتی افراد آسیب می رساند.


از سلاح اورانیوم ضعیف شده در عراق، بوسنی، یوگسلاوی، افغانستان و سوریه استفاده و مناطق آلوده را به مناطق غیرقابل سکونت تبدیل کرد. طبق آمار، در حال حاضر حدود 20 کشور در زرادخانه های نظامی خود تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده دارند، اما این تعداد ممکن است به 40 کشور برسد، ازجمله کشورهای سازنده این سلاح، پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین). 

این احتمال وجود دارد استفاده اوکراین از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به دلیل برخی ادعاها علیه روسیه باشد


چندین کشور ازجمله بلژیک، کاستاریکا و هلند استفاده از این سلاح را ممنوع کرده اند و ائتلاف بین المللی در سال 2003 تأسیس شد که شامل چندین سازمان غیردولتی است و هدفش ممنوعیت استفاده از اورانیوم ضعیف شده است. استفاده از اورانیوم ضعیف شده باعث ایجاد گرد و غبار اکسید اورانیوم می‌شود که در فضا معلق می‌ماند و باد آن را به فواصل دور می‌برد و آثار زیانبارش می تواند حدود 4.5 میلیارد سال فعال باقی بماند. 


این احتمال وجود دارد استفاده اوکراین از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به دلیل برخی ادعاها علیه روسیه باشد. کنستانتین گاوریلوف، رئیس هیئت روسیه در مذاکرات امنیت نظامی و کنترل تسلیحات در وین گفت، استفاده کی یف از بمب‌های اورانیومی تانک‌های لئوپارد-2 به‌عنوان استفاده از بمب‌های هسته‌ای کثیف تلقی خواهد شد و مسکو تحویل این سلاح به اوکراین را بررسی خواهد کرد.


درست است که این سلاح ممنوعه مزیت نظامی دارد، اما اثرات زیانبار آن بر انسان و محیط زیست بعدها ظاهر خواهد شد و مردم اوکراین، روسیه و بقیه کشورها در صورت آلوده شدن محیط منطقه به گرد و غبار رادیواکتیو متوجه خواهند شد. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده