نصب پدافند هوایی ایران در دمشق و تغییر معادلات برابر صهیونیست‌ها-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
یادداشت کمال خلف، تحلیلگر عرب‌زبان؛

نصب پدافند هوایی ایران در دمشق و تغییر معادلات برابر صهیونیست‌ها

تغییر معادله در آسمان سوریه معیار مهمی برای سنجش وضعیت کنونی خواهد بود و دیری نخواهد بود تا معلوم شود دمشق و تهران با همکاری روسیه موفق شده‌اند ورق آسمان باز را در مقابل هواپیماها و موشک‌های رژيم صهیونیستی برگردانند.
کمال خلف؛ تحلیلگر عرب‌زبان
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 10
کد خبر: ۱۷۵۰۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

نصب پدافند هوایی ایران در دمشق و تغییر معادلات برابر صهیونیست‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ بر کسی پوشیده نیست جمهوری اسلامی ایران با تسلیحات پیشرفته از ارتش سوریه حمایت می کند، سلاح به مقاومت لبنان و فلسطین می‌رساند و با همکاری طرف سوری تلاش می کند بخشی از ظرفیت‌ها و توانایی های راهبردی ارتش سوریه را که جنگ سال های گذشته باعث فرسایش آن‌ها شده است، بازیابی کند. 

 

بر کسی پوشیده نیست رژيم صهیونیستی از وقوع جنگ داخلی در سوریه در سال 2011 سوءاستفاده کرد و توانست به‌وسیله احزاب و گروه های داخلی سوریه دست به اقداماتی همچون خرابکاری، ضربه زدن به بسیاری از قابلیت های حیاتی مانند رادارها و سامانه‌های پدافند هوایی و … بزند. همچنین تعدادی از خلبانان آموزش دیده سوری در ماه های نخست جنگ در سوریه از ارتش جدا شدند.

 

گرچه همکاری نظامی و حمایت ایران از ارتش سوریه مدت‌هاست وجود دارد، اما اعلام رسمی خبر تصمیم تهران برای ارسال سامانه‌های پدافند هوایی آن‌هم از تلویزیون ایران، دارای اهمیت سیاسی و نظامی است

رژیم صهیونیستی با حملات مکرر در سال‌های اخیر تلاش کرد مانع از تلاش‌ها برای بازگرداندن قابلیت‌های راهبردی و بازدارنده سوریه شود. تجاوز اخیر رژيم صهیونیستی به دمشق خطرناک ترین این حملات بود، زیرا مناطق مسکونی را هدف قرار داد و به جان باختن تعداد زیادی از غیرنظامیان منجر شد. این موضوع باعث شد متحدان دمشق فکر جدی و عملی برای ایجاد معادله جدید و تغییر قواعد درگیری در آسمان سوریه کنند. 

 

گرچه همکاری نظامی و حمایت ایران از ارتش سوریه مدت‌هاست وجود دارد، اما اعلام رسمی خبر تصمیم تهران برای ارسال سامانه‌های پدافند هوایی آن‌هم از تلویزیون ایران، دارای اهمیت سیاسی و نظامی است و نشان می دهد اراده‌ای برای تغییر کل صحنه وجود دارد. همچنین این خبر پیامی به تل آویو است مبنی بر اینکه بازی خرابکاری در آسمان سوریه پایان یافته است و باید تاوان کارشان را بپردازند. علاوه بر این، اطلاعیه منتشر شده از منابع ایرانی به این معناست که سامانه‌ها پیش‌تر وارد سوریه شده‌اند، اکنون در خاک سوریه مستقر هستند و ممکن است آماده عملیات باشند.

 

سامانه‌های پدافند هوایی ایران شامل یک شبکه یکپارچه پوشش‌دهنده خاک سوریه ازجمله موشک‌های زمین به هوا، موشک «صیاد»، رادار، راکت و موشک‌های هدایت‌شونده نقطه زن در سامانه پدافندی پیشرفته «۱۵ خرداد» است.

 

تحولات اخیر باعث رویکرد جدید ایران شده است، ازجمله مشغول شدن مسکو به تقابل با رژيم صهیونیستی در بحث جنگ اوکراین. این درحالی است که تل‌آویو اعلام کرده قصد دارد سامانه‌های گنبد آهنین و تسلیحات خود را به کی‌یف بدهد. به موازات آن، سطح روابط مسکو و تهران به شکلی بی سابقه در تاریخ روابط دو کشور افزایش یافته و به مرحله همکاری نظامی رسیده است که ایران را قادر می سازد موشک های مافوق صوت و فناوری پیشرفته نظامی روسیه را در اختیار داشته باشد.

 

طبق برآوردها، رژیم صهیونیستی اکنون با دو گزینه سرنوشت ساز مواجه است؛ به راه انداختن جنگ منطقه ای که جبهه داخلی را متحد کند و بتواند اوضاع دولت چندپاره نتانیاهو را بهبود بخشد، یا ورود به بحران داخلی. 

 

درباره گزینه نخست، صداهایی در داخل رژيم صهیونیستی شنیده می‌شود، ازجمله رئیس سابق اطلاعات این رژيم که گفت، ایران توافق هسته ای را دفن کرده است و صهیونیست‌ها چاره ای جز آماده شدن برای گزینه نظامی ندارند. در واقع، چندین گزارش هفته گذشته از تدارک جدی رژيم صهیونیستی برای اقدام نظامی در خارج از مرزهای این رژیم خبر داد. 

 

ایرانی‌ها این نشانه‌ها را درک کردند و به‌وسیله یک سری اظهارات مقام‌های بلندپایه‌ خود تهدید کردند، در صورتی که این کشور مورد حمله قرار گیرد، به پایگاه‌های آمریکا در منطقه حمله خواهند کرد. در شرایطی که رژيم صهیونیستی به دنبال جبهه‌های خارجی برای تجاوز است، محور مقاومت در حال آماده‌سازی در جبهه‌های احتمالی است. در این زمینه، نصب سامانه پدافند هوایی 15 خرداد در سوریه در حالی انجام شد که تل آویو از مرزهای تشدید تنش سنتی عبور کرد. همچنین سید نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، رژيم صهیونیستی را به حمله به سرزمین‌های اشغالی تهدید کرد.

 

رژیم صهیونیستی اکنون با دو گزینه سرنوشت ساز مواجه است؛ به راه انداختن جنگ منطقه ای که جبهه داخلی را متحد کند و بتواند اوضاع دولت چندپاره نتانیاهو را بهبود بخشد، یا ورود به بحران داخلی

در جبهه ایران، برای رژيم صهیونیستی میان میل به حمله و توانایی آن تفاوت زیادی وجود دارد. بی‌تردید صهیونیست‌ها توانایی آغاز جنگ یک‌جانبه را علیه ایران ندارند و آمریکا به‌عنوان حامی رژیم صهیونیستی برای چنین ماجراجویی هایی، بنا به دلایلی آمادگی هیچ جنگ منطقه ای در غرب آسیا ندارد.

 

درباره گزینه دوم، نمی توان پیش بینی کرد آیا تصمیم برای آغاز جنگ در نوار غزه با نیاز صهیونیست‌ها برای بهبود وضعیت وخیم داخلی مطابقت دارد یا خیر، زیرا افزایش حملات مقاومت در غزه به‌طور مستقیم در کرانه باختری و مناطق اشغالی و شهرهای فلسطین در سال 1948 بازتاب دارد و ممکن است به نتیجه کاملاً متضاد منجر شود.

 

رژیم صهیونیستی با انتخاب های دشواری مواجه است و تلاش هایش برای افزایش دُز خشونت و جنایت علیه غیرنظامیان فلسطینی و ارعاب جنگی نباید این واقعیت را پنهان کند که درمانده شده است. اکنون شرایط تغییر کرده است و صهیونیست‌ها باید خود را برای انقباض و کوچک شدن آماده کنند و مانند همه رژیم‌های سرکوبگر و آپارتاید تاریخ، فقط به سرنوشت خود فکر کند.

 

تغییر معادله در آسمان سوریه معیار مهمی برای سنجش وضعیت خواهد بود. دیری نخواهد بود تا معلوم شود دمشق و تهران با همکاری روسیه موفق شده اند ورق آسمان باز را در مقابل هواپیماها و موشک های رژيم صهیونیستی برگردانند. توقف حملات رژيم صهیونیستی یا نبرد سخت و بازدارنده در آسمان که در آن صهیونیست‌ها خساراتی را متحمل خواهد شد، نه تنها به معنای تغییر صحنه آسمان سوریه است، بلکه بسیار فراتر از آن خواهد بود.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حشمت اله ولدی جهان ابا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
0
0
سلام..‌مجهز کردن سوریه به پدافند هوایی، پیامی روشن وهشداری محکم برای اسرائیل است که متوجه شود که دیگر سوریه پیست اسکی نیست که هرگاه بخواهد در ان بازی کند..این ابتکار عمل ایران معادله ی قدرت را در محور مقاومت تغییر می دهد‌.گه البته این کار بزرگ باید زودتر انجام می گرفت...امروزه دنیا متوجه شده که هر کس از لحاظ نطامی ضعیف باشد.هیچ کس ان کشور را به حساب نما اورد....
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار