نظرسنجی‌ها درباره وضعیت داخلی اسرائیل-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

نظرسنجی‌ها درباره وضعیت داخلی اسرائیل

نظرسنجی‌ها در سرزمین‌های اشغالی حاکی از تشدید اختلافات و شکاف‌ها در میان صهیونیست‌ها است؛ به طوری که درصد قابل توجهی از صهیونیست‌ها علاوه بر نافرمانی نظامی و امتناع از خدمت و عضویت در ارتش و آموزش، از بیم تشدید عملیات‌های ضد صهیونیستی آمادگی خود را برای خروج از سرزمین اشغالی فلسطین اعلام کرده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 13
کد خبر: ۱۷۶۵۹۳

به گزارش راهبرد معاصر از خبرگزاری «سما»، مرکز موسوم به «شاخص رأی اسرائیل» نتایج نظرسنجی‌های خود در ماه فوریه ۲۰۲۳ میلادی را منتشر کرد و طبق بخشی از این نظرسنجی، درپی اعتراضات اخیر در سرزمین‌های اشغالی ۴۹ درصد مشارکت کنندگان از جناح اپوزیسیون از نافرمانی نظامی در ارتش حمایت می کنند.

این نظرسنجی همچنین درباره تمایل صهیونیست‌ها به خروج از سرزمین‌های اشغالی درپی تشدید عملیات‌های ضد صهیونیستی نیز نشان می‌دهد که ۳۷ درصد از رای دهندگان احزاب مخالف به طور جدی به دریافت پاسپورت خارجی فکر کرده یا اخیراً برای دریافت آن اقدام کرده اند.

حدود نیمی از رأی دهندگان در این نظرسنجی معتقد هستند که شرایط رژیم صهیونیستی از زمان سر کار آمدن کابینه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حوزه های امنیتی و اقتصادی بدتر شده است.

نظرسنجی‌های انجام شده توسط مرکز مذکور همچنین حاکی از افزایش درصد نگرانی صهیونیست‌ها نسبت به آینده رژیم اشغالگر نسبت به نظرسنجی‌های ماه‌های گذشته است. طبق این نظرسنجی، فقط ۳۱ درصد شهرک نشینان نسبت به آینده رژیم صهیونیستی خوشبین هستند و این درحالی است که این درصد در نظرسنجی ماه گذشته ۴۷ درصد بوده است.

برپایه این گزارش، همچنین درصد کسانی که وضعیت رژیم صهیونیستی را بد ارزیابی می کنند از ۳۰ درصد به ۴۷ درصد در نظرسنجی اخیر افزایش یافته است و این بالاترین درصد ثبت شده از سال ۲۰۰۷ تا کنون است.

به طور کلی نتایج این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثر صهیونیست هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، نسبت به آسیب دیدن خود یا نزدیکانشان در جریان درگیری با فلسطینی ها در ماه رمضان ابراز نگرانی کرده‌اند، به طوری که ۷۳ درصد شهرک‌نشینان صهیونیست ساکن کرانه باختری نگران چنین مسئله‌ای هستند و این درصد در شهرک های قدس اشغالی نیز ۵۲ درصد است.

پیش از این نیز رادیو "کان" رژیم صهیونیستی نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده بود که نشان می‌دهد که حدود یک سوم صهیونیست ها در حال بررسی گزینه مهاجرت از فلسطین اشغالی هستند یا به فرزندان خود توصیه کرده‌اند که این کار را انجام دهند یا گام‌هایی در این خصوص برداشته‌اند.

بر اساس این نظرسنجی، تمایل صهیونیست‌ها برای مهاجرت از فلسطین اشغالی به دلیل وضعیت نگران کننده در رژیم اسرائیل و تغییرات جمعیتی و ایدئولوژیک در این رژیم است که آنها را می‌ترساند.

بنابراین گزارش، افزایش جمعیت یهودیان حریدی در فلسطین اشغالی برای صهیونیست‌ها حتی اگر طرح اصلاحات قضایی عملی نشود یا با موافقت گروه‌های مختلف انجام شود، نگران کننده است.

این نظرسنجی با استفاده از پرسشنامه‌هایی که نزدیک به ۲ هزار صهیونیست در فلسطین اشغالی به آن‌ پاسخ دادند و توسط کامیل فاکس کارشناس آمار و داده‌های رژیم صهیونیستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

در هفته‌های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی بوده است.

این تظاهرات‌ در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار شده است.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده