ادعا درباره برنامه مصر برای ارسال موشک به روسیه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

ادعا درباره برنامه مصر برای ارسال موشک به روسیه

یک نشریه آمریکایی بر اساس یک سند اطلاعاتی از دستور رئیس جمهور مصر به تولید ۴۰ هزار موشک برای ارسال محرمانه آن‌ها به روسیه خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 11
کد خبر: ۱۷۹۳۱۴

به گزارش راهبرد معاصر، نشریه آمریکایی «واشنگتن پست» بر اساس یک سند اطلاعاتی از دستور رئیس جمهور مصر به تولید ۴۰ هزار موشک برای ارسال محرمانه آن‌ها به روسیه خبر داد.

 

این سند که مربوط به ۱۷ فوریه ۲۰۲۳ است صورت جلسه گفتگو‌های «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر با مقامات ارشد نظامی در این کشور است که در آن از طرح خود برای تأمین توپ جنگی و مهمات برای روسیه سخن می‌گوید و از مقامات می‌خواهد که این موضوع کاملا محرمانه بماند «تا مشکلی با غرب پیش نیاید».

 

«احمد ابوزید» سخنگوی وزارت خارجه مصر در گفتگو با «واشنگتن پست» در واکنش به مندرجات این سند گفت که موضع مصر از آغاز بحران اوکراین عدم دخالت در بحران و پایبندی به حفظ روابط برابر با طرفین نزاع بوده است و افزود که مصر به میثاق سازمان ملل و قوانین بین‌المللی پایبند است.

 

وی افزود که قاهره از همه طرف‌ها می‌خواهد که به اقدامات خصومت‌آمیز پایان دهند و مسائل را از طریق مذاکره حل کنند.

 

یک مقام در دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود نیز به این نشریه گفته که «از اجرای این طرح اطلاع نداریم و بعید است که چنین چیزی رخ دهد».

 

همزمان «سابرینا سینگ» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که تحقیقات درباره نحوه انتشار اسناد محرمانه در وزارت دادگستری آمریکا آغاز شده است.

 

«کریس مورفی»، سناتور دموکرات و عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، گفت: «مصر یکی از قدیم‌ترین متحدان ما در خاورمیانه است اگر واقعا السیسی در حال تولید محرمانه موشک و ارسال آن به روسیه برای استفاده در اوکراین است باید بازنگری جدی در نحوه روابطمان با مصر داشته باشیم».

 

چنین اقدامی از جانب مصر بی تردید موجب تنش در روابط مستحکم این کشور را آمریکا خواهد شد. آمریکا در دهه‌های گذشته سالانه بیش از یک میلیارد دلار کمک‌های امنیتی به مصر ارسال کرده است.

 

در این سند روشن نیست که چرا روسیه در پی دستیابی به موشک‌های مصری است. این همه در حالی است که مسکو و قاهره اخیرا قرارداد‌های مهمی امضا کرده‌اند که از جمله آن‌ها قرارداد ساخت کارخانه تولید تجهیزات راه‌آهن و نیز پروژه ساخت نیرو‌های اتمی مصر است./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار