هشدار سودان در مورد خروج از اتحادیه آفریقا-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

هشدار سودان در مورد خروج از اتحادیه آفریقا

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای تاکید کرد که بحران سودان راه‌حل نظامی ندارد و درگیری باید فورا و بدون پیش‌شرط متوقف شود.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 27
کد خبر: ۱۸۶۴۳۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ یک دیپلمات سودانی به شبکه خبری الجزیره گفت: ما به اتحادیه آفریقا اعلام کردیم که اگر اقداماتی بدون رایزنی با ما انجام شود، از عضویت اتحادیه آفریقا خارج می‌شویم.

این منبع افزود: طرح برگزاری کنفرانس سران کشور‌های ایگاد (هیئت بین دولتی توسعه شرق آفریقا) در ۱۲ مه را ناکام گذاشتیم چرا که موضوع بدون رایزنی با ما تنظیم شده بود.

طبق قانون شورای صلح و امنیت آفریقا که به کشور درگیر اجازه شرکت در نشست را نمی‌دهد، سودان در این نشست هرگز حضور ندارد.

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای که آن را شبکه خبری الجزیره منتشر کرد، تاکید کرد که بحران سودان راه‌حل نظامی ندارد و درگیری باید فورا و بدون پیش‌شرط متوقف شود.

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در ادامه بیانیه خود دلیل درگیری در سودان را اختلاف‌نظر درباره توافق چارچوب امضا شده در دسامبر گذشته دانست و فاش کرد، تعداد آوارگان به دلیل درگیری در سودان تا ۹ مه به بیش از ۷۰۰ هزار تن رسید.

موسی فکی، رئیس کمیساریای عالی اتحادیه آفریقا در این نشست گزارشی از رویکرد اتحادیه آفریقا برای حل بحران سودان به سران حاضر ارائه کرد.

این رویکرد شامل آتش‌بس و حمایت از غیرنظامیان و ارسال کمک‌های بشردوستانه و ازسرگیری گفت‌وگویی فراگیر شامل تمامی سودانی‌ها است.

فکی گت: شورای صلح و امنیت می‌خواهد غیرنظامیان در مذاکرات آتش‌بس سودان مشارکت داشته باشند.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر نیز با اشاره به اهمیت هماهنگی با کشور‌های همسایه برای پایان دادن به این بحران، گفت: باید به یک آتش‌بس دائمی و پایدار در سودان دست یافت.

شورای یاد شده برای اولین بار در سطح روسای جمهور نشستی برای بررسی بحران سودان نشست برگزار می‌کند و پیش از این نیز سه بار نشست‌هایی در سطح نمایندگان دائم برگزار کرد.

همچنین این شورا بر لزوم راه‌اندازی سازوکار‌هایی برای نظارت و برقراری آتش‌بس و حمایت از زیرساخت‌های اصلی برای غیرنظامیان همانند فرودگاه خارطوم تاکید کرد.

شورای یاد شده اعلام کرد که آتش‌بس در سودان در دوره گذشته به شکل گسترده‌ای رعایت نشد و تاثیرش برای غیرنظامیان محدود بود.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پیشتر اظهار کرده بود که گوترش از پیام عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان درباره جایگزینی فولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل به سودان شوکه شد.

او در ادامه گفت که گوترش به کاری که انجام می‌دهد، افتخار می‌کند و بار دیگر بر اعتماد کامل خود به نماینده ویژه‌اش در سودان تاکید کرد.

البرهان در پیامی خطاب به گوترش تاکید کرد که "حضور فولکر پرتس، فرستاده ویژه در سودان در راس هیئت سازمان ملل کمکی به اجرای ماموریت هیئت سازمان ملل در حمایت از مرحله انتقالی در سودان (یونیتامس) نمی‌کند".

همچنین او پرتس را به تلاش برای تحریف گزارش‌های هیئت متهم کرد و گفت، او این ادعای دروغ را مطرح می‌کند که توافق‌نظری درباره توافق چارچوب وجود دارد.

فرمانده ارتش سودان در ادامه نیز درخواست کرد برای حفظ ارتباط میان سازمان ملل و سودان، جایگزینی برای پرتس انتخاب شود.

او در ادامه پیام خود تاکید کرد، محمد حمدان دقلو (حمیدتی) اگر تشویق‌های طرف‌های مختلف از جمله پرتس نبود، شورش نمی‌کرد.

یک دیپلمات سودانی نیز گفت، با وجود اینکه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعتماد خود را به فولکر پرتس، نماینده دبیرکل سازمان ملل در سودان ابراز داشته، اما پرتس هرگز دوباره به سودان بازنخواهد گشت.

او تاکید کرد: پرتس هرگز ریسک نخواهد کرد و به سودان بازنخواهد گشت و دولت سودان نیز پس از پیام عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان به دبیرکل سازمان ملل، هرگز او را به رسمیت نخواهد شناخت و با او تعامل نخواهد کرد. / ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار