کشته شدن ۵ نفر در پی تخریب سد «کاخوفکا»-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

کشته شدن ۵ نفر در پی تخریب سد «کاخوفکا»

به گفته شهردار «نووا کاخوفکا»، پنج نفر در پی تخریب سد کاخوفکا در جنوب اوکراین جان خود را از دست دادند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۴ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 08
کد خبر: ۱۸۸۳۰۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ رسانه‌های روس به نقل از «ولادیمیر لئونتیف» شهردار شهر «نووا کاخوفکا» که مسکو منصوب کرده، گزارش دادند پنج نفر در پی تخریب سد کاخوفکا در منطقه خرسون در جنوب اوکراین جان خود را از دست دادند.

پیش‌تر خبرگزاری «تاس» از اعلام وضعیت اضطراری در بخش الحاق شده منطقه خرسون به روسیه، در پی انفجار و تخریب سد در این منطقه خبر داده بود.

مقام‌های خدمات اضطراری روسیه گفته‌اند پس از تخریب این سد ۱۴ هزار خانه زیر آب رفته و حدود چهار هزار و ۳۰۰ نفر از منطقه خارج شده‌اند.

«اولکساندر پروکودین» رئیس اداره نظامی منطقه خرسون که کی‌یف منصوب کرده هم پنجشنبه (هشتم ژوئن) در پیامی تلگرامی اعلام کرد حدود ۶۰۰ کیلومترمربع از خرسون در پی تخریب سد کاخوفکا زیر آب رفته و میانگین سطح اّب تا صبح پنجشنبه ۵.۶۱ متر بوده است.

روسیه منطقه خرسون را در پی یک همه‌پرسی به خاک خود الحاق کرده، اما همچنان بخش‌هایی از آن تحت کنترل اوکراین است.

سد مهم کاخوفکا روی رودخانه دنیپرو یک زیرساخت حیاتی است که حدود ۱۸ کیلومتر مکعب آب در مخزن کاخوفکا را در خود جای داده و آب بسیاری از بخش‌های جنوبی اوکراین و شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه الحاق شد را تامین می‌کند.

این سد همچنین آب نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تامین می‌کند که در بخش بالای آن قرار دارد و تحت کنترل روسیه است.

در پی این حادثه، کی‌یف انگشت اتهام را به سمت مسکو گرفته، اما «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در اولین واکنش به حادثه رخ داده در سد کاخوفکا در منطقه خرسون، آن را اقدام وحشیانه خواند که اوکراین تحت هدایت غرب سازماندهی کرد. وی همچنین گفت این اقدام منجر به فاجعه زیست‌محیطی و انسانی در مقیاس بزرگ شده است.

اکنون نگرانی‌های فزاینده به خطرات ناشی از آن برای حیات وحش، زمین‌های کشاورزی، خانه‌ها و منابع آب و آلودگی احتمالی رودخانه دنیپرو به دلیل نشت مواد شیمیایی صنعتی از نیروگاه برق آبی نووا کاخوفکا معطوف شده است. / فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار