سرنخ‌های حمله به «نورد استریم» به لهستان رسید-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

سرنخ‌های حمله به «نورد استریم» به لهستان رسید

«وال استریت ژورنال» گزارش داد بازرسان آلمانی مشغول بررسی شواهدی هستند که نشان می‌دهد یک تیم خرابکار از لهستان به عنوان پایگاه عملیاتی برای آسیب زدن به خطوط لوله نورد استریم استفاده کردند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 11
کد خبر: ۱۸۸۷۰۹

به گزارش راهبرد معاصر. روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» شنبه (۱۰ ژوئن) گزارش داد بازرسان آلمانی مشغول بررسی شواهدی هستند که نشان می‌دهد یک تیم خرابکار از لهستان به عنوان پایگاه عملیاتی برای آسیب زدن به خطوط لوله نورد استریم در دریا بالتیک در ماه سپتامبر استفاده کردند.

 

طبق این گزارش، این بازرسان سفر دو هفته‌ای «آندرومدا» قایق ۱۵ متری مظنون به شرکت داشتن در خرابکاری خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ را بازسازی کردند.

 

در این گزارش به نقل از افراد آشنا به موضوع گفته شده که خدمه قایق قبل از این که آن را به سمت لهستان به حرکت درآورند، مواد منفجره را در اعماق دریا روی خطوط لوله نورد استریم ۱ قرار دادند. این گزارش افزود آلمان در تلاش است نمونه‌های دی‌ان‌اِی یافت شده روی قایق را با دستکم یک سرباز اوکراینی تطبیق دهد.

 

به نوشته رویترز، دفتر پلیس جنایی فدرال آلمان و سخنگوی دولت لهستان به درخواست‌های این خبرگزاری برای اظهارنظر پاسخ نداند، اما در حالی که این گزارش را روزنامه آمریکایی وال استریت منتشر کرده یک مقام ارشد لهستانی مدعی شد این گزارش نتیجه پروپاگاندای روسیه است.

 

«استانیسلاو زاریان» معاون وزیر هماهنگ‌کننده سرویس‌های ویژه لهستان در توییتی نوشت: اطلاعات درباره سرنخ های لهستانی و اوکراینی در تخریب نورد استریم ۱ و ۲ که در فضای رسانه‌ای تکرار می‌شود، به طور مداوم از سوی دستگاه نفوذ روسیه می‌شود تا این حس/فرض بوجود آید که ورشو و کی‌یف پشت این حادثه بوده‌اند.

 

نورد استریم ۱ و ۲ هر دو از دو خط لوله تشکیل شده که توسط شرکت دولتی «گازپروم» روسیه برای پمپاژ سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به آلمان ساخته شد.

 

نشریه آمریکایی «واشنگتن پست» هفته گذشته گزارش داد واشنگتن سه ماه قبل از این انفجار در منطقه اقتصادی سوئد و دانمارک از برنامه اوکراین برای حمله به این خط لوله‌ها مطلع شده بود. هر دوی این کشورها عمدی بودن آن را تایید کرده‌اند اما هنوز عامل آن را مشخص نکرده‌اند.

 

در ماه مارس، رسانه‌های آلمانی احتمال دخالت یک قایق تفریحی شرکت مستقر در لهستان متعلق به اوکراینی‌ها را در این حمله شناسایی کردند. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین چهارشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های آلمانی دست داشتن اوکراین در این حمله را رد کرد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده