فشار آمریکا بر هند برای تسریع در روند معامله پهپادی-راهبرد معاصر

فشار آمریکا بر هند برای تسریع در روند معامله پهپادی

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد، دولت جو بایدن در آستانه سفر رسمی نخست وزیر هند به واشنگتن، دهلی‌نو را تحت فشار قرار داده تا روند معامله خرید ده‌ها پهپاد مسلح از آمریکا را تسهیل و تسریع کند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 14
کد خبر: ۱۸۹۳۶۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ هند از مدت‌ها قبل به خرید پهپاد‌های مسلح بزرگ از آمریکا مشهور به پهپاد‌های "نگهبان دریا" (SeaGuardian) ابراز تمایل کرده است. اما موانع بروکراتیک چند سال مانع از انعقاد معامله هند با آمریکا برای خرید این پهپاد‌ها به ارزش دو تا سه میلیارد دلار شده‌اند.

به نوشته رویترز، مذاکره‌کنندگان آمریکایی حالا به روی سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند در ۲۲ ژوئن به آمریکا برای شکستن بن بست مربوط به انعقاد این معامله حساب باز کرده‌اند.

دو منبع آگاه اعلام کردند، از زمانی که تاریخ این سفر نارندرا مودی تثبیت شد، وزارت امور خارجه آمریکا، پنتاگون و کاخ سفید از هند خواسته‌اند نسبت به انعقاد معامله برای خرید دست کم ۳۰ فروند پهپاد MQ-۹ B SeaGuardian ساخت شرکت جنرال اتمیکس پیشرفت حاصل کند.

این منابع بیان کردند، انتظار می‌رود، مودی و بایدن همچنین درباره تولید مشترک مهمات نظامی و خودرو‌های نیرو‌های زمینی همچون نفربر‌ها توسط دو کشور حین حضور مودی در واشنگتن بحث و تبادل نظر کنند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تعمیق روابط با هند را سنگ بنای سیاست خود برای مقابله با نفوذ فزاینده چین قرار داده است. بایدن در سال جاری میلادی توجه ویژه به همکاری بین دو کشور در زمینه فناوری‌های پیشرفته نظامی به رغم فقدان یک ائتلاف امنیتی رسمی میان آن‌ها داشته است.

دهلی نو، که اغلب بر موضع غیرمتعهد بودنش نسبت به درگیری‌های میان ابرقدرت‌ها تاکید داشته، به دلیل حفظ سطحی از روابط اقتصادی و نظامی با روسیه بعد از حمله مسکو به اوکراین، نارضایتی واشنگتن را رقم زده است.

هند برای شکستن بن بست بوروکراتیک بر سر خرید این پهپاد‌ها از آمریکا باید سندی را در یک نشست داخلی دولت تحت عنوان سند "پذیرش ضرورت" تصویب کند. این سند در واقع پیش شرط صدور رسمی "نامه درخواست" دولت هند است که به موجب فرآیند خرید‌های نظامی خارجی این کشور به جریان می‌افتد و منابع آگاه به رویترز گفتند که تا روز سه‌شنبه هنوز از صدور این سند درون سازمانی ضروری در دولت دهلی نو اطلاع پیدا نکرده‌اند.

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت: این تصمیمی است که دولت هند باید بگیرد. ما فکر می‌کنیم که خرید این پهپاد‌های مدل MQ-۹ برای آن‌ها خوب است. اما در این مورد بیشتر از آنکه اختیار تصمیم گیری در دست ما باشد در دست هند است.

انتظار می‌رفت این موضوع در دستور کار سفر سه شنبه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن به دهلی نو برای نهایی کردن تدارکات سفر مودی به کاخ سفید قرار داشته باشد.

به گفته یکی از منابع آگاه، وزارت دفاع هند تا چند روز پیش همچنان بر سر تعداد پهپاد‌هایی که می‌خواهد بخرد تصمیم قطعی نگرفته بود. پیشتر گمانه زنی شد که تعداد این پهپاد‌ها ۳۰ فروند تعیین شده، اما بعداً در مرحله اول به ۲۴ فروند تغییر یافته و سپس در مرحله دوم در ماه گذشته میلادی به ۱۸ فروند کاهش یافت. منابع آگاه گفتند که هیچ یک از این اعداد هنوز نهایی نیستند.

هند همچنین به دنبال این است که برخی قطعات این سلاح‌ها تولید داخل باشند که این می‌تواند این معامله را پیچیده کند. / رویترز،

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده