عقب‌نشینی غرب از اعمال «مکانیسم ماشه» علیه ایران-راهبرد معاصر
سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

عقب‌نشینی غرب از اعمال «مکانیسم ماشه» علیه ایران

سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سه کشور اروپایی احتمالاً استفاده از «مکانیسم ماشه» را به تعویق انداخته‌اند، گفت: اگر خبر منابع غربی صحت داشته باشد، آمریکا و اروپا از تهدید خود عقب‌نشینی کردند و تحریم‌های سرزمینی خود را حفظ خواهند کرد، لذا تحریم جدید علیه ایران اعمال نخواهند کرد، بلکه فقط تحریم‌های یک‌جانبه اروپا و آمریکا حفظ خواهند شد.
سید مصطفی خوش چشم؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۱ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 02
کد خبر: ۱۹۲۱۹۷

چرا غرب به تمديد تحریم موشکی ایران روی آورد؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد، اتحادیه اروپا به مقام‌های ایرانی اطلاع داد بنا دارد تحریم‌های موشکی ایران را با وجودی که در ماه اکتبر منقضی می‌شود، پابرجا نگه دارد. هدف کشورهای اروپایی از اعمال این تحریم‌ها خودداری از کلید زدن ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» است.


سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره این خبر به «راهبرد معاصر» گفت: در صورت صحت خبر منتشر شده از سوی رویترز می توان گفت، اروپا و آمریکا در استفاده از «مکانیسم ماشه» عقب نشینی کرده اند.


وی افزود: پیش تر احتمال داده می شد و البته همچنان داده می شود، اروپا و آمریکا تا قبل از ماه اکتبر که تحریم‌های سازمان ملل متحد بر روی ایران تعلیق خواهد شد، دست به استفاده از مکانیسم ماشه بزنند تا تحریم های سازمان ملل متحد قبل از لغو بار دیگر بر روی ایران اعمال شود.

آنچه در خبر رویترز آمده، تأکید بر این است که اتحادیه اروپا به دنبال حفظ تحریم های خود است


کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: تحریم‌های سازمان ملل متحد در 6 قطعنامه عمدتاً شامل همکاری‌های هسته‌ای، صادرات و واردات فناوری موشکی به و از ایران به سایر کشورهای متقاضی این فناوری هاست. در صورت عبور از ماه اکتبر، اگر این بند اجرا نشود، به این معناست قطعنامه‌ها ملغی شده و ایران مجوز خواهد داشت به طور کاملاً رسمی و بدون هیچ مانعی به صادرات و واردات فناوری موشکی بپردازد.


خوش چشم گفت: آنچه در خبر رویترز آمده، تأکید بر این است که اتحادیه اروپا به دنبال حفظ تحریم های خود است. اگر قرار بود مکانیسم ماشه استفاده شود، تحریم‌های سازمان ملل متحد که گستره وسیع‌تری را دربر می‌گیرد، بازمی‌گشت و دیگر به اعلام چنین موضعی نیاز نبود که اروپا می‌خواهد تحریم‌های خود را همچنان علیه ایران حفظ کند.


کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اگر خبر رویترز صحت داشته باشد، به این معناست سه کشور اروپایی استفاده از مکانیسم ماشه را به تعویق انداخته اند و اجازه می‌دهند تحریم‌های موشکی و هسته‌ای ملغی شوند، اما تحریم‌های اتحادیه اروپا در زمینه واردات و صادرات موشکی همچنان باقی می ماند.


خوش چشم عنوان کرد: تردیدی وجود ندارد آمریکا و اروپا هیچ گاه به ایران اجازه خرید و فروش سلاح و موشک را در منطقه خود حتی در صورت لغو تحریم‌ها نمی دهند، پیش تر نیز مشخص بود حتی اگر تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا در میان نباشد، مشتری‌های اصلی واردات و صادرات این گونه اقلام تسلیحاتی در مناطق دیگر جهان قرار دارند.


وی افزود: اگر خبر منابع غربی صحت داشته باشد، به نوعی بیانگر اعمال تحریم‌های جهانی بر روی ایران برای جلوگیری از استفاده از مکانیسم ماشه است. آنها از تهدید خود عقب نشینی کردند و تحریم‌های سرزمینی خود را حفظ خواهند کرد، لذا تحریم جدید علیه ایران اعمال نخواهند کرد، بلکه تحریم‌های قبلی، یعنی فقط تحریم‌های یکجانبه اروپا و آمریکا حفظ خواهند شد.


کارشناس سیاست خارجی معتقد است: موضوعات مختلف به علاوه انتشار چنین اخباری نشان می دهد اروپا دچار استیصال شده و از مواضع خود علیه ایران عقب نشینی کرده، روندی که که از جهات مختلف به نفع ایران است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده