رونمایی از نخستین شبیه ساز راکتور هسته‌ای در ایران-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

رونمایی از نخستین شبیه ساز راکتور هسته‌ای در ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص اهمیت شبیه ساز راکتور هسته‌ای گفت: این شبیه ساز یک بخش واقعی و موثر از فرایند و مجموعه‌های یک نیروگاه یا راکتور است که با مقیاس ۱۰۰ هزار مگاوات حرارتی می‌تواند مدیریت این کار را در اختیار گرفته و مدیریت کند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۷ - ۱۳ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 04
کد خبر: ۱۹۲۷۵۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ با حضور محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان از سامانه «شبیه‌ساز آموزشی راکتور اتمی آب سبک تحت فشار» با توان ۱۰۰ مگاوات حرارتی و ۳۰ مگاوات تولید برق که در سازمان انرژی اتمی ایران، طراحی و ساخته شده است، رونمایی شد.

این سامانه به منظور آموزش فنی پرسنل و آشنایی آن‌ها با مفاهیم اپراتوری نیروگاه در شرایط عادی و همچنین شرایط اضطراری، طراحی و توسعه یافته است.

در این شبیه‌ساز سناریو‌های گوناگون قابل بارگذاری بوده و ترتیب رخداد وقایع قابل مطالعه است. با توجه به قابلیت شبیه سازی بلادرنگ و متوقف سازی رخدادها، مربی توان توضیح روند تغییرات متغیر‌های مهم و منطق حاکم بر آن‌ها در سیستم‌های کنترل راکتور و محافظت را خواهد داشت.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص اهمیت این دستاورد گفت: خدا را شاکریم که همکاران ما امروز توانستند یکی دیگر از دستاورد‌های اثربخش را که در حوزه علوم و فنون پیشرفته تاثیر گذار است را به منصه ظهور برسانند. این شبیه ساز یک بخش واقعی و موثر از فرایند و مجموعه‌های یک نیروگاه یا راکتور است که با مقیاس ۱۰۰ هزار مگاوات حرارتی می‌تواند مدیریت این کار را در اختیار گرفته و مدیریت کند.

وی افزود: موضوع مهمی که وجود دارد، در مرحله کنونی آموزش نیروی انسانی است تا آنان بتوانند در فرایند‌های کاری مستقر شوند. هم به لحاظ سخت افزار و هم نرم افزار این یک مجموعه یکپارچه‌ای است که بدون هیچگونه وابستگی و بر اساس اقلامی که ساخت داخل است عموما تهیه و تامین شده است.

اسلامی ادامه داد: ما امروز قابلیت بهره برداری داریم و در پژوهشگاه و مرکز علوم و فنون هسته‌ای این شبیه ساز را نصب کردیم که اولا برای آموزش و تربیت نیروی انسانی است و ثانیا در فرایند تحقیقات تکمیلی است که دانشجویان ما از آن استفاده کنند. / تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار